skalman1 skrev:
Stäng munnen så dom inte kommer ut då.....
Man ska inte dricka sprit om man inte klarar av det :p

Imorgon ska du ha huvudvärk. I ONÖDAN ;)
 
Haha, bakfull av päronsoda och grillchips. d^_^b :wow:
 
:cool:Status: flugfritt inne och ute d^_^b

Inga myggor -än (bäckravin/träskmark baksida tomt) En handfull getingar, hyfsat mycket fjärilar OCH tvestjärtar men de senare håller sig utomhus. Finns det mycket fåglar runt omkring undrar du? Inte i flockar men några finns det väl.

Supernöjd så här långt, inte ens sniglar syns till i år, fast vi lär visst inte ha mördarsniglar i området öht.

Kjell G
 
Tänk när dom skånska mördarflugorna flyger över till sverige då, då får man passa sig.
 
Kjell_G

Är det Grönland du bor i ? ;)
 
Billinge Mountain - between the deep blue lakes :p

Finns djurbesättning nån halv kilometer bort, kanske där de eländiga krypen håller till. Skulle någon förirra sig inomhus ligger han pyrt till, ett antal flugsmällor finns strategiskt utplacerade.

Lite lustigt att du nämner Grönland; när yngsta dottern fått nog av småkryp nån gång på nittio-talet (inte här, mitt ö
på slätta) så ville hon flytta till - Grönland. Hon gillar fortfarande inte insekter men kom bara till Göteborg :)

Kjell G
 
xCxJx skrev:
Är det flugpapper som gäller för att få bort dom eller finns det mer moderna grejer. (har lite samma problem)
Det verkar vara ngt med denna sommar, även om denna säsong vanligtvis är tvestjärts- och fruktflugesäsong...

Vi kör en gammal huskur som funkar fantastiskt.
Man placerar ut några koppar eller låga glas halvfyllda med en blandning av vinäger, sirap och några droppar diskmedel (för ytspänningen).
Fruktflugor älskar detta - flyger i för att dricka och drunknar.

Komplettera med att lägga in all frukt och grönsaker i kylen, torka av alla ytor som det kan finnas kladd typ gammal juice/saft osv på och häll kokande vatten i alla avlopp, då flugorna ofta lägger ägg däri.

Funkar för oss iaf
För 4 dgr sen kom vi hem från 4 dgrs semester med hela kökek fullt av fruktflugor - urrkkk.
Efter en natt med kopparna flyger bara ngn enstaka omkring :)

EDIT: Förtydligande - jag syftar på fruktflugor - inte den vanliga sortens "husflugor" :)
/K
 
Redigerat:
Kjell_G skrev:
:cool:Status: flugfritt inne och ute d^_^b

Inga myggor -än (bäckravin/träskmark baksida tomt) En handfull getingar, hyfsat mycket fjärilar OCH tvestjärtar men de senare håller sig utomhus. Finns det mycket fåglar runt omkring undrar du? Inte i flockar men några finns det väl.

Supernöjd så här långt, inte ens sniglar syns till i år, fast vi lär visst inte ha mördarsniglar i området öht.

Kjell G
:blushing: oj, vilken okunskap jag levt med. Upptäckte idag ett handbollsstort getingbo högst upp i nocken på västergaveln. Har sett ett par döda getingar på altanen, stora rackare (drönare?) men inte kopplat, inte lyft blicken. Där uppe lever de i sus o dus.

Nu är frågan, de har ju inte stört oss hittills, ska de bort eller ska jag vänta? Och hur får man bäst bort boet, Anticimex kanske ska sköta det?

Jaja, verkligheten är ibland inte den chimär man vill tillskriva den:O

Kjell G
 
Ola78
Har de inte stört er nu så kan du ju vänta, nästa år kommer getingarna bygga bo på något annat ställe då boen bara är 1-åriga. Vill du ta bort det brukar den tjänsten finnas kostnadsfritt i villaförsäkringen.
 
Annars väntar man till skymningen, placerar ut sin stege, klättrar upp med plastpåse och spackelspade. Trä påsen över boet, skrapa till med spackelspaden och knyt ihop påsen fort som f-n. Helst utan att ramla ner..... Klättra ner och förpassa påsen i soptunnan. Vill man vara säker på att de dör kan man ta en tegelsten och platta till påsen med.....
 
jag brukar tömma en halv flaska radar i mina getingbon, efter 10 minuter är det stendött..
 
...och nån stege 8 meter upp i nocken blir det inte för min del :) har redan trillat ner - en gång för mycket q(;^;)p

så om jag inte tar upp ämnet mer, fixar insektsnät till takfönster och håller upp en allmänt oskyldig min, vadå getingar :p så får det bli som ola78 föreslår.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
...och nån stege 8 meter upp i nocken blir det inte för min del :) har redan trillat ner - en gång för mycket q(;^;)p

så om jag inte tar upp ämnet mer, fixar insektsnät till takfönster och håller upp en allmänt oskyldig min, vadå getingar :p så får det bli som ola78 föreslår.

Kjell G
Ja. De bygger bo i ditt sovrum :D
 
Har egentligen inte så mycket emot getingar, finns minst två bra varianter: BK Häckens supportrar och "en liten geting" i glaset ;)

Men sovrummet släpper jag inte till q(;^;)p

Kjell G
 
Mitt tips mot flugor: Strunta i sopsorteringen och släng komposterbart bland brännbart. Problemet löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.