Jag har köpt B&W inbyggnadshögtalare till tak i kök och badrum. Har tänkt styra och driva dem med Sonos zoneplayer 120. Till vardagsrummet har jag tänkt koppla en zoneplayer 90 till stereon där. Jag har svårt att se vad ett dyrare system skulle tillföra? Då skulle jag hellre lägga mer pengar på bättre högtalare...
Jag kommer antagligen mest att lyssna på Spotify men även en del på egna musiksamlingen i mp3 eller flac format.
Har även funderat på AirPlay men inte hittat någon förstärkarlösning som jag gillar, tror 15w digitalförstärkare kan bli lite för klent för mina önskemål. ;)
 
Hej Umbriel,

Nej absolut. Som jag sa är det behovsstyrt, ett Sonos kan räcka för många som helt enkelt vill dela med sig av sin cd-spelare till andra zoner eller lyssna på musik som streamas ifrån nätet MEN det finns så mycket mer i den världen.

Min gamla anläggning hade touchpaneler i färg för tvåvägskommunikation i varje zon/rum samt NeVo fjärrkontroller att styra allt. - Fjärrkontroller i alla ära (och det finns INGET bättre än NeVo) men att ha panelerna är vad som var "it" känslan, bekvämt att veta att man kunde gå in i ett rum och trycka på panelen för ett förprogrammerat macro som startade "min" spellista ifrån musikservern och dämpade belysningen.

Då satt en Kaleidoscape server för alla dvd-er, jag kunde välja radio 1/radio 2, cd/tv/dvd/musikerserver (musikservern hade 4 utgående kanaler i sig så den klarade att spela upp 4 parallella spår om ifall alla inte gillade att lyssna på samma musik). Systemet var givetvis nätanslutet så att varje gång en ny skiva lästes in så plockades albuminformationen automatiskt hem av systemet och jag fick upp albumcovers m.m. på fjärrkontrollen.

Innan jag flyttade därifrån var tanken att skala upp systemet ännu mer genom att bygga på det med home-control enheterna som finns.

Sonos är för att streama ljud ifrån en lokal källa till alla zoner alt. lyssna på flera lokala källor men det har starka begränsningar. Har du prövat hur bra och enkelt det blir om det hur ett "avancerat" rack med säg 6 ljudkällor? Jag kan inte streama 4 parallella spår ifrån min ljudserver, för att inte tala om att det i princip är ett legacy-system medans "alla" andra kodar i snarlika former, än värre när som i mitt fall har 10-15 olika källor som skall stå paketerade på ett ställt, det blir omöjligt. Visst man kanske på sin höjd använder 5 källor samtidigt men även det är något Sonos inte klarar av.

Som sagt, numera bor jag helt annorlunda och har kontaktat en bekant för att se vad som går att scripta för att förbättra användningsområdet, men att jämföra Sonos med "de riktiga sakerna" går inte. Det är en helt annan, i många fall, onödig värld som sonos inte inriktar sig emot.

B&W högtalare är däremot kanon ! Föredrar James som jag plockade hem (tror de har en agent i Göteborg numera?) men B&W är samma historia och som du säger, behöver man inte alla funktioner och möjligheten att kunna bygga ut det obegränsat så är det alltid roligare att lägga pengar på vettiga högtalare.

Ett bra tips dessutom, tror det är Systemline som saluför dem, är att köpa "brandhuvor". Oftta när man bygger in högtalare så är det vid nybyggnation alt. att man sänker taket och passar på att lägga in spottar samtidigt, för att undvika att den värme som bildas i mellanskiktet skall leda till brand så har de tagit fram "huvor" i flammsäkert material.

En billig försäkring jag varmt kan rekommendera eftersom det dessutom möjliggjorde att jag sparade 2 centimeter takhöjd !
 
Elan är ett rätt fräckt system, men dyrt. En 6 Zoners / 8 ljudkällors S8.6A kostar runt 4000 USD online. Då har du bara förstärkarna och switchningen. Varje LCD touchpad ligger runt 1000 - 3500 USD, deras handburna kontroll N-800 kostar 2000 USD, och så vidare.

Video switchningen i S8.6A är tyvärr då bara komposit, vilket med dagens TV apparater och källor, väl är helt uteslutet. Det finns också dedikerade video delar, men de sträcker sig ändå bara till komponent (vilket väl iofs är rätt ok om man inte är puritan) och kostar ytterliggare.

