Hej alla kloka!

Nu kommer semestern å vad bättre än att sätta igång å renovera hemma?? =). Vi hyr (av sambons föräldrar) ett hus från 1860. Riktig småländskt rött hus med utbygge bak. Utbygget är köket och renoverat 1975 till furugolv, furutak och furuluckor.. ja se själva! Plastmatten e nästan bäst... dessvärre sedan denna bild togs (då vi flyttade in i ett helt möblerat hus) har plastmattan släppt stora hål lite här och där. Golv är inköpt och ska läggas i ekimitation/ekfaner lr något sådant.

Nu vill vi då måla köket. Tankar och frågor som följer:
Detär ojämnt gulnat eftersom det hängt tavlor på många ställen vars ramar och kopparplåtcirklar syns väl idag..
Om vi målar väggar, tak och luckor vitt, blir det för mycket vitt då? Köksmöblerna är vita med björksits/skiva. Köksbänkarna ska bytas till ek. Vad tycker ni? Har ni bilder där ni målat både väggar och tak vitt? Jag tänker att det blir för mycket med samma nyans, men vitt e ju så snyggt.. men kanske har vi för mycket vita möbler. Vi ska lacka våra köksluckor men har fått köpa till två över kyl å frys från ikea, vi valde en vit som bryter i gul, måste vi måla detta i hela köket, blir det bra? blir det gult? Jag vill det ska se rent och fräscht ut!

Kaklet är ojämt, rödblåttbruntmönstrat. Vill måla det oxå vitt. Vi ska ju inte bo här för evigt å vill inte lägga ner så mycket pengar på renoveringen. Färgen till väggarna betalar sambons föräldrar medan luckor och kakel får vi stå för om vi vill lämna in dem.

Tack på förhand!
 
  • forslyckan kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha vita tak och väggar men bryta av sidorna på skåpen med en ljus färg tex gråblåaktigt. Men då är jag allergisk mot gulnat furu...
 
Jag e oxå allergisk!! Det är dock läskigt hur snabbt man anpassar sig tycker jag! =). Tanken på att måla allting känns jättetung, kanske mest eftersom vi inte vill bo här i framtiden... Hoppas det känns mer lockande när det är ens eget??
 
Ja, mycket jobb är det ju onekligen, hur länge hade ni tänkt bo där? om det bara är ett år skulle jag hålla ut, det är mycket jobb då man måste slipa och grunda ev kvistlacka först..
 
Vi har bott här ett år, och jag beräknar att vi kommer bo minst ett år till varje dag som går... Vi vill köpa ett annat hus på gården som sambons gammelmoster bor i. Vi väntar med blandade känslor på att det ska bli tomt. Kan ta tio år! Kan ta ett år. Men oavsett när hon flyttar/går bort så tror jag det kommer ta minst ett år med att släkten ska tömma fyra systrars bohag, försäljning med besiktningar, lån och renoveringar där vi behöver anlita mycket hantverkare! Så det känns som när jag dragit första vita strecket kommer hon kola vippen. Men om jag inte målar kan det dröja tio år...
 
Vi riskerar även att bli ägare till detta hus i framtiden eftersom husen är i samma trädgård. Närhelst vi lr sambons föräldrar vill sälja detta är det ju bra om det är så fräscht som möjligt även om folk river ut allt å gör om...
 
Någon som har bilder?
 
Jag kan bara skriva vad jag skulle göra för att få köket fräschare utan att riskera att misslyckas eller lägga för mycket jobb och pengar på det:
1/ måla tak och väggar vita och definitivt grunda med skellack först så furu inte blöder genom. Bara det kommer att bli ett lyft och ni kan stoppa där om ni är nöjda :)
2/ lägga plastgolv eller linoleum i köket. Kanske spackla håll och lägga direkt ovanpå det gamla - snabbt gjort och lättskött golv :) och använda den köpta laminat i annat rum.
3/ behålla kakel som den är eller kakla nytt vitt billigt kakel ovanpå det gamla men aldrig måla det gamla. Glasyr är alltid mer tålig och lättare att rengöra än färgyta.
4/ måste bänkarna bytas??? om inte så skulle jag låta bli eller välja annat än träbänkar. Vill man lyxa till kan man ta rostfritt.
5/ Att måla luckor är jobbigare om man vill få ett bra resultat så jag skulle behålla furuskåp och kanske bara lacka om i stället. Mindre risk att man blir missnöjd med resultat :).

ett par luckor i annat fabrikat behöver inte vara störande ....dom hamnar i en rad högt uppe nära det vita taket så det tycker jag är helt OK.
Låt bli att tillföra ek om du behåller furu i rummet. Lite björk gör ingen skada :)
Lycka till med renoveringar!
gaia
 
gaia skrev:
5/ Att måla luckor är jobbigare om man vill få ett bra resultat så jag skulle behålla furuskåp och kanske bara lacka om i stället. Mindre risk att man blir missnöjd med resultat :).
Verkar vara fem bra råd. Menar du klarlackning av både stommar utvändigt och luckor?
 
Ja, typ mat klarlack tänkte jag på. Då blir det lättare att få ett bra resultat , tycker jag.
Täckande färg kan bli svårt att få rätt om det visar sej att ytan är något ojämn eller repig. Man brukar få spackla och slipa, grunda och slipa och måla 2-3 gånger med mellanslipning och sen kan man ändå bli missnöjd att det är flammigt eller reniller eller för skarpa penseldrag på många ställen. Inte lätt att måla med en vattenbaserat färg heller om man är en amatör. Täckande halvblank kan också få fram alla ojämnheter som man inte vill se. Matt maskerar bättre men är olämplig på kökssnickerier som ska vara slitstarka och lätta att rengöra. Det är så jag skulle resonera ....om det var mitt kök :).
Jag skulle välja matt lack som jag tycker är mer förlåtande mot alla skavanker .... huvudsaken att man får en vatten avstötande yta.

Jag vet egentligen inte vad skåpen är lackade med idag och i vilken skick ... det kanske finns ett bättre/enklare sätt att få dom i stånd?
gaia
 
gaia

tack för 5 mycket bra tips. Vi har tänkt lägga golvet på det befintliga.
Det arbete jag mest orar mig för är att orka måla allt alla dessa vändor.. Luckorna däremot ska vi lämna för lackering. Jag vill inte behålla furut, gör vi jobbet med att måla om alla andra delar vill jag även ta denna del. Angående bänkskivorna så syns de inte så väl på bilden: 1) de har lossnat 2)det är någon slags ljus konstgjord furu på.. som ni vet billiga skrivbord på 80-talet och om man tvättade för hårt försvann ränderna... fast här tycksränderna va kvar, 3) de är för låga, både spis och diskbänk skjuter upp ovanför.
 
Nu har jag strykt två gånger med Flügger panelvit på provområdet å håller tummarna att det ska räcka med ett lager till =). Har börjat plocka ner allt från väggerna å slås av hur jobbigt allt kringarbete e som man itne ens tänker på när man tänker på "jobbet måla" men men... det blir nog bra till sist..
 
Lissandra skrev:
Nu har jag strykt två gånger med Flügger panelvit på provområdet å håller tummarna att det ska räcka med ett lager till =). Har börjat plocka ner allt från väggerna å slås av hur jobbigt allt kringarbete e som man itne ens tänker på när man tänker på "jobbet måla" men men... det blir nog bra till sist..
Du kör väl först med fluggers isoprimer?
 
På flugger sa de att man inte behöver göra något mer än målartvätta. Vi får väl se... Snyggt blev det som nymålat iaf. Bild kommer!
 
Du vet att det går att sprutmåla tak o väggar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.