T.ex. the woodwisperer använder ofta först ett lager schellack och sedan polyurethane, alltså polyuretan. Någon här som använt sig av detta sätt till sina möbler? Vad är detta polyuretan och hur använder jag detta? Schellacken har väl här funktionen att stoppa igen porerna innan man lägger på polyuretanen?
 
Det här kommer in på ett ämne jag tänkt fråga om någon gång men inte kommit mig för ännu, finns det motsvarande produkter som Amerikanarna skriver mycket om i Sverige? Vad heter de här hemma?

Shellac
Danish Oil (verkar vara en färdig blandning av tung oil och linseed?)
Polyurethane (verkar finnas både som flytande lack och "rub on poly")
Tung oil
Linseed oil = Linolja
etc. etc.
 
Det heter väl shellack och danskolja...:)
Men jag kanske inte förstod frågan.
Själv är jag helt såld på att shellacka, läckraste ytbehandlingen av alla! Tyvärr är det ju fruktansvärt tidskrävande.
Min mästare säger alltid: om en fluga landar där du shellackat ska den halka och bryta nacken, då är du klar...
 
Schellack kan man köpa färdigblandad eller blanda själv. Se t.ex. följande:
http://www.linoljefarg.se/Linoljefarg/schellack.htm
http://www.fine-tools.com/shellac.html
www.stsf.org/arkiv/ToT/Ytbehandling_av_tra_med_Shellack.pdf

Danish oil har jag använt mig av ett antal gånger och den ger ett trevligt resultat.

Jag hade gärna vetat mer om t.ex. när mr woodworker nämner schellack och poly vilka produkter då är jämförbara här i Sverige. Flera lager av båda eller ett lager schellack och sedan valfritt med poly osv.

Här http://thewoodwhisperer.com/80-nicoles-picture-frame/ används t.ex. en "wiping varnish". Någon speciell lack för detta?

Rätt "finish" är nästan halva jobbet så att lyckas bra där är verkligen värt mycket. Sen är det ju subjektivt om man väljer olja eller inte osv.
 
Jag rekommenderar verkligen den här boken. Jag säger inte att allt han skriver är sanning. Det gäller att läsa med kritiska ögon alltid men det verkar mycket vettigt det mesta han skriver.
 
Nu är jag inte någon expert på ämnet, men jag använder bara shellack. Totalt ca 16 lager, eller vad som behövs för ett bra resultat.
Jag lägger först fyra lager (tills det börjar gå trögt som attan) sedan pimpsten, ca fyra lager pimpsten osv. Avslutar med en sammandragningsvätska.
Jag tycker personligen det är en av de snyggaste ytbahandlingar man kan göra, men så är jag såld på gamla möbler oxå ;)
 
Jolof>Varför sammadragningsvätska på shellack? Det är ju på cellulosalack man kör det.
Sammandragningsvätska är 50% thinner och 50% etanol.

Shellackpolering görs oftast med lite olja på de sista skikten dvs fransk polering och ja det tar tid.

/Kent
 
PrinsValium skrev:
Jag rekommenderar verkligen den här boken. Jag säger inte att allt han skriver är sanning. Det gäller att läsa med kritiska ögon alltid men det verkar mycket vettigt det mesta han skriver.
Tack för tipset. Jag har kollat in den tidigare och bra litteratur är verkligen gult värt. Finns ju en hel del bra böcker inom "woodworking" och det är ju skoj. Dock måste man komma runt de språkliga delarna så man vet vad de skriver om och det hoppas jag få hjälp med i denna tråd. Schellack + poly är en populär kombination, och vad i våra butiker är då jämförbara med deras?
 
Jolof skrev:
Nu är jag inte någon expert på ämnet, men jag använder bara shellack. Totalt ca 16 lager, eller vad som behövs för ett bra resultat.
Jag lägger först fyra lager (tills det börjar gå trögt som attan) sedan pimpsten, ca fyra lager pimpsten osv. Avslutar med en sammandragningsvätska.
Jag tycker personligen det är en av de snyggaste ytbahandlingar man kan göra, men så är jag såld på gamla möbler oxå ;)
Behövs verkligen 16 lager?
Hur blir resultatet efter så många lager? Den blandas ju med alkohol så antar den tränger väldigt långt in i träet, blir till slut mättat och bildar sedan en hinna som du polerar upp. Är det rätt tolkat?
Använder du denna metod till alla typer av träslag?
Kan du länka till en pimpsten liknande din?
 
Ja, shellack är ju just det. Var man får tag på det bäst vet jag inte men jag har sett det på kreatima tex (lär dock vara bland de dyrare). Polyuretan är ju också just det. Finns väl gott om sådana klarlacker i handeln.
 
Skånelängan skrev:
Behövs verkligen 16 lager?
Hur blir resultatet efter så många lager? Den blandas ju med alkohol så antar den tränger väldigt långt in i träet, blir till slut mättat och bildar sedan en hinna som du polerar upp. Är det rätt tolkat?
Använder du denna metod till alla typer av träslag?
Kan du länka till en pimpsten liknande din?
Resultatet ska bli en spegelblank yta med hög glans. Hur många lager som behövs beror på ytan, man kan säkert klara sig med mindre om man är duktig.
Alkohol och pimpsten fyller porerna och sedan poleras en yta upp.
Jag tror att det funkar på de flesta träslag, men jag är som sagt inte någon expert.
Vilken typ av pimpsten vi använder på skolan vet jag inte, men jag kan ta reda på om du vill.

Snickarboden> Sorry, du har helt rätt. Sammandragning på cellulosalack. Snurrade till det lite där.:(
Vid shellackpolering (franskpolering) kan man avsluta med bensoellösning, ren sprit eller som du säger olja.
Det svåra att få tag på är väl spriten, man måste ha tillstånd för att köpa så stark alkohol (96%). Jag har iof hört att det ska gå med t-röd också...

// Jolof
www.enmastarefleragesaller.se
 
Tröd är väl i princip 96% etanol? Med lite rött färgämne och kräkmedel i. Jag har svårt att tro att det skulle kunna lämna några synliga röda spår efter sig på annat än extremt ljusa träslag. Och då ska det till att man har ljus shellack från början antar jag =) Tyvärr så är vi ju lite anala runt det där med alkoholförsäljning här i landet. Kemikalier i stort kanske rent av. Lite mer vilda västern skulle göra gott ibland =P
 
Har något testat använda ammoniak på t.ex. ek och för att få denna att reagera på garvsyran i träet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.