Jag har haft väldigt dåligt ställt länge (arbetslös, stora lån, brand mm) och följden blev att reparationer och utbyte av maskiner kom på efterkälken. Nu kommer min ekonomi stadigt att bli bättre och när jag visste det blev jag sugen på att sätta igång och åtgärda allt eftersatt. Egentligen tidigare än jag hade råd med. Bland annat så köpte jag spis och tvättmaskin på nätet. Billiga naturligtvis. Och det gick inte att lägga till transport och installation utan de levererades till tomtgränsen. Eftersom jag är en händig och stark fixade jag att släpa upp allt för trappan, men när jag packat upp allt så insåg jag att det inte fanns någon stickpropp till spisen.

Det finns urtag i väggen, men alltså bara ett hål för kablar i spisen, ingen stickpropp. Jag har inte råd med att ta hit en elektriker på flera veckor och den gamla spisen är redan bortkörd. :(

Får jag sätta dit en stickpropp själv? Är normalhändig och har fixat med lampkablar och liknande, men inte spisar.
Försökte läsa på om vad som är tillåtet och de nämner enbart att har spisen stickpropp är det tillåtet, men fast installation är inte tillåtet. Mitt fall ligger någonstans emellan. Den ska ha stickpropp men har det inte ännu ska alltså inte ha en fast installation.

Om det är tillåtet, är det en sån här jag ska ha tror ni?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162478169
Klarar man att göra en sån här sak själv om man är normalhändig?
 
Hej.


Till att börja med.

1. Du får inte enlig lag koppla in spisen utan el behörighet.
2. Det kan vara rätt saker att koppla in spisen. Om man vill koppla det med stickpropp.
Annars kopplar man in detta via en kopplingsdosa.
3. Om du inte kan el, avråder jag från att ens försöka. Det kan finnas 3 faser i (hålet) uttaget med 400Volt mellan varje. Det dör man lätt av :(
4. Det kan hända att spisen måste bygglas om för att passa just det du har i hålet.

Och det betyder att man måste veta exakt, vad finns i hålet. Antalet kablar kan underlätta.
Men det blir säkrare att mäta.

Har du ett mätinstrument?
 
Jag tror inte att du FÅR, man får bara byta stickproppar, inte montera dit en ny. Däremot så KAN du säkert göra det själv. Du måste bara vara noggrann så du sätter rätt tråd till rätt stift. Jorden (gulgrön) till mittstiftet, en av stiften är märkt "N", det är nollan, den blå. De övriga tre spelar ingen roll. Men kontrollera instruktionen till spisen. Jag har sett exempel på spis med två nollor, dvs två trådar till stift "N", medan en av de andra tre blev tom.
 
Tack för de svaren. Jag tror inte jag vågar. Nu vet jag inte vad jag ska göra.
 
andersmc
Var inte säker att en gul/grön är jord och blå = nolla!
Det fick jag erfara då jag skulle koppla min sons spis!
Tur jag mäter rubbet innan jag kopplar!

TS.
Du har garanterat kompisar eller bekanta som kan el. Det är bara att våga fråga. Sen ordnar det sig.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.