mjensen skrev:
SONOS och Spotify är ju en dröm, men allt finns inte på Spotify som t.ex. ljudböcker, som jag har i iTunes och då är det kanon med Airplay till SONOS.
Det har jag inte tänkt på alls, mycket bra poäng!

mjensen skrev:
Jag importerade mitt SONOS-system från USA och fick det avsevärt mycket billigare än i Sverige, fortfarande kan man inte kalla det billigt, men jag inbillar mig att det var prisvärt :)
Det låter mkt intressant.
Vilka prisskillnader pratar vi här?
Hur köpte du det, var du eller någon vän över eller beställde du allt ifrån en sida på nätet?

Jag kan tänka mig att köpa Sonos begagnat om ngn säljer till hyfsade priser också, om en ZP120 är ngt repig så stör det mig inte d^_^b
Men det verkar vara svårt att få tag i?
 
savio skrev:
* Följdfråga på det: Min tanke är ju att ha en airport express + en liten förstärkare (t-amp kallas dom om jag inte är ute och cyklar) i varje rum.
Behöver manuellt sätta på förstärkaren varje gång så faller ju hela konceptet, viktig fråga således! Svar någon?
Min T-amp och alla varianter jag har sett måste man gå fram och trycka på. Precis som du skulle jag gärna ha hittat en med automatisk på/av.

savio skrev:
* Upplever ni att det är smidigt att installera och köra det (Aiport Express)?
Många säger ju att Sonos är betydligt mer användarvänligt.
SONOS är enklare, men Aiport är inte svårt.

savio skrev:
* Kan man ha 4-5 olika airport express jämte varandra i samma skåp?
De riskerar inte att störa varandra eller så tänker jag?
Om du bara använder Airport Express som mottagare och inte utökar nätverket skall det inte vara några problem, men här antar jag bara, jag har inte testat.


savio skrev:
* Måste Airport Express ligga öppet eller kan man lägga in den i en stängd låda?
Jag har haft mina i skåp utan problem.

Det låter mkt intressant.
Vilka prisskillnader pratar vi här?
Hur köpte du det, var du eller någon vän över eller beställde du allt ifrån en sida på nätet?[/QUOTE]

Jag sparade ca 1/3 av priset, men då köpte jag ganska mycket (kurs: 6,75 SEK/USD). Jag hittade en säljare på e-Bay i UK (fast han var i USA), som hade bra omdömen och han skickade det hela utan problem. Tyvärr har han slutat med SONOS och gör andra saker numera:(.

//mjensen
 
mjensen skrev:
Min T-amp och alla varianter jag har sett måste man gå fram och trycka på. Precis som du skulle jag gärna ha hittat en med automatisk på/av.
Hmm okej, det var ju inte bra. Då måste jag avgränsa sökningen till att hitta en som man inte behöver stänga av och sätta på manuellt varje gång.
Hur hittar man det tro?



mjensen skrev:
Jag sparade ca 1/3 av priset, men då köpte jag ganska mycket (kurs: 6,75 SEK/USD). Jag hittade en säljare på e-Bay i UK (fast han var i USA), som hade bra omdömen och han skickade det hela utan problem. Tyvärr har han slutat med SONOS och gör andra saker numera:(.
Okej synd, kollat en del på ebay men det flesta skickar bara till usa.
Sedan så verkar priserna på Sonos knappt vara mycket billigare än i sverige, airport express däremot verkar man kunna köpa betydligt billigare än i sverige.
 
savio skrev:
Hmm okej, det var ju inte bra. Då måste jag avgränsa sökningen till att hitta en som man inte behöver stänga av och sätta på manuellt varje gång.
Hur hittar man det tro?
Jag skulle helt enkelt antagligen inte slå av den. Skulle tro att den drar nära 0W när den inte spelar något.

Funderar själv på dessa:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-383
 
stefancrs skrev:
Jag skulle helt enkelt antagligen inte slå av den. Skulle tro att den drar nära 0W när den inte spelar något.

Funderar själv på dessa:
[länk]
Okej, om den knappt drar någonting så är det väl inga problem att ha den på för jämnan antar jag.
Du har inte hittat ngn som stänger av/på sig automatiskt när man skickar resp inte skickar ljud till den?

Den du länkade har alla utgångar man behöver antar jag?

Funderar du precis som jag på att sätta ihop ett system med airport express + t-amp i varje rum?
 
savio skrev:
Okej, om den knappt drar någonting så är det väl inga problem att ha den på för jämnan antar jag.
Du har inte hittat ngn som stänger av/på sig automatiskt när man skickar resp inte skickar ljud till den?

Den du länkade har alla utgångar man behöver antar jag?

Funderar du precis som jag på att sätta ihop ett system med airport express + t-amp i varje rum?
Alla utgångar? Den har högtalarutgång, vad mer vill du ha?

