Hur stort måste ett fritidshus vara för att få bygga ett friggebod utan bygglov? Jag är aspirant på ett litet fritidshus (28m2) på arrendetomt där det även finns friggebod (10m2) med dusch och toalett. Jag vill inte köpa, sen bli tvungen att riva friggeboden!
 
Om det finns bygglov på storstugan så finns det väl inte ngn gräns vad jag vet ?
Nuförtiden är ju dessutom 15 kvm tillåtet så du kan bygga till friggan med 5kvm eller en liten 5kvm bod till :)
/K
 
Rivningsföreläggande lär du inte råka ut för med mindre än att byggnadsnämnden kan visa att svartbygget är färskare än tio år gammalt. Precis som klaskarlsson skriver finns ingen nedre gräns för huvudbyggnadens storlek. Så länge fastigheten är bebyggd med bostadshus av någon form kan du utnyttja bygglovsfriheten för 15 kvm "friggebod".

Den som köper hus har undersökningsplikt. Det betyder att du ska inte bara kolla husets skick. Du ska också personligen undersöka allt från arrendeavtal till bygglov. Kontakta byggnadsnämnden och ta fram de bygglovsbeslut som rör ditt hus. Fråga vilka planbestämmelser som påverkar tomten, och hur området berörs av kommunens översiktsplan. Du bör också undersöka om hälsovårdsnämnden utfärdat något föreläggande om exempelvis byggnadens vatten och avlopp.
 
billy_baver skrev:
Så länge fastigheten är bebyggd med bostadshus av någon form kan du utnyttja bygglovsfriheten för 15 kvm "friggebod".
Bara om det är en- eller tvåbostadshus.
 
En eller tvåbostadshus, vilket detta förefaller vara. PBL gör ingen skillnad på fritidshus eller andra hus för bostadsändamål.
 
Men flerbostadshus får inte ha friggebod även om det är ett bostadshus.
 
Vem har talat om flerbostadshus?
 
Du...
Så länge fastigheten är bebyggd med bostadshus av någon form kan du utnyttja bygglovsfriheten för 15 kvm "friggebod".
 
Då får jag förtydliga mig: "Så länge tomten är bebyggd med någon form av en- eller tvåbostadshus kan du utnyttja bygglovsfriheten för 15 kvm friggebod".

Risken är annars att en intet ont anande TS förleds av mitt slarviga svar att bebygga tomten med ett punkthus, för att därefter uppföra friggebod utan bygglov. Beklagar.
 
:).
 
Göran.W
Är nuvarande bod mer än 10 år kan man väl söka bygglov på den som toalett byggnad vilket dom måste ge för svart byggen blir presskriberade efter 10 år.
Vips så kan man bygga en frigga på 15 kvm
 
Göran.W skrev:
Är nuvarande bod mer än 10 år kan man väl söka bygglov på den som toalett byggnad vilket dom måste ge för svart byggen blir presskriberade efter 10 år.
Vips så kan man bygga en frigga på 15 kvm
Nej, dom måste inte bevilja bygglov för den olovliga åtgärden. Däremot kan dom inte utkräva någon straffpåföljd. Som att förelägga om rivning eller om vite för åtgärden.

Den kan fortfarande vara olovlig o stå där den står i ett par hundra år till utan bygglov. Om inte lagen ändras igen dvs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.