Har titta på ett riktigt trevligt hus, men eftersom det perfekta huset inte finns så har även detta ett fel, nämligen att det är platta på mark med isoleringen ovanpå betongen. Om jag fattat det hela rätt så är detta en risk konstruktion. Är detta en hopplös konstruktion i alla lägen eller finns det varianter som kan vara OK?? Finns det varianter där man har en riktigt fuktspär mellan betongen och isoleringen.
Hur ska man tänka? ska man rata huset rakt av eller skall man ta dit en beskitningsman och göra en fördjupad undersökning av något slag. Har inte vunnit nån budgivning ännu, men känner att jag behöver ha lite mer på fötterna så en vet hur mycket man ska bjuda om man nu överhuvudtaget ska vara med i budgivningen. Har förstått att om man får problem med fukt/röta i grunden på denna typ av hus så kan det bli rejält kostsamt att åtgärda. Huset i fråga är byggt i början på 80 talet.
 
hallonkräm skrev:
Om jag fattat det hela rätt så är detta en risk konstruktion. Är detta en hopplös konstruktion i alla lägen eller finns det varianter som kan vara OK??
Det är inte i alla lägen en hopplös konstruktion, även om det finns flera risker. Exempelvis kan det vara så att det finns trä i kontakt med plattan. Det kan röra sig om en syll som är ingjuten i plattan, eller ligger direkt på plattan, reglar som ligger mot plattan, eller att plattan inte städats ordentligt från organiskt spill. Eftersom plattan är kall (isolerad på ovansidan) och kanske med ångspärr på ovansidan, så andas inte fukten ur plattan.

Ifall du vinner budgivningen, se till att göra en väldigt noggrann utredning kring exakt hur konstruktionen ser ut för att klarlägga hur läget är och var inställd på att ge upp objektet ifall det inte ser bra ut.

Ifall det inte finns något organiskt material som är i direktkontakt med plattan, det finns en del isolering även under plattan (och plattan tycks vara gjuten på ett dränerande underlag, vilket dock kan vara svårt att säkerställa), dräneringen är korrekt utförd, marken lutar från plattan, takavrinningen fungerar och det inte finns några tecken på skador idag, så är det inte nödvändigtvis något problem.
 
Tackar för svaret!
Tycker att efter 30 år borde denna typ av fel avslöja sig om de nu finns. Tycker med tanke på att det är en risk konstruktion att det inte borde vara helt omöjligt att låta en besiktnings,man att prov borra på något diskret ställe, bakom spisen eller underdiskbänken eller i nån garderob. Om säljaren motsätter sig detta så får jag kankse fundera om jag ska titta på annat hus. Sen kan man ju alltid kolla med komunen efter ritningar med lite tur kanske det går att utläsa på en byggndas ritning.

Om man leker med tanken att huset har fel på membranet och besiktningsmannen inte skulle upptäcka detta, vilka summor pratar vi för att åtgärda felen, naturligtvis så står priset i relation till skadornas omfattning. men grovt mellan tummen och pekfingret pratar vi ca 50-100 tusen eller handlar det om betydligt mer än 500 tusen för en normal villa. Det jag är ute efter vilka marginaler behöver jag ha om det det värsta inträffar. Jag beräknat övriga nödvändiga åtgärder på det aktuella huset till ca 100.000 :-
 
Ett vanligt fel i de här sammanhangen är rötskador på syllen som ofta ligger fastgjuten i betong eller på annat sätt bristfälligt fukskyddad från betongen. Jag tycker jag har sett inlägg här där folk fått sådant åtgärdat för 70 - 200 000. Om det dessutom finns stora mögelangrepp, vilket också är ganska vanligt i dessa hus (men som bör kunna upptäckas vid en grundlig besiktning) så kan det handla om avsevärt större summor.
 
hallonkräm skrev:
Tackar för svaret!
Tycker med tanke på att det är en risk konstruktion att det inte borde vara helt omöjligt att låta en besiktnings,man att prov borra på något diskret ställe, bakom spisen eller underdiskbänken eller i nån garderob
Frågan är i vilken utsträckning man kan få svar på alla frågor genom att borra ett litet hål.

