Hej Jag är ny här på forumet, som verkar vara mkt intressant o givande.
Jag heter markus o bor uppe i Mattisudden(Jokkmokk) och är nu i behov av en gräsklippartraktor..

priset får ligga mellan ca 10 till 15 tusen
har kollat lite på stiga, partner mtd mm

vilka har bäst kvalite o hållbarhet?

såg att en del stiga traktorer har stigas egna motor, och hur är det med briggs o stratton motorer idag?

fyll gärna på med info o erfarenheter..

vill köpa en bra driftsäker maskin, som det även finns mkt tillbehör till..
vad ska man ha för klippsystem? uppsamlare, sidoutkast eller multcher(stavning?)

mvh markus
 
Om du läser runt här på sidan så tror jag du kommer få uppfattningen att många verkar väldigt nöjda med denna: http://www.husqvarna.com/se/homeowner/products/garden-tractors/lth-151/

Lite dyrare än din budget, men dom går enligt många väldigt många timmar och husqvarna har bra service runt om hela landet. enkel matematik säger ju att ju fler timmar den går, ju billigare blir maskinen. Husqvarna har även bättre andrahandsvärde. Själv har jag en husqvarna rider, den har gått 700h och är aldrig servad (vilket egentligen bara säger hur dum jag är). Men den går kanon så vad ska man göra...
 
Partner ägs av Husqvarna och LTH-151 är troligen i mångt och mycket samma maskin. Husqvarna har en Kohlermotor, Partner en B&S motor.

Själv har jag en Partner PH185117 och den är otroligt lik LTH-151. Knappar, reglage, placering osv är exakt samma. Skulle tro att det är samma chassie och gjutforma till alla plastdetaljer och sedan annan motor och klippagregat.
 
karlastrid007 skrev:
en gräsklippartraktor eller en grizzly 700 + [länk]
de där vore ju nåt , synd bara att man fräser upp gräsmattan då man vänder, eller de e klart man får vända i skogen:D
 
karlastrid007 skrev:
Om du läser runt här på sidan så tror jag du kommer få uppfattningen att många verkar väldigt nöjda med denna: [länk]

Lite dyrare än din budget, men dom går enligt många väldigt många timmar och husqvarna har bra service runt om hela landet. enkel matematik säger ju att ju fler timmar den går, ju billigare blir maskinen. Husqvarna har även bättre andrahandsvärde. Själv har jag en husqvarna rider, den har gått 700h och är aldrig servad (vilket egentligen bara säger hur dum jag är). Men den går kanon så vad ska man göra...

vart inspirerad av ditt tips så jag for iväg efter jobbet o köpte en sån, men då jag ringde hem o berättade nyheten, så vart de ramaskrik...

farsan tyckte ja skulle handla billigt, men ja berätta att de är billigare i längden o köpa kvalite..

hur bra fungerar koohler motorerna?
känns ju mkt driftsäkrare med trycksmort smörjsystem, sen kunde man köpa till slunga för 13tusen till vintern, och då är de ju en perfekt maskin...

en slunga till grizzlyn kostar ju fläsk, billigare o köpa traktor med slunga.

men fyll gärna på med mer tips o ideer, tanken var ju att hämta den på måndag, men nu måste jag övertala både farsan o tanten där hemma..

mvh markus
 
Har tyvärr ingen koll på koöhler motorerna, vi har en kawasaki (tror det är twin-cylinder tom) på vår rider - den går bra som *könsord*. Har en känsla av att det står mycket positivt om den (koöhler) också på detta forum. Fan va man lär sig på forum. Köpte en Röjsåg efter forum-tips, helvete vad nöjd jag är!
 
japp det vart köp tar med mig den hem på måndag, så nu har man en leksak till o leka med..

blir nog en snöslunga till den också så man kan kasta lite snö
 
nu har jag handlat
 
  • traktorklippare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en stabil pjäs!
 
Grattis till ett mycket bra köp Markus! Har själv en LTH151 som jag är väldigt nöjd med. Den går nu sin tredje säsong utan ett minsta fel. Kohlermotorn fungerar otroligt bra och skall ha mycket bra livslängd då den har riktig trycksmorning istället för stänksmörjning.
Hydrostaten på denna maskin tycker jag också fungerar väldigt bra. Jag gillar också spakhydrostat så slipper man ha foten i ett och samma läge hela tiden. Plus att det funkar väldigt smidigt om man behöver backa och trixa.
Sidoutkastet funkar bra, men jag kan rekommendera dig att skaffa en mulching plugg till den. Jag skaffade en till min maskin i våras och nu undrar jag bara varför jag inte gjorde det tidigare. Har inte behövt använda uppsamlaren en enda gång sen dess, Gräset blir väldigt finhackat. Och skulle du behöva klippa högre gräs är det bara att ta loss pluggen och klippa med sidoutkast istället.
 
Japp jag är mkt nöjd med min än så länge, och jag har redan monterat en mulching plugg, perfekt o slippa ränderna o gräshögar..

men jag kommer investera i en gräs/lövuppsamlare som man drar efter så man slipper vår o höstkrattningen..

det som tog nästan en dag o klippa förut, tar nu ca 3 timmar...
 
hur mkt soppa går åt på 3h?
 
har inte kollat exakt ännu, men de varkar gå ca halv tank vid varje klippning
 
Ta det försiktigt när det lutar. Tråkigt, men en man avled i Kungsbacka i går när han fick klipparen över sig. Nu var det en maskin från kommunen och den är förmodligen lite större. Det var väl den andra som avlidit i år med åkklippare om jag är rätt informerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.