Idag har vi på gaveln en "invändig" balkong och under en altan, dvs balkong o altan ligger innanför husets långväggar. Altangolvet går knappt metern utanför husgaveln och själva gaveln är ca 8m bred.

Hur ska man räkna inglasning i detta fall?

Om jag glasar in balkongen finns ju inget som sticker utanför och då antar jag att det inte behövs bygglov?

Om altanen ska glasas in kommer det att bli ett litet tak som sticker ut en meter utanför husgaveln,
sammanlagt 8 kvm, och då faller det inom de 15kvm man får bygga utan bygglov?

Eller har reglerna för detta också ändrats? Det kanske bara är takytan som får vara 15 kvm utan väggar?

Kjell G
 
Har läst på lite, tydligen ska allt bygglovas numera, nåja, nästan allt. Eftersom det blir en utökad volym av huset där användningen förändrats jämfört med tidigare. Ungefär så sa en inspektör på kommunen när jag ringde o frågade. Får väl skissa o fundera lite på modellen och sen lämna in ansökan.

Kjell G
 
Klart att du måste söka bygglov, du ändrar ju utseendet på huset. Däremot så är det ju färre hinder mot att bevilja bygglovet. Det där med 15 kvm skärmtak gäller inte om du skall glasa in. Det innebär att altanen utanför det egentliga huset blir nu en del av din byggnadsyta, beroende på hur högt över mark altanen är idag (50 - 60 cm, gränsen tolkas olika i olika kommuner) så kanske den redan är del av din byggnadsyta. Kolla med detaljplanen om den ökade byggnadsytan kan bli problem i ditt fall.
 
Och detta skulle varit bygglovspliktigt oavsett om du hade gjort det för länge sedan, detta är inget nytt påfund.
 
Insett det också, har nog varit olaglig tidigare :( i ett tidigare hus vill säga.

Började med altangolv som är OK, fortsatte med staket och tak för att till sist montera in lite gamla fönster = inglasning.

I nuvarande fastighet är altanen 25-30 cm över mark, till 90% ingår den i bottenytan (sticker 80cm utanför långvägg) så det borde som du säger underlätta ett ev bygglov. Ska prata med dem efter semestern.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.