Hejsan, Vi ska börja bygga för vatten toa i vårat sommarparadis och jag söker lite information ang hur stor septitank vi borde behöva därute.Det är 2 familjer som skall dela på tanken. Tanken är att toaspolet skall gå i tanken och att dusch och köksavlopp skall gå i stenkista. Om det inte är så att man kan ha allt i samma utan att behöva tömma tanken för ofta, då kommer vi koppla allt till tanken.
Hur har ni och vad kostar en tank ca?

Läste någonstans att 2 vuxna hade en tank på 3 kubik vilket jag tyckte var mycket men dom behövde tömma den varannan månad! Då tänkte jag om den skall hålla en hel sommar för 2 familjer behöver man ju någonstans uppåt 8 kubik?! finns ens så stora?

Hoppas någon vet och kan dela med sig! :D
 
Har samma problem som du. Lösningen blir sluten tank för toa 3 kbm för ett hushåll. Två hushåll bör nog ha 6 kbm. Räkna med 20-25 tusen för en tank plus kostnad för nergrävning.

Fetglöm att allt vatten går till tanken, då blir det att tömma ofta! Kolla med kommunen vilka lösningar som godkänns.

Stenkista? Har du kollat med kommunen om dom går med på detta? Annars är en komplett sats med 3-kammarbrunn och för för 13 tusen på Rinkabyrör nog det billigaste. Plus kostnad för att gräva infiltrationen. Som sagt, ring kommunen först och kolla INNAN du gör något.

/Anders
 
Med 6kbm borde det räcka att tömma en gång/ år eller? (sommar användning, dvs vi bor där hela juni, juli augusti och någon helg resten av året.)
Vi har stenkista nu till avlopp men då har vi torr dass så det borde vara ok med stenkista. De flesta grannarna har stenkista till sina stugor, nybyggen och äldre. Men skall kolla med kommunen ändå. behöver väl ändå söka bygglov för tanken.
 
Lite grovt räknat gör en person av med med cirka 16 liter vatten per dag i en snålspolande toalett 2/4 liter. Två familjer (8-10 personer) spolar då runt 128-160 liter vatten per dag, utöver avföring, urin och papper. På 37-46 dagar är en tank om sex kubikmeter mer än full. Har man gäster en helg går det så klart snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.