Viktigast är nog att reda ut exakt hur konstruktionen ser ut. Det faktum att man inte stöter på något organiskt material när man borrar på en punkt innebär förstås inte att inget organiskt material ligger i kontakt med plattan någonstans. Ifall plattan är normalfuktig vid borrprov så innebär det inte heller att den är normalfuktig året runt.

Försäkra dig fullständigt om att inga syllar eller reglar är i kontakt med plattan (fråga säljaren och be om skriftligt på hur konstruktionen är), borra upp ett hål för att kunna ta prov på ovanliggande isolering och se att den inte luktar. Via hålet kan du också se hur ångspärr ser ut och mäta fukten i plattan förstås. Borra igenom plattan så att du kan se att det finns isolering under plattan.

Hur dyrt det kan bli i värsta fall vågar jag inte svara på.

Lycka till! Jag hoppas att det visar sig vara felfritt!
 
ordain skrev:
Via hålet kan du också se hur ångspärr ser ut och mäta fukten i plattan förstås.
Är det verkligen klyftigt att borra genom ångspärren? :surprised:
 
Nyfniken skrev:
Är det verkligen klyftigt att borra genom ångspärren? :surprised:
En ångspärr är normalt sett inte en speciellt bra sak att ha när man bygger med platta på mark (man stänger in fukt under ångspärren istället för att vädra ur den), men visst, i vissa konstruktioner kanske det är en bra sak, och då är det inte optimalt att perforera den, men hur ska man annars kunna inspektera grunden?
 
Bor i ett sutteränghus där jag nu rivit upp golven på nedervåningen i syfte att lägga cellplast samt flytande betonggolv.

I mitt hus låg isoleringen ovanpå plattan och golvet var uppreglat med träbjälkar direkt på plattan. I mitt fall var det endast en bit på 30 cm av en träregel som var fuktskadad. Och det beror antagligen på att dräneringen är bristfällig i hörnet där regeln låg.
Alla övriga träreglar och kilar som varit i direkt kontakt med betongen var helt torra.

I övrigt var det mycket skräp, papper, spån m.m. som låg på betongen. Ej heller det visade några tecken på fukt.

Är nog väldigt individuellt ifall man får fuktproblem i samband med isolering ovanpå plattan.

Bara för att det är en riskkonstruktion behöver det inte betyda att det är fuktskador.


/ Xilak
 
ordain skrev:
...men visst, i vissa konstruktioner kanske det är en bra sak, och då är det inte optimalt att perforera den, men hur ska man annars kunna inspektera grunden?
Så resultatet blir: "Konstruktionen var okej. Nu har vi förstört den!" d^_^b

Bränna häxor någon...?
 
Nyfniken skrev:
Så resultatet blir: "Konstruktionen var okej. Nu har vi förstört den!" d^_^b

Bränna häxor någon...?
Med skillnaden att man förstås kan återställa ångspärren i de undantagsfall man vill ha den.
 
I vårt sutteränghus från 66, är det lite olika på källar/sutteräng planet.
Några golv har konstruktionen, betong-kallasfalt-lecakulor-betong-klinker. En annan del är numera, betong-kallasfalt-byggplast (som ligger om lott men inte är tejpad) -cellplast-betong-inomhus blå platon-parkettgolv.
Den senare konstruktionen byggdes nyligen av en byggfirma, som då bytte ut ett reglat golv som var där tidigare.
Jag pratade med två byggare innan detta gjordes, och dem var båda överens om att krångla med nivell golv och fläktar verkade onödigt när det faktiskt fanns utrymme att både lägga 5cm cellplast, och 5cm betong istället, och på så vis få ett isolerat och bra golv utan organiskt material i.
Men menar ni här att cellplasten i sig kan mögla? Eller understa plattan i sig skulle vara problem om den innehåller fukt? För det lär den garanterat göra, kallasfalten och byggplasten blir juh som ett lock och håller all fukt kvar "under" husets golv.

Det verkar som att båda konstruktionerna fungerar. Jag hittade ingen dålig lukt eller konstigheter i leca skiktet när det var öppet in där, och än så länge har jag inte märkt någon dålig lukt i rummen med den nya cellplast konstruktionen.

Ska tilläggas att alla väggar är i betong/lättbetong, så dem tål den fuktvandring som kommer upp genom dem i och med markfukten. Hade det varit trä-väggar hade det klart vart en annan femma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.