K
Jag vet inte hur jag ska förklara, tycker bara det är respektlöst att inte kunna lyfta luren och tacka nej, skiter egentligen i vilket då jag är mer än nöjd att kunna försörja 2 familjer (min och min anställdes) med ett företag som funnits i ett år. Det går bättre än förväntat.

Självklart skulle jag vilja debitera mer än jag gör idag men anser inte att jag är för billig, alla kostnader täcks och det blir ett par spänn över, vadmer kan man begära efter bara ett år?
 
Jag tror att det bästa du kan göra är att acceptera att det går till på det här viset. Du gör inget fel, och kunderna är inte nonchalanta. Det bara är så här. Undrar du hur det går för en potentiell kund, så ring och fråga.

Det kan också vara så att kunden har lagt hela saken åt sidan. Ringer du och är intresserad i rätt ögonblick får du kanske jobbet.

Detta drabbar inte bara egenföretagare som jobbar mot privatpersoner utan är normalt även för andra företag. Det är därför man sätter upp en marknadsavdelning med höga telefonräkningar :)
 
kirderf83 skrev:
Ringer alltid och följer upp offerter jag lämnar och kollar så dom kommit fram och ser till så ingenting är oklart/missuppfattat, efter det samtalet som brukar ske efter ca 2 veckor anser jag att det är upp till kunden att kontakta mig.

Jag ringer aldrig till en kund dagen efter förfallodagen, skulle aldrig falla mig in, har aldrig behövt påminna någon om att det skall betalas, hoppas slippa det också, visst har väl ett par st varit någon dag sena men vad gör det då?

Jag följer alltid upp mina jobb, ringer alltid 1-2 veckor efter ett jobb slutförts och kollar så allt är ok och så, tror det uppskattas då väldigt många låter mycket förvånade.
Synd att du håller till i södermanland, annars hade jag haft en del jobb till dig ;)
 
jag måste skamset erkänna att jag har tagit in offert som jag inte tackat nej till.

I mitt fall så gällde det en påbyggnad på en del av huset. Jag började med att kontakta 2 byggare som var lokala i området, den ena kom och gav en offert, som jag uppfattade som väldigt hög, man jag hade inget bra jämförelsematerial, jag kunde ha fel. Jag lade ut jobbet på "brabyggare", fick typ 10 svar. Tog in 3 av dem för mer detaljerade diskussioner. Blev inte nöjd vare sig med prisuppskattningen eller stilen i ett par av fallen. Fortfarande visste jag inte om det kanske ändå var det första höga budet som var mest riktigt.

Efter att under typ 4 månader ha diskuterat med ca 10 byggföretag och fick väl 3 riktiga offerter, så fick jag äntligen tag i en snickare (via en medlem här) som både lät vettig och hade en bra prisuppskattning som stämde ganska bra med min ursprungliga gissning om vad rätt pris skulle vara, kändes lite för bra för att vara sant. Det var först när bygget var igång som jag kände mig helt säker på att det inte var någon av de andra offertgivarna som jag borde anlita. Och då hade det gått så lång tid att det kändes lite löjligt att meddela att jag valde en annan.
 
Vi lever inte i en perfekt värld. Skulle du fråga hundra som inte återkopplat om varför skulle du antagligen få minst 95 olika svar. Du gör redan allt du kan, behöver du inte dessa missade offerter är det bara att gilla läget.
 
Håller absolut med om att vi som beställare ska tacka nej till offerter som inte är intressanta, vi göra faktiskt alltid det och skulle ngn hitta en som vi ej svarat på så är det rent slarv :( Däremot ringer jag sällan utan det blir nog mer att jag svarar på det mail som offerten gärna kommer med.

Angående fast pris eller ej så måste kunden vara införstådd med vad ett fast pris innebär. Du som hantverkare kan ju inte riskera att gå back på jobbet så som jag förstått det så räknar ni gärna lite högt. Jag tycker det är ok för begär man ett fast pris vet man att kostnaden stannar där. Att ha jobb på löpande räkning kan ibland bli ofantligt dyrt...
Beställde ett målarjobb tidigare i år på fast pris och tack vare att vi tämt alla rum på möbler etc så gick målarens jobb på en dag mindre vilket såklart han tyckte var skönt, han påpekade att det var för att han inte räknat med att vi skulle plocka undan möbler. Visst vi fick jobba extra än vad vi tydligen behövde men jag tycker ändå att det är ok, ett avtal är ett avtal!
Likaså när andra målare tog ett jobb på att måla taket i vår källare till fast pris, jobbet blev inte bra så de fick måla om tre gånger, där var jag mycket tacksam till fast pris eftersom det annars troligtvis blivit mycket dyrt...
 
Läste noggrannare nu och såg då att TS är relativt ny som företagare. Då kan jag bidra med den erfarenheten att man tackar normalt inte nej till offerter, man hör bara inte av sig, det är det som är det normala. Visst kan man tycka att det skulle vara på ett annat sätt, men tyvärr är det inte så. Detta gäller, enligt min erfarenhet, både privatpersoner-företag och företag-företag. Så om TS tänkt sig att forsätta som företagare så bör han inte grubbla så mycket på detta utan glädjas åt de som svarar och tackar ja. Det är så det funkar.
 
Min erfarenhet är att kunderna tycker att det känns svårt att tacka nej.
När jag är på kundbesök så säger jag att jag vet att det är svårt att tacka nej och gör upp med kunden att hon/han, så fort de har bestämt sig, hör av sig till mig. Jag talar om att de inte behöver motivera ett negativt besked utan jag endast önskar tydlighet.
Det har inneburit att de allra flesta svarar på mina offerter och ofta före anbudets sista dag.
 
