K
Halloj

Jag vet att detta är ett forum för konsumenter men jag vet inte annars vart jag skall ställa frågan, tycker dessutom frågeställningen kan vara intressant ur ett konsumentperspektiv också.

Till saken

Jag driver sedan drygt ett år tillbaka ett mindre byggföretag med 1 anställd utöver mig själv. Jag får 95% av mina kunder genom referenser och en liten del genom att typ folk har sett bilen eller liknande. Jag gör med andra ord ingen som helst reklam eller liknande, har inte ens en hemsida.
Varför jag skriver detta är för att ni ska se att jag inte lämnar offerter på massa oseriösa blocket-grejer.

Grejen ä såhär: Av 10 lämnade offerter får jag ca 8 jobb, de andra 2 hör aldrig av sig ens. Min fråga blir då, VARFÖR? Jag förstår att dom kanske tyckte det blev för dyrt, dom kanske fick ett bättre pris av någon annan, dom kanske tyckte personkemin stämde bättre med någon annan eller dom kanske tyckte jag var ful så dom inte vill anlita mig pga det, jag vet inte.

Min tanke är så här: Jag som hantverkare åker kanske 5 mil tor dvs 10 mil för att kolla på ett jobb, stannar kanske 1 timme och åker hem och räknar kanske lika länge, med andra ord har en halv dag gått åt skogen och personen ifråga har inte ens vett att slå en signal och tacka för offerten och säga nej tack. VARFÖR?

Jag har inga problem att få jobb, är fulltecknad i stort sett hela tiden så det är inte det det handlar om, utan blir bara irriterad att folk är så respektlösa

Är inte så bra på att uttrycka mig i skrift och rör gärna till det mer än nödvändigt men hoppas ni fattar.

Har jag rätt/fel? Egna erfarenheter?

Mvh
 
K
Kanske skall skriva att detta INTE skall ses som någon form av reklam, jag raggar EJ kunder, moderatorn kan stänga av min Pm funktion för jag får aldrig Pm och har ingen användning för den!
 
De offerter jag tagit in, återkopplar jag alltid på!

dock är problemet lika åt andra hållet, de som kommit och titta och säger att de ska inkomma med en offert inkommer inte med någon. Och då ska jag säga att alla mina möten avslutas med frågan om detta är intressant eller inte, och även om jag fått svaret JA så händer det att offert uteblivit, och då ringer jag upp ;-)

Du har klart en poäng, varför ska det vara så svårt att återkoppla, även om det är negativt, lite artighet och hyfs måste väl finnas kvar, eller?
 
K
Håller med till hundra procent, dJag har varit och tittat på ett fåtal jobb där jag känt att jag inte varit intresserad, jag har vid dessa tillfällen varit tydlig och sagt att detta var inget för mig men tack ändå.

Jag ser det som en självklarhet att lämna offert om jag lovat det, offerter lämnas alltid inom sagd tidsintervall, i annat fall hör jag av mig.

Just pga detta känner jag att kunden också kan meddela mig om det inte är intressant, det räcker med ett sms eller ett kort telefonsamtal, kostar i stort sett ingenting och tar minimal tid
 
Som egenföretagare får man räkna med att lägga ner en del jobb på sånt som inte leder någonstans, så är det bara. Men får du åtta jobb av tio är det väldigt bra, det är nog många som är avundsjuka på den siffran.

Att kunder inte svarar kan bero på att det helt enkelt är lite pinsamt att tacka nej. En annan orsak är att när man jämför offerter så lägger man snabbt undan dem som inte är intressanta. När man sedan väl har bestämt sig så har man helt enkelt inte kontaktuppgifterna kvar. Många tar in offerter, sen tycker man det blir för dyrt, ändrar planer etc, och sedan går tiden och allt rinner ut i sanden.

Om du vill ha bättre respons ska du vara väldigt tydlig med att tidsbegränsa offerterna. Då vet kunderna att de måste svara inom en vis tid, och du vet att har du inte fått svar kan du lägga undan offerten. Du kan också skriva i klartext: "om du inte är intresserad, meddela gärna detta på men mejl: xxxx". Om du inte hört nånting på ett tag så kan du också kontakta kunden och fråga hur det går.
 