Bara för att sätta sakerna i proportion till varandra.

Dock med reservation för priserna, var ett tag sedan jag undersökte saken och uppdaterade mig bara lite snabbt nu på en av online siterna som säljer delar av Elan.

Elan har också ett billigare system ATON som t.o.m jag har sett i Sverige över disk för 15000.

Sedan skulle jag nog sätta distribution av högtalarnivå och ir signaler som legacy och sonos etc med helt ip baserade system som framtiden, men det är jag det.

ELAN och alla liknande är dessutom Amerikanska, vilket gör att deras faceplates etc inte passar ihop estetiskt med våra svenska. Vilket jag (IMHO) tycker skulle tycka vara skitstörigt. Kräver också naturligtvis Amerikanska dosor.

Själv hade jag ett liknande system runt 2000, men kunde konstatera att använda olika musik i olika zoner på en villa på 200 m2 är fräckt, men med öppen planlösning skitstörigt.

När jag nu har byggt ut huset så har jag förenklat en del av huset (och komplicerat andra). Numera har jag 3 zoner. Varje badrum + resten. Då fungerar det rätt bra.

15W är helt ok om du bara skall ha det till bakgrundsmusik, och även 15W kan bli väldigt högt. ELAN systemen ligger väl på 30W, vilket inte är mycket mer.

De av mina kollegor som har airplay (och iofs har Mac i övrigt) är skitnöjda. Som vanligt ... bara funkar. Sonos likaså. Själv har jag Logitech squeezebox. Meckigt att få igång, men sedan funkar det till man gör någon förändring what-so-ever. Då får man in och rota igen, ibland är enkelt, och bland vill man kasta ut skiten.
 
Stämmer. komponent är vad det distribuerar och det är inte HD, vilket som jag skrev hade krävt monsterversionen av system, men för biozonerna så har man oftast kopplat ett hemmabiosystem med andra produkter som man sedan låter styras av sitt MR-system så då är man tillbaka på HD igen.

Runt 00-talet fanns ett starkt begränsat antal system på den svenska marknaden, exempelvis italienska Tutondo. Dessa skiljer sig ifrån dagens, de var kompetenta men ACK så dyra, tror att Tutondo kunde skalas upp till 256 eller 512 zoner (det var för Public Adress) och riktigt så onödigt behövs inte.

Plattorna för systemline håller europeiska mått, många av Elans gör detsamma (eller de jag använda iaf., man kan ju plocka hejvilt med olika monteringskit ifrån olika märken dessutom, plattor för 3.5" och videoplugg kan ju vara av vilket fabrikat som helst) men däremot inte touchpanelerna, vilket inte är alls konstigt, finns inget "standardformat" på dessa utan beror ju på vilken storlek man vill ha..Elans bärbara kontroller är dyra men riktigt fina och de är ju byggda för att klara lite mer än 200-controllers till Sonos, surfa i kontrollen, tror även de har inbyggda högtalare och hörlursuttag och BÖR (är inte helt up-to-date eftersom just det systemet endast var ett exempel) kunna se statusindikatorerna för temperatur, belysning, osv osv ..live direkt i kontrollen och bör ha inbyggt stöd för streamad RÖRLIG media om jag inte missminner mig.

Sonos är ett Legacy system i många delar av sin kodning => Legacy => Egenutvecklad lösning, delvis de har inte samma utbyggda stöd för integration av 3:e partsprodukter, sonos är hela systemet medans i de större systemen så står tillverkaren framförallt för styrningen (själva hjärtat i systemet) även om de utvecklat en massa addons.

Många av de stora har kommit överens om standarder, inte för att de gillar att samarbeta utan därför att alla som gör kringprodukter som ljud och bildservrar skall kunna sälja top-of-the-line prylarna till dessa system och att integrationen av funktionerna därefter skall kunna ske smidigt..

Och som sagt. Tror det är SS1:an du lägger på om vi talar om just Elan (finns flertalet tillverkare, där Elan ligger i det övre mellansegmentet) för att kunna styra ljus, säkerhet, gardiner, klimatanläggning m.m...
 
Vad jag skulle vilja, och menade, är att plattorna skulle kunna samexistera i en flerfacksram för ex. Eljo Trend. Inser det hopplösa för tillverkaren dock, även om det nog är den vanligast förekommande i Sverige.

