Hej

Jag ska så småningom montera en frånluftsfläkt i badrummet. Kanalen som sitter där nu är kvadratiskt 160 mm. Hur fixar man lämpligen en tät övergång mellan denna kanal och en rund diameter 100 som passar mot fläkt? Jag vill inte dra om ventilationsröret. Dessutom kröker befintligt rör direkt ovanför vindsbjälklaget. Finns några färdiga lösningar, eller behöver plåtslagare fixa en övergång?
 
Jag vet inte vad det heter men det går att köpa typ övergång i plast. På utsidan i fyrkant 200*200 sen 3 rör i steg. Den minsta 100mm. Man klipper ut den lämpliga diam och limmar fast mot taket.
 
Visst kan du be en plåtslagare fixa en övergång, frågan är om det lär bli billigt. Finns även övergångar som tex Westaflex säljer men de är tyvärr rätt dyra. Skulle gissa att billigaste sättet är att köpa lämpligt inloppsrör, ev lite plåt och en tub ventfogmassa men det förutsätter lite hobbyarbete och ev en plåtsax
 
Till spirorör finns. Ju en sån där fyrkantig platta med hål i. 4 klipp med plåtsaxen och lite byggfog så är man framme. Skarvade själv spiro mot 25*16mm eternitkanal igår.
 
Tack för flera bra förslag! Då ska jag nog greja ut detta med så småningom!
 
Jag hittade stoser ifrån Lindab hos Coop som borde passa perfekt, med lite mindre justering med plåtsaxen. Tack igen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.