Hej,

jag skulle behöva tips om hur jag ska kunna stänga ute ljus och ljud i sovrummet. Det handlar inte om fönstret, utan det handlar om dörren ut mot rummet. Det finns inte riktigt utrymme för en dörr, och dessutom vill även kunna täcka upp öppningen mot garderoben bredvid. Se bilden för att se vad jag pratar om. Jag har funderat på två lösningar:

- Panelgardiner med en skena ovanför både dörr och garderob som täcker antingen garderoben eller dörren. Stänger ute ljus men inte ljud.

- Något typ av tungt tyg för att täcka dörren, stänger ute ljus och ljud, men täcker inte garderoben.

Har ni några ideer?

rummet.png
 
  • Gilla
Johanna B
  • Laddar…
Lumi vikdörr är ett alternativ.
 
En vikdörr är ju inte en jättedum ide för dörren, undrar hur breda de är ihopvikta. Ska titta mer på sådana.

Zixten - mmm, eller hur :p
 
Varför inte en dörr på skena.
När ni lägger er för ni över den mot dörr öppningen, när ni inte ska sova så täcker den gardroben?
 
Frodda: Om jag bryter loss dörrfodret hamnar öppningarna i samma plan, men jag har en dörröppning som är ca 80 x 200 och en garderobsöppning som är ca 110 x 240 (höjd i rummet 270). Ska man sätta skenan i taket då? Var kan man hitta dörrar i dessa dimensioner tro?
 
Yonder skrev:
Frodda: Om jag bryter loss dörrfodret hamnar öppningarna i samma plan, men jag har en dörröppning som är ca 80 x 200 och en garderobsöppning som är ca 110 x 240 (höjd i rummet 270). Ska man sätta skenan i taket då? Var kan man hitta dörrar i dessa dimensioner tro?
Går det inte att öppna upp helt i den väggen då? Så att hela hålet är lika högt som gadrobsöppningen...
 
Min tanke var att man kan köpa skenorna själva och montera, sen att tillverka en dörr är inte så svårt som det kan verka, föredrar ek skivor själva, fräs ut handtaget, och slipa lacka.
Behöver inte vara förbannat tjock skiva ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.