Hej!

Jag håller på med att renovera ett 30-tals hus. På övervåningen finns förvaringsutrymmen/kattvind utmed sidorna. Jag vill bygga bort en av dem.

Min fråga är: Kan väggan vara bärande eller är det bara att riva bort?

Lite detaljer:

  • väggan har endast spånt och tretex på ena sidan
  • reglarna står på golv (bild 3,4,5,7)
  • reglarna står mot spånt i tak (bild 8,9,10)
  • reglarna virker inte stå direkt under takstol men 20-30 cm "bredvid"
  • finns ingen snedsträvor i kattvind
  • huset har bredd på 8 m, taklutning er 45°
Omedelbart tror jag inte att väggan är bärande, men jag är mycket tacksam för åsikter.

Vad tror eller vet ni?
 
  • Ett trägolv och dörrpost hörn med synlig slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv och väggar med en hörndel av flätad korg nära. Inga människor synliga. Indistinkt bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med synliga bjälkar och spindelnät, underifrån perspektiv, varmt ljus, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar av trä, en metallstång, delvis synlig tygbeklädd yta, byggkonstruktion, vindsutrymme, oavslutad interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en träklädd taklutning med en öppen lucka som leder till ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhörn med träväggar, rottingkorg, skor, del av TV, golv till synes av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg och tak med en synlig strålkastare, fönster med vit gardin, resväska i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel, hörn av ett rum, öppen dörr, beige matta, trägolv, interiör, husdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv och vägg, korgkant, svart rem, inomhus, delvis dold ytan, mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och tak med spindelnät i hörn av ett råvind eller förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga bud på detta? :S

Kanske någon som vet var på Gula Sidorna jag evt. kan hitta hjälp?
 
Låter som våra kattvindar, de var bärande och fick avlastas. Vilken typ av takstol har du? Är den som en treangel med snå stöttor i sidorna (A-takstol har jag för mig de heter) så brukar kattvindarna vara bärande
 
Tror inte de är bärande. Tycker de borde vara en del av takstolen om de skulle haft en bärande funktion. Kolla med en takstolstillverkare eller en byggnadsingenjör.
 
Tack för svar!

@Nillinsim: Takstolen tror jag är av modellen "ramverk". Ser ut som ett A (blå). Men stöttorna (röda) sitter på olika håll i alla fyra hörn och jag tror att de saknas helt på ett ställe (bakom skåp).

Gick det smidigt att avlasta?

@JanneL: Okay. Ja, kanske jag ska pröva hitta en byggnadsingenjör. Jag tycker med att om de är bärande så borde de hava direkt kontakt mot takstol och inte stå mot spånt, 20 cm brevid takstolen. Men kanske man inte tyckte så på 30-talet.
 
  • path3755.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så gjorde endel av våra också, men en konstruktions tekniker fick kolla runt och vi skaffade avlastnig på vinden via två järnbalkar som togs in via husets kortsidor, men!!! då gjorde vi samtidigt takkupor på ena sidan så de var en hel del av avlastnings behovet.
Om det inte gäller hela huset så kanske det kan gå ändå. En sak att kolla om huset är gammalt är ju om takstolarna är dimensionerade för ditt snödjup (våra var enligt de gamla bestämmelserna) och då kan det vara vanskligt att ta bort något som ska ta lasten mitt på taket där snön ofta ligger tyngst.
 
Jag tog bort mina närj ag inredde min vind, men jag förstärkte takstolarna med 45x220 spikade på sidan innan jag rev dom.
 
Redigerat:
Tack så mycket för svar.

Jag förstår att det inte är solklart om de är bärande -- det är nog säkräst att ta hit en byggnadsingenjör för jag river något. Kanske det går att göre som Matti_75 föreslår.

Tack igen.
 
Har du plåt på taket och den lutning som det ser ut på skissen behöver du knappast något stöd under. Du själv vet ju hur mycket snö du brukar ha på taket, även om du har vanliga tegelpannor. Dimensionen på befintliga takstolarna har ju även betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.