K
Jag förstår naturligtvis att alla inte svarar på en offert och att vissa kan tycka det är pinsamt eller ha andra anledningar, men jag skulle gissa på att om vi säger att jag har lämnat 50 offerter som inte gått till affär så tror jag inte att mer än 3 st har tackat nej, jag kan ärligt talat inte påminna mig en enda person som tackat nej, hur sjukt det än låter så kan jag faktiskt inte komma på en enda. Det har hänt, det vet jag men jag kan inte minnas när, de senaste 15 offerterna som inte kommit någonstans har jag i alla fall inte hört nått från
 
K
tidsbegränsar alltid mina offerter till 30 dagar samt att det står längst ner att jag emotser svar både accept som ej accept
 
Två spontana reflektioner
Ett Det finns inte bara dåliga hantverkare det finns dåliga kunder med Dvs de är människor med allt blir inte perfekt i ens liv
Två Får du 80 % av jobben du räknar på är du för billig höj priset för din familjskull om inte annat
Mvh Tille
 
Jag jobbar på ett företag där det är ofattbart mycket offerter, ifs så behöver vi inte åka ut och titta utan anväder oss av bef handlingar, i hela våran branch ligger hemtagna offerter på ca 25-30 %, och utöver dom är det kanske 10% som återkopplar.
Vad det beror på vet jag inte men gissar på tidspress och/eller feghet.
 
K
tille1 skrev:
Två spontana reflektioner
Ett Det finns inte bara dåliga hantverkare det finns dåliga kunder med Dvs de är människor med allt blir inte perfekt i ens liv
Två Får du 80 % av jobben du räknar på är du för billig höj priset för din familjskull om inte annat
Mvh Tille

Nummer 1 håller jag med om
Nummer 2 vet jag inte om jag håller med om, jag debiterar 350 kkr +moms och 12% på materialet, gör oftast jobb på fast pris och min tidsberäkning brukar stämma ganska bra, är kanske lite snabb:p

Däremot kan jag irritera mig på att en kund kan fråga hur lång tid ett jobb beräknas ta, jag säger att jag gissar en vecka och han får ett fast pris, det händer ibland då att man gasar på och blir klar på 4 dagar, då e det ta mig tusan mer regel än undantag att kunden vill ha rabatt, men svarar naturligtvis: Nej, jag fick ett fast pris när man frågar om han skulle vilja betala extra om det tagit 6 dagar.

Vad beror detta på`?
 
Om jag skulle återkoppla lika ofta på offerter som jag inte är intresserad av, som hantverkare hör av sig efter att jobbet är klart för att fråga om allt är till belåtenhet, så skulle jag höra av mig i noll procent av fallen. Det kanske är något att fundera över.

Som egenföretagare har man ett intresse i att få jobb, så hör någon offertförfrågare inte av sig så ringer man så klart upp och frågar om det fortfarande finns intresse. Det kallas för att sälja och även att visa sina kunder intresse och respekt. Problemet i sverige är ofta att de som säljer grejer tycker att det är kunderna som ska stå med mössan i hand och säga tack för minsta fuskbygge (om uttrycket tillåts ;) Det struntas ofta i att göra färdigt ett jobb inom utlovad tidplan, men när fakturan väl kommer, då rings det dagen efter förfallodagen om pengarna inte kommit in. Nej, det där med dålig respekt har kunderna fått lära sig av hantverkarna, och då har dom ändå långt kvar, det är vad jag tycker.

Därmed inte sagt att alla är sådana, och med tanke på TS fråga tror jag att han är ett undantag. ;) Men det skulle ändå vara intressant att veta, brukar du ta kontakt med kunderna efter att jobbet är klart och kolla att allt är till belåtenhet?

I dagens samhälle är folk ständigt så upptagna och har så mycket i görningen att jag tror att man inte ens tänker på de offerter man lagt åt sidan. De 20% som inte tar offerterna i TS fall kanske aldrig ens från början var helt säkra på att de skulle genomföra jobbet och kanske inte heller gjorde det. De kanske bara frågade för att få en prisuppgift på sin "dröm" eller liknande.
 
kirderf83 skrev:
Nummer 1 håller jag med om
Nummer 2 vet jag inte om jag håller med om, jag debiterar 350 kkr +moms och 12% på materialet, gör oftast jobb på fast pris och min tidsberäkning brukar stämma ganska bra, är kanske lite snabb:p

Däremot kan jag irritera mig på att en kund kan fråga hur lång tid ett jobb beräknas ta, jag säger att jag gissar en vecka och han får ett fast pris, det händer ibland då att man gasar på och blir klar på 4 dagar, då e det ta mig tusan mer regel än undantag att kunden vill ha rabatt, men svarar naturligtvis: Nej, jag fick ett fast pris när man frågar om han skulle vilja betala extra om det tagit 6 dagar.

