Hej!

Jag har uppmärksammat att vår krypgrund är ganska fuktig.
Ännu har inga direkta problem uppstått, huset är från 1969.

En stor anledning till fukten tror jag beror på att regn och smältvatten rinner in från nordsidan. Huset står delvis på en berghäll som från denna sida lutar mot huset och sluttar svagt under hela huset och kommer ut på sydsidan.

Hade det varit grävbart runt huset hade det ju varit enkelt att gräva upp och lägga duk singel och dräneringsrör. Men nu är det ju ett rackarns berg.

Huset står på plintar. Runt om huset löper en uppmurad lättbetongmur som huset inte vilar på.

Jag har tagit några bilder som jag hoppas visar hur det ser ut.
Bilderna hittar ni här:
http://fredand44.webs.com/dranering/dranering.html

Just nu står en bur tillfälligt på denna sida om huset där vi brukar släppa ut katten. Men jag hoppas ni får en uppfatnning om hur det ser ut.

Så frågan är nu hur dränerar jag denna hussida så vatten rinner på sidorna om huset.

Stort tack på förhand
Fredrik
 
Personligen hade jag nog börjat med att frilägga berghällen och sedan skära en ränna i berget med en diamantklinga, för att leda bort vatnet åt sidorna av huset.
 
  • Gilla
Husbuset
  • Laddar…
Hej!

Tackar för svaret.
Det var det jag var rädd för att man måste göra.
Jag ser ingen annan riktigt bra lösning, men det låter jobbigt.

Mvh
Fredrik
 
Med en rejäl vinkelkap och stor klinga är det som att skära i smör.
 
Min första tanke var samma som b8q. Men sen funderade jag på om man inte bara kunde höjja marknivån utmed den väggen. såg nästan ut på bilderna att marken hade satt sig... Alternativt att man gör en form av ränndal som går, säg en meter utanför väggen...Svårt å se på bilderna.
 
Hej Janne!

Bilderna är nog lite svåra att bilsda sig en uppfattning på.

Under huset fortsätter marklen att slutta.

Om man höjer marknivån antar jag att jag ändå riskerar att få vatten som leter sig ned och sipprar vidrae in under huset?

Vad tror du, eller låter det fel?

Mvh
Fredrik
 
Njae...alltså när man anlägger runt ett hus så lägger man ett fall från huset. För att just ytvatten och sådant ska rinna bort från kåken.. Markfukten tar vanligtvis dräneringen hand om......enligt Hus AMA som är Allmänna Material och arbetsbeskrivning så är rekommenderat avstånd mellan mark och ytterpanel 30 cm.. Lägger du en plattrad närmast kåken så kan du minska avståndet med iaf hälften.. viktiga är att inte organiskt material/hummus studsar upp på panelen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.