Var nere i Tyskland i helgen och passerade ett nybyggt område strax utanför Frankfurt Hahn ( Ryanairs flygplats) och kunde inte låta bli att svänga in och studera tysk byggnadskonst.

Bifogar två bilder på två hus som var lite roliga. Det vita huset har som ni ser ett träd och löv ingjutet i fasaden, givetvis i betong. Sidorna på huset hade liknande dekorationer med kvistar och grenar....skitsnyggt.

Det andra huset syns det lite sämre på men det är krusiduller över fasaden med någon form av blå mosaik i "kanelsnurrorna"

Tyvärr tog batteriet i kameran slut men vilka läckra kåkar det byggdes där. Rejält tyskt hantverk med fina detaljer för att inte tala om hur fina dörrar en del hade...de här två husens dörrar är inte representativa...

Vad tycks? Tumme upp eller ner?
 
  • stenhus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus nr 2...fick inte med det i förra inlägget...
 
  • stenhustest.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk, så där skulle aldrig vi svenskar våga göra... Detaljen att lägga in mosaik i fasaden var läckert, tycker jag.
 
bra tips hur man maskerar sprickor i fasader .... ;) bara skämtar :).
Skulle man få löv att göra såna dekorationer? I Åstorp fick husägarna inte ha takutsprång målad i samma färgnyans som deras rododendronblommor som stod vid huset. Hela grannskapet klagade och vann :'(.
Trädet på hus1 skulle nog bli dömd till att sågas av på grund av att den kastar skuggan på grannens tomt ;D.
Runda fönster och fönsterväggar är det mest vågade jag sett här i dagens nybyggt ....
Själv tycker jag om hus som skiljer sej från mängden på det sätt som dom tyska hus gör.
gaia
 
Vad är det med tyskar och fördragna gardiner i fönstren?? :-? Varför inte använda de stora fönstren och släppa in lite ljus?? ::)
 
Nere på kontinenten tycker man väldigt illa om insyn, medan vi här i Norden gärna lever i "akvarium" så att alla kan se in. Våra italienska vänner förundras varje gång de kommer hit när de kan se rakt in i alla fönster hos folk... ;D
 
Men varför har alla ute på kontinenten så fruktansvärt FULA gardiner?? Tunna äckliga florgardiner som alla ser ut som om det bor en 100-årig pensionär innan för fönstren.

Typiska gardiner där man väntar sig att det står en skvallerkärring bakom och smyger.

Nu blev det hela en gardindiskussion....men snyggt blev det. Gillar personligen stenhuset bäst. Får man bygglov för liknande i Sverige måntro?

Men gardinerna är asfula.

 
Oj, grymt snygga "Rolladen", eller hur? Österåkersanstalten får nu tuff konkurrens från smakfulla Tyskland. Nä, men den gråa fasaden ser ju för sorglig ut. Lika hemtrevligt som i ett ställverk. Det vita husets fönster skulle nog ingen vilja ha i sitt hus, för att inte tala om kulören. Jag är inte nådig mot svenska detaljplaner, men är ändå tacksam att man med all sannolikhet inte skulle tillåta liknande hus i Sverige.

För övrigt finns det massor av riktigt fina hus i Tyskland. Att just de två i tråden ska symbolisera "tyska stenhus", känns orättvist. Kanske passar de i någon bohemisk by men knappast här i Sverige.
 
Synd att mitt första inlägg måste bli negativt men inte vackert alls tycker jag. Undrar vad sådan "utsmyckning" skulle göra på andrahandsvärdet i Sverige? De flesta i denna tråden verkar ju iofs tycka det är snyggt.
 
Cheesus skrev:
Tunna äckliga florgardiner som alla ser ut som om det bor en 100-årig pensionär innan för fönstren.

Typiska gardiner där man väntar sig att det står en skvallerkärring bakom och smyger.
:-D :-D ............
 
matbr107 skrev:
Vad är det med tyskar och fördragna gardiner i fönstren?? :-? Varför inte använda de stora fönstren och släppa in lite ljus?? ::)
Tradition, tror jag. Dom tunna skuggar bra för stark sol , minskar insyn, minskar ekoljud inomhus. Det finns också tjocka sidogardiner som man drar för på kvällen - insynskydd vid tänd belysning och extra isolering som minskar kalldrag från fönster. Ibland har man gatubelysning som man inte vill ha i huset så drar man dom tunga gardinerna för. Finns det ingen ljus i fönster så är det inte så dumt att täcka över dom svarta fönstergluggar när mörker faller. Med andra ord fyller dom en funktion :).
I Sverige sätter man upp rullgardiner och persienner på kors och tvärs och hänger upp fönsterbelysning för att uppnå samma resultat och själva gardiner ska vara nästan enbart till pryddnad om man ska ha några.... också en tradition :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.