Vad beror detta på`?
Att man inte vill betala mer än nödvändigt, och då särskilt inte för mer tid än det tagit i anspråk, det är väl egentligen inget konstigt. Om det inte varit fast pris kanske det tagit en dag extra istället, det är ju kanske inte heller schysst. Hur kunderna än vrider och vänder på sig sitter dom oftast med svarte petter, klart dom gör vad dom kan för att undvika det.

Svara 4-6 arbetsdagar istället för en vecka nästa gång, så har du ryggen fri ;)
 
K
thomasx skrev:
Om jag skulle återkoppla lika ofta på offerter som jag inte är intresserad av, som hantverkare hör av sig efter att jobbet är klart för att fråga om allt är till belåtenhet, så skulle jag höra av mig i noll procent av fallen. Det kanske är något att fundera över.

Som egenföretagare har man ett intresse i att få jobb, så hör någon offertförfrågare inte av sig så ringer man så klart upp och frågar om det fortfarande finns intresse. Det kallas för att sälja och även att visa sina kunder intresse och respekt. Problemet i sverige är ofta att de som säljer grejer tycker att det är kunderna som ska stå med mössan i hand och säga tack för minsta fuskbygge (om uttrycket tillåts ;) Det struntas ofta i att göra färdigt ett jobb inom utlovad tidplan, men när fakturan väl kommer, då rings det dagen efter förfallodagen om pengarna inte kommit in. Nej, det där med dålig respekt har kunderna fått lära sig av hantverkarna, och då har dom ändå långt kvar, det är vad jag tycker.

Därmed inte sagt att alla är sådana, och med tanke på TS fråga tror jag att han är ett undantag. ;) Men det skulle ändå vara intressant att veta, brukar du ta kontakt med kunderna efter att jobbet är klart och kolla att allt är till belåtenhet?

I dagens samhälle är folk ständigt så upptagna och har så mycket i görningen att jag tror att man inte ens tänker på de offerter man lagt åt sidan. De 20% som inte tar offerterna i TS fall kanske aldrig ens från början var helt säkra på att de skulle genomföra jobbet och kanske inte heller gjorde det. De kanske bara frågade för att få en prisuppgift på sin "dröm" eller liknande.



Ringer alltid och följer upp offerter jag lämnar och kollar så dom kommit fram och ser till så ingenting är oklart/missuppfattat, efter det samtalet som brukar ske efter ca 2 veckor anser jag att det är upp till kunden att kontakta mig.

Jag ringer aldrig till en kund dagen efter förfallodagen, skulle aldrig falla mig in, har aldrig behövt påminna någon om att det skall betalas, hoppas slippa det också, visst har väl ett par st varit någon dag sena men vad gör det då?

Jag följer alltid upp mina jobb, ringer alltid 1-2 veckor efter ett jobb slutförts och kollar så allt är ok och så, tror det uppskattas då väldigt många låter mycket förvånade.
 
K
thomasx skrev:
Att man inte vill betala mer än nödvändigt, och då särskilt inte för mer tid än det tagit i anspråk, det är väl egentligen inget konstigt. Om det inte varit fast pris kanske det tagit en dag extra istället, det är ju kanske inte heller schysst. Hur kunderna än vrider och vänder på sig sitter dom oftast med svarte petter, klart dom gör vad dom kan för att undvika det.

Svara 4-6 arbetsdagar istället för en vecka nästa gång, så har du ryggen fri ;)
Jag förstår självklart att man vill betala så lite som möjligt, därför är jag alltid väldigt tydlig innan jobbet utförs med att skriva tydliga kontrakt och även muntligt gå igenom vad som ingår, vad som tillkommer, hur betalning skall ske osv.
Vet inte vad jag skall göra mer än så, känns som hur man än gör så blir folk aldrig nöjda.
 
Va bra att du tycker jag har fel om debiteringen det visar att du är nöjd
Kan du förklara bättre varför du stör dig på dom som inte återkopplar om du dessutom har full styrning som du säger så kan du ju inte göra jobben som du missar häller ?
Mvh Tille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.