Jag tackar nog inte nej till offertar, det beror lite på. Om det är en hantverkare som jag inte har haft något att göra med tidigare så har jag inte alls tänkt på att ringa och tacka nej. Om det är en som jag har anlitat tidigare så ringer eller mailar jag däremot och motiverar varför jag tackar nej. En markentreprenör som jag tog in tidig offert på tänkte jag inte alls på att tacka nej till och han skickade då ett mail och undrade om vi hade bestämt oss. det tycker jag nog ändå var ganska bra av honom att göra för i och med att han gjorde det så påminde han oss om att han fanns och det finns ju en möjlighet att jag skulle vilja anlita honom igen senare. Om det är någon som jag struntat i så skulle jag tycka det var lite pinsamt att kontakta den igen för ett annat jobb.

Kinderf83: Vad bra att du ringer och återkopplar efteråt. Jag skulle verkligen gilla om mina hantverkare gjorde det. Är ju också ett bra sätt till merförsäljning. Jag jobbar själv som IT-konsult och kontaktar ofta mina kunder och frågar om de är nöjda och om allt löper på och jag vet att de uppskattar det väldigt mycket och jag kan lätt motivera den odebiterbara tiden som jag lägger på det då de ofta kommer på att det finns andra saker som de vill ha hjälp med.
 
silverscreen skrev:
Jag tycker det är bedrövligt att inte privatpersoner kan skicka ett mail och tacka nej till en offert. Hur svårt och läskigt kan det vara? Jag brukar i offerten skriva att jag gärna vill ha ett svar och att ett enkelt nej per mail räcker. Det brukar funka för det mesta men somliga skiter i det.
Kanske är hantverkarna som grupp som satt "ribban" hur det skall vara, verkar vara vanligt att dom kommer och kollar och lovar att höra av sig och sen hör man inget.

Själv väntar jag på samtal från en rörmokre med en prisuppgift på ett jobb, paratade med rörmokren senast innan jul, och han skulle kolla pris och återkomma, var inga problem alls då.
Nu skitar jag i han och skall kolla med en annan röris efter semestern. (nej, inget panikjobb)

Men jag håller helt med, vist är det frustrerande när man inte hör något, speciellt som man själv anstränger sig för att göra rätt...
 
kirderf83 skrev:
Nummer 1 håller jag med om
Nummer 2 vet jag inte om jag håller med om, jag debiterar 350 kkr +moms och 12% på materialet, gör oftast jobb på fast pris och min tidsberäkning brukar stämma ganska bra, är kanske lite snabb:p

Däremot kan jag irritera mig på att en kund kan fråga hur lång tid ett jobb beräknas ta, jag säger att jag gissar en vecka och han får ett fast pris, det händer ibland då att man gasar på och blir klar på 4 dagar, då e det ta mig tusan mer regel än undantag att kunden vill ha rabatt, men svarar naturligtvis: Nej, jag fick ett fast pris när man frågar om han skulle vilja betala extra om det tagit 6 dagar.

Vad beror detta på`?
350 kkr + moms? Per timme? :wow:
DAMN jag har fel jobb.....
 
Tycker att det är upp till dig att ringa upp kunden.

Jobbar med offerter b2b och för att sälja måste man som leverantör ligga på.
Tror att du får ett försprång gentemot dina konkurrenter om du ringer upp kunden några veckor efter att du skickat offerten och kollar om det finns några funderingar osv.
 
Varför måste man ha ett besked, offerter är väl en del av jobbet. Är det inte bättre att fokusera på de som tackar ja och göra ett bra jobb och de som inte svara låtsas man som de inte existera?

Jag gillar jämförelser: Om du kollat på skidor i en sportbutik och fått hjälp sen går du vidare till nästa och där blir det köp, går du då tillbaka och tackar för tiden i de andra butikerna du varit i eller är det en del av deras jobb? Om du kollat på en resa i en resebutik och sen går vidare till nästa där det blir köp, går du sen tillbaka till den första och tackar för tiden och säger du köpte på annat ställe?

Avslutningsvis: fortsätter du ju göra kunder positivt förvånade med dina återkopplingar och frågar om nöjd kund så gissar jag att du snart har 100 anställda! :)

Framtiden är för dig!

Mvh
Bambi
 
Det är ditt ansvar som företagare att följa upp de kundkontakter man har gjort. När jag tar in offerter frågar jag ett 30tal firmor och de företag som jag inte anser vara intressanta ignoreras. Jag har inget intresse av att ha fortsatt kontakt med ointressanta leverantörer.
 
Thomas Lundquist
lordmetroid skrev:
Det är ditt ansvar som företagare att följa upp de kundkontakter man har gjort. När jag tar in offerter frågar jag ett 30tal firmor och de företag som jag inte anser vara intressanta ignoreras. Jag har inget intresse av att ha fortsatt kontakt med ointressanta leverantörer.
Med ditt tänk borde det även vara rimligt att företagaren kan skita i och skicka offert om han anser dig/ ditt företag som ganska ointressant.
Har du tagit in 30 tal offerter som privatkonsument?

Man behöver inte ha någon fortsatt kontakt, men ett "nej tack" via mail är väl knappast för mycket begärt. Företagaren har trots allt gjort hembesök och suttit (troligtvis kvällstid) för att räkna ut ett pris (om du är privatkonsument).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.