Är kombipanna och dubbelpanna samma sak? För i den här pannan kan man ju både elda med ved och med diesel..
 
Jag tror att det är så här, rätta mig någon om jag har fel:

En dubbelpanna brukar ha två eldningsutrymmen. Ett för olja och ett för ved eller koks. Oljan och veden har separata luckor.
I en kombipanna så samsas oljebrännaren och veden om samma eldningsutrymme. Man måste svänga bort oljebrännaren för att elda med ved.
 
Jag skulle inte tveka en minut att sätta in ackumulatortankar. Ska man elda med ved så är det ett måste så det är bara att göra. De är bara pellets och oljeeldare som klarar sig utan acktankar.

Sätt även in en laddomat 4030 så att det blir bra skiktning i tankarna.

Både tankar och laddomat kan ni hitta billigt begagnat eftersom det är många som slänger ut pannor nu för tiden.

Jag skulle gissa att två stycken 500 literstankar borde vara rätt lämplig för en panna av er årgång.

Om ni har stram budget så är det inte speciellt svårt att koppla in tankarna och laddomaten själv, tänk bara på att elda upp systemet ordentligt först för att ha ihjäl alla bakterier som annars kan trivas bra i värmesystem under sommaren (Men låt det svalna igen innan ni börjar skruva).

Alla rördelar (blåa rör och svarta delar) kan beställas billigt från rinkaby rör, gängverktyg finns på jula för 599:- och ett skruvstäd med rörbackar finns på clasohlsson för 699:-.

För att ansluta stömmen till laddomatens pumpar behöver ni däremot en elektriker.

Ni kan göra egna turbolatorer och sätta in i pannan för att öka verkningsgraden.

Eftersom det är en överförbränningspanna så ska ni inte göra upp eld i dragluckan, utan lägg in fullt med ved (3/4 av vedutrymmet) och sedan gör ni en tändbrasa ovanpå och tänder.
Då brinner det inte genom hela vedmagasinet utan elden tuggar sig sakna ner genom veden och då får man bästa förbränningen i en överförbränningspanna.
 
Redigerat:
Om ni inte redan har shuntautomatik så är det också en bra investering, finns komplett med rumsgivare för 500:- på blocket och för den behövs ingen elektriker för inkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.