Hej,

För 2 år sedan tilläggsisolerades fasaden med isovers fasadskiva. Så nu är min "yttre" väggkonstruktion som följer:

Timmerstomme - Fasadskiva (80mm) - Läkt (22mm?) - Panel (25mm?)

Läkten fästs ju genom fasadskivan med hjälp av isovers egna distanser.

Nu när jag ska bygga tak ovanför entrén (ca 15-20graders lut 2m djupt), undrar jag ju givetvis hur bra bärighet det är i fasaden och hur jag ska bete mig för att förankra taket i väggen. Det är inga problem egentligen att ha inre stolpar mot backen, men om det gick hade jag gärna undvikit detta.

- Håller nuvarande lösning att endast skruva fast entrétaket genom panel och läkt?
- Om inte, skulle det hålla om jag skickar in några enorma skruv hela vägen in i timmerstommen? I såna fall, rekommendation på dimensioner vore tacksamt...
- Om jag kör på lösningen med inre stolpar, då räcker det väl med att skruva mot fasad och läkt?
- Andra idéer till mitt projekt?

Tack!
 
Hmm att inte göra förankringen ordentligt med konstruktion i väggen kan vara ett vågspel.
Du har snölast och vind samt egentyngd att ta hänsyn till.
Glöm inte att skruvarna i väggen måste ha något att sitta i som håller så jag skulle bygga stödben i alla lägen.
Om du ska låta bli så kommer du behöva så styva fästellement att du måste ta hål i väggen
 
Ja, det kommer bli en del vikt med tanke på att det kommer upp betongtegel på taket. I framkant kommer farstukvisten stå på stolp. Med hål i väggen, menar du då att jag ska göra ett genomgående hål i väggen? I sådana fall inget problem eftersom insidan av väggen ännu inte är oordninggjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.