Jag har fått erbjudande om att köpa en riktigt fin tomt för 1 miljon kronor.
Då pratar vi tomt i absolut bästa fritidshus-läge med obruten havsutsikt i populärt område.

Detta kommer egentligen helt fel i tiden för oss då vi funderat en del på fritidshus men först om 5-10år (så att man känner att man kan lägga en bra slant).

Frågan är om det är möjligt att bygga ett fint fritidshus inkl allt för 1 miljon kr.
Tomten, anslutning el, anslutning vatten, avlopp är betalt så det är alltså enbart huset och markarbetet som behövs till.
Är detta möjligt för 1 miljon kr så att vår maxbudget på 2 miljoner för allt inte spräcks?
Jag vill bygga nyckelfärdigt så att ingen arbetsinsats behövs av mig.

Jag tänker mig ett mysigt men ändå hyfsat modernt hus, öppen planlösning samt stora fina fönster samt altan mot havet.

Tex något liknande detta:
http://www.vastkuststugan.se/house/285.html
 
Bygger du inte själv, kan du nog glömma det.
Börja med att kolla priset för anslutningar.
VA, el,
KA, bygganmällan,
värme...

Vad kostar det i den kommunen?

Men en isolerat bod på 15 kvm fixar du för 70/100 papp.
EXKLUSIVE anslutningar!
 
En bekant byggde två stugor för veckovis uthyrning, vet ej storlek men gissar på mellan 50 - 80 kvadrat.
Dom sa att dom lagt 1,5 miljoner på bygget, eget vatten och avlopp är fixat, vatten gemensamt för stugorna med eget avlopp med brunn och infiltration till varje stuga.
Dom har jobbat en del själva och fått "gratishjälp" av barn.
Var byggsatsstugor från Jabo, dom pratde om att en stuga kostade runt 3 -350 000kr, så lägger man till en platta till det så är vi uppe i 500 000 så har ni 500 000 kvar för montering och allt annat, och eftersom om el vatten och avlopp är fixat så det är kanske inte helt omöjligt att fixa det för en miljon, men det blir kanske inte något lyxigt och stort bygge.

Börja med att kolla av hustillverkrna och vilka priser de har på fritidshusen...
 
Som sagt, det blir kanske inte något lyxigt eller stort bygge....
 
Mycket beror på ifall man beslutar att jobba själv med detta och hur mycket.
 
kamilenski skrev:
Den här [länk] kostar ca 2.5 mille + tomt,
Kostar verkligen den där lilla enplansvillan på ca 90 kvm 2,5 milj:O

Jag tror absolut att man kan bygga ett hyfsat fritidshus för ca 1 milj. men TS anger inte vilket krav de har på storleken på huset vilket gör det svårt att säga om det är realistiskt eller inte.
 
  • Gilla
mr_Brasco
  • Laddar…
Är det verkligen drömtomten tycker jag TS ska bygga en ministuga nu. Om några år blir den gäststuga eller entré till den stora stugan han då har råd med.
 
Problemet är "nyckelfärdig".

Annars söka lov för villavagn?
 
Vad är problemet med "nyckelfärdigt"? Det är knappast omöjligt att bygga ett fritidshus för ca en milj. istället för att ställa upp en villavagn eller en friggebod. Att stugan som TS länkar till skulle kosta 2,5 milj. har jag faktiskt lite svårt att tro. Har själv byggt ett dubbelt så stort hus med samma koncern där huset med flera hundra tusen i tillval kostade betydligt mindre än det. Men det var i och för sig 2007 så priserna kan ha gått upp.

Om man inte kräver att huset ska vara allt för stort och hittar en bra snickare som bygger lösvirke eller en lämplig husleverantör som är villig att ta ett helhetsansvar för att uppföra fritidshuset så kan man mycket väl få ett anständigt hus fritidshus för den summan. Självklart inte alltför stort och kanske inte särskilt lyxutrustat, men fortfarande bättre än en husvagn eller en friggebod.
 
Vi kan leka lite med siffror.

Bygglov samt övrig till bygglovkontoret 50´
Anslutningsavgifter till Kommunen 100´
KA 30
K ritningar + projekt 30´
Projektledning 50 (om icke standard stuga)

Då har vi 260´
markarbete ca 50´
billig grund ca 100kvm 100´
410000:

Resten till byggmaterial och arbete.

NIX.

En byggsats stuga på 40-50 kvm kan gå.

Arbetar man själv i ca 400-500 timmar kan det gå.
Bygger man i stort sätt själv, utom svåraste moment, går det.
 
Redigerat:
Jag är i precis samma sits och säger som Kamilenski - det går! Fast då får man inse att det enda fritidsnöjet heter bygga hus. I mitt fall var allting hittills mycket billigare (tomt + avgifter för bygglov) men huset är ju kvar att bygga.

När jag räknar på material är inte stommen särskilt dyr, kanske 100-200 tusen med ytterpanel, tak, färg etc. Men sen finns det ju en insida.....................

Lösningen är att vara gnidigare än gnidig. Sjukt snål alltså. Köp på rea, IKEA, returer på fyndhörnan etc etc samt välj de billigaste materialen som har rimlig kvalitet. Största felet folk gör är de tittar ut något de vill ha och så betalar de sen. Köp i stället utifrån vad som är billigt.

Sedan gäller det att kapa utgifterna där det går. Ritningar? Gjorde själv bygglovsritningar samt utsättning av huset på PC:n. Ritade själv huset. Håller just på med konstruktionsritningarna för vägg, ventilation, EL, VA. Projektledning? Sätt dig med Excel och lista alla moment samt gör en projekplan.

Det går absolut men fråga dig själv hur långt du är beredd att ändra livsstil, speciellt som du har familj.

/Anders
 
Känns som lite overkill med gjuten platta till fritidshus. Satsa på plintar istället så blir det mycket billigare. Mina föräldrars fritidshus är 50 kvm och har då 2 sovrum, en sovalkov, kök med plats för 10-12 personer och tillräckligt stort vardagsrum, tvättrum + loft ca 15 kvm.

Trodde inte på mamma när hon sa att den bara var 50 + loft, skulle gissat på 75. Takhöjden med högsta punkt ca 4 m i vardagsummet samt öppen planlösning gör mycket för rymlighetskänslan.
 
Med tanke på att TS länkar till ett spec hus, utgår jag från att det är liknande han vill ha. DVS ca 100knm byggyta, stora fönsterpartier och modernt look.
Även om man håller sig till tvåglasfönster, kommer dessa att kosta en slant. Modern look betyder att bör ritas. Det kostar.
Sen till allt man skapar måste konstruktionsritningar till. Det kostar...

Jag tror att det lämpligaste i TS fall blir som man tidigare skrivit att börja med bygglov och större frigge.
Sen har man på sig oftast 5 år att bygga. Och då kan man under tiden vara på plats.
 
  • Gilla
Arml1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.