byggankan skrev:
Känns som lite overkill med gjuten platta till fritidshus. Satsa på plintar istället så blir det mycket billigare.
Där lurar man sig. Det blir inte särskilt mycket billigare med plintgrund, om det ens blir billigare alls.

Men går det att bygga för 1 miljon? Om man ser på det hus som TS länkar till, utan att göra någonting själv? Inte en chans! Om man bygger betydligt mycket mindre och anspråkslösare, och gör väldigt mycket jobb själv? Ja, då kan det gå.
 
andersmc skrev:
Där lurar man sig. Det blir inte särskilt mycket billigare med plintgrund, om det ens blir billigare alls.

Men går det att bygga för 1 miljon? Om man ser på det hus som TS länkar till, utan att göra någonting själv? Inte en chans! Om man bygger betydligt mycket mindre och anspråkslösare, och gör väldigt mycket jobb själv? Ja, då kan det gå.
Vad grunden kostar beror ju till största delen på vad det är för mark :D. Lermark så går det ju knappt ens att bygga med plintar, berghäll och det är enklast med plintar och ett bök med platta. :).
 
Hade jag varit i TS kläder så hade jag köpt tomten (då det verkar vara ett kanonläge). Och sedan tagit det lite lugnt med själva huset, kanske byggt en friggebod och dragit fram elen och avlopp.
Om jag förstår TS rätt så hade dom inte planerat att bygga just nu. Då har dom gott om tid att fundera på vad dom vill ha hur dom bäst skall placera på tomten osv osv. kanske låna husvagn och bo i den några veckor varje år tills dom ha landat i vad dom vill ha.
 
Bra idé det med husvagnen. Då kan man verkligen känna sig för och förbereda för huset på tomten.
 
TS tillbaks efter att ha varit borta sedan trådstart.
Kul att diskussionen kommit igång.

Jag tänkte bara klargöra lite saker.

Jag vill att huset ska vara runt 100kvm, är det inte möjligt till det priset så är det möjligt att göra ett mindre men isf behövs nog loft.
Dock så får huset högst vara 3m högt så jag vet inte om loft är möjligt.

Jag vill absolut inte göra något själv, bor långt därifrån så det krävs en "nyckelfärdig lösning".

Anslutningskostnader:
El, vatten och avlopp är framdraget till tomten och kostar enligt mina uppgifter 130k totalt att ansluta till.

Gällande markarbeten så är det väl förstås svårare att uppskatta vad det landar på men det ser ut att vara en jämn och fin tomt, bestående av gräsmatta.
Vad som finns under gräset vet jag dock inte.

Det finns inga regler som säger att man måste bygga inom ett visst antal år.
Jag kan med andra ord köpa tomten för en miljon, vänta 10 år och sen bygga mitt drömhus, men det är inte roligt att betala räntan på miljonlånet 10 år utan att få något tillbaks.
Jag vill heller inte ställa en villavagn på tomten, känns inte heller rätt.

Huset jag länkade till i första inlägget var enbart exempel för att visa på ett ungefär vilken stil jag gillar, absolut inget krav att det ska vara precis ett sådant.
 
sevilla skrev:
...


Det finns inga regler som säger att man måste bygga inom ett visst antal år.
...

Det brukar finnas en regel som sägen att man ska påbörja arbetet inom 2 år fom det datumet bygglovet beviljats, och slutföra inom 5 år.

Kolla det! Det räcker att ringa kommunen.
 
Husvagn på tomten ett tag verkar ju rimligt men det verkar ju inte TS så intresserad av.
Allmän fråga, avgör kvadratmeterstorleken mkt på priset?
Dvs är det mkt dyrare att bygga 100 kvm jämfört med 70 tex?
 
Redigerat:
savio skrev:
Husvagn på tomten ett tag verkar ju rimligt men det verkar ju inte TS så intresserad av.
Allmän fråga, avgör kvadratmeterstorleken mkt på priset?
Dvs är det mkt dyrare att bygga 100 kvm jämfört med 70 tex?

Måste väl bero på vad det finns på dessa 30 kvadrat, bara ett vanligt enkelt sovrum borde ju inte bli så dyrt.... Ett stort lyxigt extra badrum blir dyrt däremot....

Har funderat lite på om inte TS kan börja med att bygga litet men ha i planen att bygga ut i framtiden när ekonomin tillåter, altså redan nu planera och rita huset för att bli utbyggt...
 
stämmer att har man väl fått bygglovet så gäller 2 år till början av bygget och 5 år tills det ska vara avslutat! men verkar inte som TS har bygglov, men förhandsbesked kanske om att det får byggas och ungefär vad som får byggas! men som sagt, bygger du inget själv, så tror jag att 1 miljon är nästan omöjligt!
men allting handlar ju om vad man ställer för krav på standarden, utvändigt och invändigt! köpa en tomt för 1 miljon och sen snåla in på ett hus bygge känns väldigt knas i mina öron!
 
savio skrev:
Allmän fråga, avgör kvadratmeterstorleken mkt på priset?
Dvs är det mkt dyrare att bygga 100 kvm jämfört med 70 tex?
Ja, totalpriset följer antalet kvadratmeter tämligen väl. Men man måste ha klart för sig att det är en tumregel, som man använder när man saknar tillräcklig information. (Det är givetvis bättre att ha ett riktigt pris på ett hus på 70m² och ett på 100m² än bara en schablon.)

Det man ska akta sig för är också att först acceptera tumregeln, och sedan hitta på situationer där den inte gäller. Om man tex har ett hus på 70m² á 20000:-/m² och sedan bara förlänger det, utan att lägga till vare sig fönster eller dörrar eller mellanväggar, så kommer de extra kvadraten säkert att bli billigare än de ursprungliga 20000. Men så gör man knappast i praktiken, ökar du huset från 70 till 100 så kommer du säkert att göra köket och badrummet lite större, du kommer att ha fler eluttag, fler fönster, fler innedörrar etc.
 
Hej igen!

Visst är det möjligt som någon säger att bygga en del först och sen att bygga på efterhand men det känns halvhjärtat tycker jag.
Idén är bra men jag skulle nog inte trivas med det.

Satt och kollade lite på Älsbyhus.
Där säljer dom en färdig villa på strax över 100kvm för 1.076.000.
Där verkar det mesta ingå?
Vad tillkommer på priset här förutom el, vattenanslutningar och liknande till kommunen?
Vad jag förstår så tillkommer bara kostnad för markarbete
http://www.alvsbyhus.se/husprogram/1-planshus-Frode-1-4-12/
 
Kolla Klas Karlsson bygge på http://klasoida.blogspot.com/ Det är nog så billigt det går att bygga. Själv har jag beställt en husstomme från Dalahus/Huskomponenter i Linghed. Ca 250 000 för bjälklag, väggreglar med ytterpanel, takstolar, råspont och undelagspapp. Huset är 105 kvm (egenritat, modern look [ha ha] och stora fönster). Fönsterna ligger inte i de 250 000 pixen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Tror att Fiskarhedenvillan är konkurrenskraftiga i sina priser, om man vill köpa "allt".
 
haavard skrev:
Är det verkligen drömtomten tycker jag TS ska bygga en ministuga nu. Om några år blir den gäststuga eller entré till den stora stugan han då har råd med.
Skulle också göra så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.