Vi renoverade kök och badrum för 2 år sedan och fick därefter en del luktproblem.

I badrummet luktar det endast ur handfatet (alltså där bottenventilen sitter och vattnet rinner ner). Det luktar bara medan det rinner ner vatten lite sakta.

I köket är det värre. Där luktar det också ur vasken, allstå där det rinner ner vatten. Det luktar ibland när det bara står tomt men alltid mer om vattenkranen står på och det rinner ner vatten. Typ om man står och skalar potatis och har vattnet på lite grann. Då luktar det skunk.
Och när diskmaskinen går, då luktar det urk ur vasken.
Det luktar mycket mindre om vi stänger proppen i botten på vasken och fyller den lite med vatten.


Vi bor i bostadsrätt och föreningen har bekostat att en firma varit här och spolat stammarna och konstaterat att det inte var där felet låg, att det var rent i rören.
Firman kunde konstatera att det är ett kraftigt undertryck i lägenheten ventilationsmässigt. Det sugs ut luft alldeles för mycket utan att det kommer in så mycket.
De tyckte att problemet med lukt när diskmaskinen går och vatten rinner ner kunde kanske förklaras med undertrycket och rekommenderade oss att ta hit en ventilationsfrima.

Men nu vill inte bostadsrättsföreningen utreda vidare utan menar på att detta ligger på vårt ansvar.

Jag är lite fundersam till hur detta har uppstått och vad det beror på eftersom det inte luktade innan renoveringen..
De hanverkarna som gjorde köket var en bluffochbåg firma fick vi veta och har gått upp i rök.

Firman som gjorde badrummet har varit här och tittat i badrummet men hittar inga fel,förutom att de håller med om undertrycket då det blåser in i avloppsrören.

Jag undrar:

Har någon en idé om vad lukten beror på? Att det luktar ur vask och handfat, men främst i köket, speciellt när vatten rinner ner och när diskmaskinen är igång?
Avloppsstammar och rör är spolade och vattenlås rengjorda..


Kan något vid renoveringen åstadkommit dessa luktproblem?
Och isåfall vad?


Snälla snälla hjälp!!
 
Och en sak till som är märklig är att innan renovering hade vi en annan diskmaskin och hade aldrig problem att få ren disken.
Efter renoveringen fick vi ny diskmaskin och har helt plötsligt problem med en vit sträv beläggning på disken.
Det blir bättre om vi har citronsyra i diskmaskinen..

Låter som en kalkavlagring men är märkligt då vi har mjukt vatten och aldrig har haft problem med detta tidigare 4 år vi bott här...

Kan detta ha med lukten att göra tro?

Jag menar, det luktar ju mer när vi kör diskmaskinen..
Jag tänker om det är någon felkoppling i rören på något vis...
 
En tanke, jag är absolut inte någon expert på området, men borde inte vattenlåset stänga ute illaluktande luft från avloppet? Eller bubblar det i vattenlåset vid undertrycket? Kanske något så simpelt som ett felmonterat/saknat vattenlås? Om du öppnar ett fönster eller två så borde undertrycket försvinna, luktar det mindre då?
 
RobbanLT skrev:
En tanke, jag är absolut inte någon expert på området, men borde inte vattenlåset stänga ute illaluktande luft från avloppet? Eller bubblar det i vattenlåset vid undertrycket? Kanske något så simpelt som ett felmonterat/saknat vattenlås? Om du öppnar ett fönster eller två så borde undertrycket försvinna, luktar det mindre då?
Undertrycket minskat när jag öppnar fönstret och lukten kanske minskar men är fortfarande kvar...
 
OK. Luktar det under diskbänken också? Hade problem i mitt gamla kök med att "gummi-tutten" som var mellan rör och avlopp hade börjat torka och spricka... På så sätt ångade det upp dålig lukt. Kanske något sånt enkelt?
 
Bjorkefall skrev:
De tyckte att problemet med lukt när diskmaskinen går och vatten rinner ner kunde kanske förklaras med undertrycket och rekommenderade oss att ta hit en ventilationsfrima.

Men nu vill inte bostadsrättsföreningen utreda vidare utan menar på att detta ligger på vårt ansvar.
Om du har stängt alla tilluftsventiler och fått kraftig undertryck så är det ju ditt ansvar att öppna dem. Du kan prova att släppa mer luft i din lägenhet för att minska undertrycket. Öppna tillluftsventiler något mera så du får in frisk luft utifrån och inte dra in luft från avloppet. Moderna vattenlås är rätt klena (lite vatten i låset) och det bubblar upp luft för lätt? Toastolens vattenlås har gott om vatten och orsakar inga besvär medan dom mindre vattenlås håller ej tätt av en eller fler orsaker.

Vidare skriver du att det drar in i avloppsröret så det stämmer ju inte riktigt med att det är undertryck i lägenheten ??? Om avloppet suger ut luften från rum in i rör så borde det inte komma något lukt in.

Kanske ligger dina avloppsrör ( bad +kök) långt bort från huvudstammen och avloppsavluftningen saknas/ ligger för långt borta? Både undertryck i lägenhet och dålig avluftning kan tillsammans vara orsaken till luktbesvär.

Jag skulle börja med att öka tilluften - ventiler i fönster? Sen om det inte hjälper undersöka var finns avloppsavluftning och kanske skaffa eget avluftningsventil om det vissar sej att dina avlopp ligger alldeles för långt från husets avloppsavluftning eller försvann vid renoveringar?
Är det däremot övertryck i avloppet så kan byte till större vattenlås hjälpa men det är kanske inte lätt att hitta sådana idag?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.