R
Hej,
Vi har en gammal sommarstuga som inte är isolerad (är där bara 4 veckor om sommaren). Den har idag mycket gamla fönster från 50-talet som är målade i omgångar och nu verkar de ha sett sina bästa dar. Dock är fönstrena inte av nåra standardmått och därför passar inte byggmax billiga fönster. Finns det någon som har förslag på en konstruktion av fönster där jag bara på ett enkelt sätt vill kopiera mina gamla mått på fönstrena och bygga en ny träram till dessa?

mvh Henke
 
Redigerat av moderator:
Kan det inte vara enklare att renovera de befintliga fönstrena? 50-talsfönster kan vara av gedigen kvalitet och om delar av trävirket är ruttet så finns det hantverkare som kan byta ut dessa delar. Om du börjar med att skrapa bort all färg så kanske du ser att fönstrena är inte så dåliga som du trodde....
 
OM ..... de nu är så dåliga så köp standardmått och tälj ur eller bygg igen så det passar.

Protte
 
R
jo, träet verkar vara. Egentligen är de färgen som lossnar. Men vad ska man göra om jag vill slipa med tex en slipmaskin? Den lilla "musen" jag har kommer aldrig igenom färgen. Känns som jag behöver en slip som är riktigt kraftig och som tar bort gamla färgen och slipar djupt.
 
Inte slipa gamla fönster - skrapa ;)
 
Varmluftspistol och skrapa.
 
Om du söker på detta forum (och på byggnadsvårdsforumet ovan) så hittar du många trådar som handlar om att renovera fönster. Att förnya kitt och färg tillhör det normala underhållet som alla kan klara av. Det viktigaste för dig att undersöka i nuläget är i vilket skick trävirket är. En ordentlig tvätt (eventuellt med något alg- och mögelmedel) brukar vara en bra början. Sedan skrapning av färg. Är det ruttet någonstans? Pröva sticka in en morakniv där det ser som sämst ut. Eller är träet bara uttorkat på grund av bristande underhåll? Då kan rengöring och upprepade inoljningar innan målning lösa det problemet. Om någon del av trävirket är ruttet så är det inte någon stor sak för en snickare att ut den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.