Hej!

Skulle vilja veta hur man avlägsnar gammal färg från betong väggar samt golv i en källare,
Har testat diverse saker som stålborst sliprondell diamantklinga på vinkelkap .Det sistnämnda funkade sådär men blir fula märken på väggarna som skall målas med silikatfärg sedan och enl affären skall man inte spackla väggarna innan man målar på betongen.

Tacksam för så många tips som möjligt!!!:)
 
Det du ska göra är något man brukar benämna att "flexa väggarna". Benämningen kommer av att man vanligen brukar använda en maskin av märket Flex gjord för detta ändamål. Den ser ut som en mastodont-vinkelslip som man kopplar en kraftig byggdammsugare till. Sugaren är nödvändig annars dammar det så mycket att du inte ser handen framför dig.

Det fina är att det går att hyra denna maskin och sugare för en spottstyver hos de flesta maskinuthyrarna. (Cramo och Ramirent t.ex.)

Idag finns det även andra märken att hyra som gör samma sak. Man kan hyra i giraffutförande eller vinkelslipsmodell. I länken nedan ser du några bilder och märken, och en bit ned några gubbar som slipar.
http://hyres-maskiner.se/Gr84-1.pdf
 
Redigerat:
När det gäller silikatfärgen ska du måla den direkt på betongen utan någon primer, spackel eller annat emellan.
 
Finns det några tips för att få en jämn slipning med en flex? Jag har precis testat och det är svårt. Nu har jag betong (tror jag) med något mjukare putslager ovanpå, och det blir snabbt djupa fåror i den mjuka putsen (jag kör med diamantklinga).
 
Det är faktiskt jättesvårt att få till det bra, men övning ger färdighet. :)

Det man skall tänka på är att inte trycka någonting, (tänk svävfarkost). Man ska låta flexen sväva över väggen i stora svepande, relativt snabba rörelser. Flexen får aldrig vara stilla, då blir det hack med en gång.
 
tack raceman resultatet blev kanon!!!! dock j.vlig damigt då dammsugarslangen hoppade av värre än dimman vi lutsen
 
  • Gilla
mclovin77 och 1 till
  • Laddar…
Jonastostared skrev:
tack raceman resultatet blev kanon!!!! dock j.vlig damigt då dammsugarslangen hoppade av värre än dimman vi lutsen
Va roligt att det blev bra. :)

Ja, det kan bli megadammigt om slangen hoppar, eller om man inte har en dammsugare som inte är anpassad till flexen. :p

Jag flexade ett litet utrymme på 5m2 en gång med en undermålig dammsugare. Hela utrymmet dammade igen totalt, och jag såg inte väggen framför mig trots att jag höll näsan så nära som 30cm. Jag såg inte vektyget, inte stegen jag stog på, inte min egen kropp när jag tittade ned, bygglampan upplevde man som om någon hade släckt, det var som att stå i en bunke med mörkt grå filmjölk, jäkligt obehagligt och något jag aldrig gör om. :wow:

Som tur är blir det därtemot nästan dammfritt om man har en riktigt kraftig sugare som inte läcker i anslutningen. :D
 
Redigerat:
bliv fel :)
 
Det blir inte bra med en vanlig vinkelslip, de har ingen möjliget att koppla på dammsugarslangen och den behövs!
här betalade jag 700:- för en dagshyra på en flexmaskin med slitagekostnad och en pullman luftrenare, Pullman dammsugare har jag redan en egen:) en bra dammsugare vid slipningen är ett måste, luftrenaren är ett + men inte helt nödvängigt.
Jag slipade dock ett golv. För att få bort tjära eller svartlim (utan Asbest)
golv1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

17.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ps jag tejpar slangen på maskinen numera, så den inte hoppar av, har lärt mej det den hårda vägen:surprised:

Luftrenaren använder jag för att skapa ett undertryck i rummet jag arbetar i, så slipper man damm i resten av bostaden. Slangen från luftrenaren går ut genom ett igentejpat fönster, dvs. så bara slangen går ut i fria luften. inluften kommer under dörren
 
Redigerat:
  • Gilla
Rennoly och 3 till
  • Laddar…
Hej! Hoppar på en gammal tråd. Vi har ett precis likadant golv och har fått bort mattan men kvar är fläckar med tjära lite här och var. Var det med en flexmaskin du fick bort det med eller vilken slip?
 
  • Man som tar bort tjärfläckar från ett golv med en slipmaskin i ett rum med röd tapet och arbetslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en flexmaskin med en slipskiva för betong, glest mellan slipklossarna på skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.