Jag har redan en airport express, men har tänkt gå över till infällda högtalare i tak och vägg med allt draget till en central punkt (i en garderob eller så). Förstärkare, router, airport, skrivare och allt sånt bös vid centralen. Eventuellt några Sonos, för det ser så grymt bra ut. Vi får se.
 
stefancrs skrev:
Alla utgångar? Den har högtalarutgång, vad mer vill du ha?.
Där jag har tv funderar jag istället på att ha en Apple TV istället för airport express.
Då kan man om jag förstått det rätt spela musiken precis som om man hade haft en express men även nyttja fördelarna med apple TV.
Då sa någon att det är bra att ha toslink på förstärkaren (jag är dock inte säker på vad det är för ngt :S)

stefancrs skrev:
Jag har redan en airport express, men har tänkt gå över till infällda högtalare i tak och vägg med allt draget till en central punkt (i en garderob eller så). Förstärkare, router, airport, skrivare och allt sånt bös vid centralen. Eventuellt några Sonos, för det ser så grymt bra ut. Vi får se.
Intressant. Har du hittat några högtalare som verkar vassa?
Hur har du planerat att göra med inbyggnaden, sätta låda runt samt dämpull vid installationen?
 
savio skrev:
Intressant. Har du hittat några högtalare som verkar vassa?
Hur har du planerat att göra med inbyggnaden, sätta låda runt samt dämpull vid installationen?
Starta ny tråd om du vill fortsätta diskutera detta då det är off topic, men iaf. Jag tänkte köpa från parts-express eller outdoor speaker depot. Många av högtalarna är designade för att inte ha låda/dämpning.
 
En sådan här har jag köpt till mina airport express. Eftersom det är en klass D förstärkare är tomgångsförbrukningen minimal. Jag misstänker att det är strömadaptern som drar mest ström. Därför har jag satt varje "zon" på en NEXA-fjärrbrytare. Vid dörren har jag en sändare som bryter alla icke nödvändiga zoner när man går hemifrån. Har även en timerfjärr med vilken jag skulle kunna stänga/slå på zonerna efter tidpunkt.

http://cgi.ebay.com/2-15W-TA2024-Di...852?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5199ffb05c

Kostnad: ca 1100 kr per aktiv zon exklusive högtalare (350 för förstärkaren och 690 för airport express). Var länge sugen på Sonos eller ett "riktigt" multiroom-system. Det blev det här som en lyckad kompromiss.
 
fredl skrev:
En sådan här har jag köpt till mina airport express. Eftersom det är en klass D förstärkare är tomgångsförbrukningen minimal. Jag misstänker att det är strömadaptern som drar mest ström. Därför har jag satt varje "zon" på en NEXA-fjärrbrytare. Vid dörren har jag en sändare som bryter alla icke nödvändiga zoner när man går hemifrån. Har även en timerfjärr med vilken jag skulle kunna stänga/slå på zonerna efter tidpunkt.

[länk]

Kostnad: ca 1100 kr per aktiv zon exklusive högtalare (350 för förstärkaren och 690 för airport express). Var länge sugen på Sonos eller ett "riktigt" multiroom-system. Det blev det här som en lyckad kompromiss.
Lirar den där på 240V eller måste man köpa ny trafo?
Vill man bryta en stärkare så sätt precis som fredl säger en trådlös brytare på uttaget. Finns i 3-pack på tex kjell.com för 199kr och funkar inom hela huset.
 
fredl skrev:
En sådan här har jag köpt till mina airport express. Eftersom det är en klass D förstärkare är tomgångsförbrukningen minimal. Jag misstänker att det är strömadaptern som drar mest ström. Därför har jag satt varje "zon" på en NEXA-fjärrbrytare. Vid dörren har jag en sändare som bryter alla icke nödvändiga zoner när man går hemifrån. Har även en timerfjärr med vilken jag skulle kunna stänga/slå på zonerna efter tidpunkt.

[länk]

Kostnad: ca 1100 kr per aktiv zon exklusive högtalare (350 för förstärkaren och 690 för airport express). Var länge sugen på Sonos eller ett "riktigt" multiroom-system. Det blev det här som en lyckad kompromiss.
Now we are talking! d^_^b

Det ser ut som om du har fått ihop det riktigt prisvärt, 1100kr per aktiv zon känns ju mkt bra.

Köpte du din t-amp från just den säljaren/företaget på ebay?

Denna t-amp antar jag då att du inte behöver sätta på manuellt även om du inte skulle slagit av strömmen med NEXA?

Även om du inte skulle stänga av strömmen så hade den väl inte dragit speciellt mkt, eller vad tror du?
 
savio skrev:
Now we are talking! d^_^b

Det ser ut som om du har fått ihop det riktigt prisvärt, 1100kr per aktiv zon känns ju mkt bra.

Köpte du din t-amp från just den säljaren/företaget på ebay?

Denna t-amp antar jag då att du inte behöver sätta på manuellt även om du inte skulle slagit av strömmen med NEXA?

Även om du inte skulle stänga av strömmen så hade den väl inte dragit speciellt mkt, eller vad tror du?
Tomgångsström får enligt lag inte överstiga 0,5W så jag tror inte du blir direkt ruinerad oavsett vad du köper.. ;)
 
savio skrev:
Now we are talking! d^_^b

Det ser ut som om du har fått ihop det riktigt prisvärt, 1100kr per aktiv zon känns ju mkt bra.