Kul dock att det finns plattor som numera funkar i Svenska dosor i alla fall, och inte bara de amerikanska Decora style.

Nu förstår jag vad du menar med Legacy. Jag skulle dock kalla det proprietary, när det är en sluten standard för ett företag.
Legacy, för mig i alla fall, är när man jobbar med integration av (eller anpassning till) gårdagens teknik. Elan och liknande som jobbar med centrala förstärkare och plockar in IR signaler (eller simulerade diton från touchscreens/keypads) för att styra vanliga HiFi komponenter som i sin tur styrs med IR och distribuerar ut högtalar nivåer är definitivt att arbeta med Legacy. Även Elans serie g! med deras top notch touchscreen TS7 och TS10 använder analog komposit video för att visa video i dem. Ett system byggt idag hade valt IP. Dock förstår jag att Elan har fått göra denna kompromissen.

Däremot egentligen inget fel med det. Vill man kunna styra sin DVD, Tuner, etc spelare från en väggpanel och i övrigt integrera den, har man inget val och Elan gör det fräckare och bättre än någon annan. Fast att kalla Sonos Legacy i samma andetag känns lite märkligt. Proprietary Ja, Legacy, nja.
 
Mycket intressant tråd, tack för all info.

Finns det något bra alternativ till Airplay-enheten? Denna tar endast emot musik via iTunes som jag förstår det och jag hade hellre sett en mer "oberoende" spelare vilket borde vara mer framtidssäkert. Så att man kan starta uppspelningen via både Android och iOS och sedan spela mp3, spotify, mm.

Jag har iofs TP-kabel draget till alla rum så det behöver inte vara en trådlös lösning.
 
Redigerat:
Haft lite semester, men nu åter på altanen.
Sonos är säkert ett mycket bättre system än Airplay/Airfoil. Jag råkar vara Mac-freak och fått min sambo till det också... Med varsin bärbar (hon tar över mina gamla), ipad, ipod, osv osv. Så blev det denna lösning hemma, flesta Airport express är begagnade vid stereo vi inte använder så ofta. Men begränsningen är ju som skrivet innan att man måste nästan ha en "server" som är i gång och styr allt. Via ipad kan jag bara välja en zon i taget... Men har för det mesta någon bärbar i köket som styr allt via itunes, har all radio därigenom, då kan vi styra vidare med apple remote... Spotify har jag ingen lysande lösning på ännu...
Slutsats...
Har du inget, kör sonons eller annat rekommenderat...
Dräller det av macar hemma (går iofs lika bra på pc) kör med airfoil/airplay...
 
kysan skrev:
Haft lite semester, men nu åter på altanen.
Sonos är säkert ett mycket bättre system än Airplay/Airfoil. Jag råkar vara Mac-freak och fått min sambo till det också... Med varsin bärbar (hon tar över mina gamla), ipad, ipod, osv osv. Så blev det denna lösning hemma, flesta Airport express är begagnade vid stereo vi inte använder så ofta. Men begränsningen är ju som skrivet innan att man måste nästan ha en "server" som är i gång och styr allt. Via ipad kan jag bara välja en zon i taget... Men har för det mesta någon bärbar i köket som styr allt via itunes, har all radio därigenom, då kan vi styra vidare med apple remote... Spotify har jag ingen lysande lösning på ännu...
Slutsats...
Har du inget, kör sonons eller annat rekommenderat...
Dräller det av macar hemma (går iofs lika bra på pc) kör med airfoil/airplay...
Nu förstår jag inte, varför behöver man massa datorer/ipods osv liggandes?
Man kan väl ändå sköta allt ifrån en och samma iphone om man skulle vilja?

Hos oss så har vi 2st iphone, vi har även en ipad och en PC.
 
Bra fråga men så är det hos oss. Och man behöver det inte alls...
 
kysan skrev:
Bra fråga men så är det hos oss. Och man behöver det inte alls...
Okej, bra svar :cool:

Men du har problem med spotify säger du (du har ingen lysande lösning för det).
Men om du har ett premium-konto så ska du väl kunna spela spotify lika enkelt som itunes eller radio?
 
Har premium, men kan bara dela till en zon genom airfoil. Itunes kan man dela till flera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.