I dag så kom då äntligen våra granitskivor. Jag vågade knappt titta när de bar in dem (de hade ju sönder en förra veckan :( ) men till slut så låg de där på plats. Dock märkte vi när de väl låg där att i ena hörnet där två skivor möttes så blev det en diff på typ 5 mm. Skåpen är fastsatta i väggen men de skruvade ändå på "frambenen" på skåpen och till slut så låg skivorna i våg. Dock så far lådorna in nu eftersom skåpet i stället lutar >:( Hoppas de kan fixa ddet. Det var ju inte deras fel att skåpen inte var i våg men de bord inte bara ha skruvat på benen.

Sen så är det på ett ställe, typ 2 dm långt, en glipa på 14 mm mot väggen. Så mosaik kan vi inte välja :( Dessutom så varierar "överhänget"; längst till vänster på två skivor hänger bara ca 3 mm över men längst till höger ca 18 mm. Ska det vara så här, kan man inte förvänta sig bättre precition??? Ska de/kan de åtgärda? Ska vi kräva prisnedsättning, hur mkt?

mvh
 
Man skall aldrig, aldrig, aldrig beställa stenskivor utan att malla dom för det blir alltid, alltid, alltid fel...nåja, nästan alltid i alla fall.

Nu är ju skivorna där så du har väl två alternativ:

1. Fixa, trixa, justera, medla, sala och silikonfoga till en lösning som förhoppningvis/oftast blir acceptabel. Kanske en 6 mm gips på väggen (+mosaik +silikon = 14 mm) för att dölja glipan, och sala mellan skåpstomme/skiva för att slippa ha självstängning på lådorna?
Där överhängen varierar; Kan man inte dra ut skivorna en aning från vägg där glipan är 3 mm och skära/bila in skivan där glipan är 18 mm? Förutsätter naturligtvis att det inte är i ett hörn.

2. Vara stenhård(!) och vägra acceptera stenen. Vem har beställt den? Att kriga om det funkar ju bäst om ågon annan är skyldig.. Som konsument har man ju rätt att reklamera om en vara/tjänst inte motsvarar de förväntningar som man hade vid köpet. Kan dock hända att dom har vissa reservationer i det finstilta.
 
ACME: Vi köpte skivorna inkl måttagning och montering för att det verkligen skulle bli perfekt!!! Det är jättesvårt, vill ju ha köket klart "i går" och vill inte blir utan kök igen! Men de kostade ju drygt 40 000:- så... :-/
 
Då så. Kriga.
Försök att kräva nya skivor, och kräv att dom skall mallas på plats. Dom som nu är monterade kan väl ligga kvar tills nya skivor levereras så ni kan leva som vanligt i köket.
Jag hade förmodligen gett firman en chans att justera monteringen först, men köper man material för 40 kex så ska man ju bli nöjd också.
 
Är det inte så att skivorna är raka och köket som är monterat snett?
Att skivorna skulla vara kapade snett är ovanligt.
 
Det är ju det, att skivorna är raka, som är problemet. Det är dessutom rummet/väggarna som är snea, det är ofta så i gamla hus. Han som måttade upp skivorna konstateradeockså att hörnen inte var exakt 90 grader. Då förväntade i alla fall jag mig att de snesågar skivorna så att skivorna passar vårt kök, inte att vi ska bygga om köket så att det passar skivorna!!!

Jesca_j skrev:
Är det inte så att skivorna är raka och köket som är monterat snett?
Att skivorna skulla vara kapade snett är ovanligt.
 
Förstår inte problemet? Om ni har köpt INKLUSIVE måttagning vilket är smart skall väl skivorna passa som handsken, varför annars välja detta alternativ?

Kontakta leverantören för åtgärd/rejäl kompensation!

Jag måttade själv och gjorde en exakt ritning som jag la ner måånga timmar på och vid den visuella besiktningen hos stenfirman hade de i sin tur vänt på ett mått :surprised: >:( Det blev snack om ekonomisk kompensation vilket jag direkt avvisade, jag tänker inte stå i köket varje dag av mitt kvarvarande liv och uppleva någon annans hjärnsläpp!
Så ny skiva beställdes från Italien och anlände efter bara någon vecka så här snackar vi Express, orginalbeställningen tog 6 veckor....

Stå på dig och acceptera INTE andras förb... misstag!
 
Vi köpte också granitskivor för någon månad sedan, inklusive måttagning. Vår stenfirma ville bara mäta efter att skåpen var på plats, just för att det skulle bli rätt. Om din firma gjort likadant borde de naturligtvis ha kollat att skåpen är i våg också, och påpekat om de inte var det.

Att stenleverantören skruvar på skåpen så att lådorna inte fungerar som de skall är helt oacceptabelt. Det skall du klaga på. Vad det gäller glipor längs väggarna kan det ju vara svårt att undvika om väggarna inte är raka. Det du skriver om överhäng låter också konstigt. Stå på dig, och håll inne med betalningen (hela eller en del) tills du får rätt.
 
Statusrapport för intresserade:

Vi tjatade hit chefen i går. Han kom hit och konstaterade att skivorna
*hade fel kantprofil
*var för grunda, 60,5 istället för 61 cm
*överhänget skiljde sig åt  mkt
*inte var perfekt anpassade till köket (väggar, hörn, skåp etc)

Efter massa måttande och funderande kom vi fram till att de ska:
*hämta skivorna i dag (är gjort)
*såga om det lilla som går
*montera skivorna i morgon
*kakla allt åt oss (det ingick inte i grundofferten, vi hade tänkt ge oss på det själva)

Vi får 25 % rabatt på offerterat pris.

OM allt går som det ska så ska allt vara på plats på söndag. Jag vågar dock inte tro det förrän jag ser det. Tvivlar fortfarande. Vi kan leva med aningen lite överhäng samt "fel" kantprofil och tycker väl att 25 % är hyfsat bra kompensation.

Men, men, återkommer med positiva eller negativa rapporter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.