Köpte du din t-amp från just den säljaren/företaget på ebay?

Denna t-amp antar jag då att du inte behöver sätta på manuellt även om du inte skulle slagit av strömmen med NEXA?

Även om du inte skulle stänga av strömmen så hade den väl inte dragit speciellt mkt, eller vad tror du?
Det är precis den jag köpte och nätdelen är universal 100 till 240 V med nätbrunnskontakt, bara att plugga i. Det är en mekanisk switch på förstärkaren så jag har den i läge "on" och när fjärrbrytaren slår till så går den på automatiskt. För 350 kr är den ett fynd och bortsett från den löjliga finessen med att bakgrundsbelysningen på volymratten fadear in och ut i standby (inget problem i och med min applikation med fjärrbrytare) är den riktigt kompakt och snygg jämfört med de varianter som säljs i sverige. De fick bra betyg också på DIY forumet på nätet där många bygger egna tripath historier.
 
fredl skrev:
Det är precis den jag köpte och nätdelen är universal 100 till 240 V med nätbrunnskontakt, bara att plugga i. Det är en mekanisk switch på förstärkaren så jag har den i läge "on" och när fjärrbrytaren slår till så går den på automatiskt. För 350 kr är den ett fynd och bortsett från den löjliga finessen med att bakgrundsbelysningen på volymratten fadear in och ut i standby (inget problem i och med min applikation med fjärrbrytare) är den riktigt kompakt och snygg jämfört med de varianter som säljs i sverige. De fick bra betyg också på DIY forumet på nätet där många bygger egna tripath historier.
Låter ju ganska bra faktiskt.
Står den och lyser på och av hela tiden menar du när den inte spelar?
Just effekten med ljuset kanske man rentav kan stänga av om man inte "NEXAR" som du gör?

30USD i pris, och ytterligare 18USD i frakt. det tillkommer inget annat? tull, moms, skatt m.m.?
 
Jag skulle inte köra på Airplay iom. att man kan åstadkomma samma lösning själv och mer användarvänligt (och funktionellt), men allt beror på budget och behov.

Sonos är ett lågbudgetsystem (vet hur det låter, men pratar vi multiroom så är det fallet), det är inte skalbart och ett HELVETE att konfigurera förutom för nät-appar och vissa musikkällor. Fördelen är att om det räcker med bassystemet så är det extremt prisvärt och man behöver inte dölja det, deras lösning är estetisk och kräver minimalt med kabeldragning (noll kablage blir ju inte fallet med ljudkällor+högtalare+el, så helt trådlöst blir det inte..).

Det absoluta bästa är att ta ett mer avancerat system, behöver inte välja en gangsterversion som Crestron utan ta en produkt ifrån Elan Home Systems familj till exempel. I och med att man kan bulka på precis allt (infällda touchpaneler med tvåvägskommunikation, bild/ljuddistribution, flerkanalaslösningar, fler källor, iphone/ipod dockor osv) så är det vägen att gå om man har ett större behov. Den typen av system är vanligare i USA men i Sverige så är det fortf. rätt så okänt. Dock inget att rekommendera såvida man inte planerar att bygga nytt alt. omfattande renoveringar eftersom arbetskostnaden sticker iväg. Jag satte in ett liknande system i min förra bostad med touchpaneler, ljudzoner, videosplit, musikserver (www.imerge.co.uk) osv., men som sagt inget man gör i en handvändning om man vill dölja allt kablage i väggarna.

Vad gäller infällda högtalare kan jag rekommendera Preference som har ett förvånansvärt lågt pris alt. om man har en budget i en högre klass så kanske James Loudspeaker.

Vill man skala ner systemet så kan man ta Systemline, det går att styra även bild via det och kablaget är liksom för de flesta system av den här typen traditionell (och billig!) CAT-5 kabel. Bara att köpa oljad CAT-5:a så matar man lätt fram det i kabelkanalerna.

Åter till SONOS, jag sitter fortf. och grubblar på om jag skall ta en sådan lösning i min nya lägenhet. Det är lätt och snabbfixat, får upp allt på en timme - MEN jag måste göra mig av med en hel del rolig elektronik eftersom det inte är kompatibelt.

Exempelvis ovan nämnda musikserver (eller vilken som helst för den delen) är ruggigt komplicerade att få att fungera optimalt med SONOS. Är man nöjd med nätradio och itunes/spotify så i all ära - GO FOR IT, men ser man ett större behov så kan det vara värt att utvärdera det hela en gång till. SONOS är "multiroom-light" där de flesta funktioner bantats ned.

Kan ju tillägga att med en lösning ifrån exempelvis Elan kan man bygga det hur långt som helst, så länge produkten du vill ansluta använder IR så kan du i princip länka ihop det...borde även vara möjligt att styra belysning, ac, osv. med systemet så länge man har ex. en dimmer som kan kommunicera via IR.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.