Hejsan

De har länge funnits behov att uppgradera min gamla, enkla och något klena fräs till något rejälare. Har varit ganska inne på Festools 1400 men har sneglat lite på Makitas RP2300 också.

Vilka fördelar har respektive maskin framför den andra?

Jag har en vertikalfräs i kombi med min justersåg, så jag kommer inte köra fräsen i bord, däremot med skena och mallar.

Jag har också en del 12,7mm fräsar, kan man köra dom i en 12mm spännhylsa, eller måste man se till att få en med 12,7mm?
 
thomasx skrev:
Hejsan

De har länge funnits behov att uppgradera min gamla, enkla och något klena fräs till något rejälare. Har varit ganska inne på Festools 1400 men har sneglat lite på Makitas RP2300 också.

Vilka fördelar har respektive maskin framför den andra?

Jag har en vertikalfräs i kombi med min justersåg, så jag kommer inte köra fräsen i bord, däremot med skena och mallar.

Jag har också en del 12,7mm fräsar, kan man köra dom i en 12mm spännhylsa, eller måste man se till att få en med 12,7mm?
Kan tyvärr inte jämföra fräsarna, men däremot måste du skaffa en halvtumshylsa, det fungerar inte med en tolvmillimeters.
 
Jag gjorde exakt samma val i vintras. Jag hade nästan helt bestämt mig för Makitan, eftersom den hade kullagrade gejdrar, kraftig belysning och motorbroms. Motorbromsen var ett absolut krav. Att Makitan är kraftigare hade ingen betydelse, precis som för dig. OF1400 är smidigare att hantera. Efter ett tag upptäckte jag att Makita hade glömt att sätta upp damm- och spånhantering på specifikationen när de tog fram sin nya storfräs. Därmed var saken avgjord. Det blev en Festool. Om du tar den från UK får du 8 mm, 12 mm och 1/2"- spännhylsor med i leveransen. Komplettera med en svensk Plugitkabel.


Skickat med Tapatalk
 
mattiasp skrev:
Jag gjorde exakt samma val i vintras. Jag hade nästan helt bestämt mig för Makitan, eftersom den hade kullagrade gejdrar, kraftig belysning och motorbroms. Motorbromsen var ett absolut krav. Att Makitan är kraftigare hade ingen betydelse, precis som för dig. OF1400 är smidigare att hantera. Efter ett tag upptäckte jag att Makita hade glömt att sätta upp damm- och spånhantering på specifikationen när de tog fram sin nya storfräs. Därmed var saken avgjord. Det blev en Festool. Om du tar den från UK får du 8 mm, 12 mm och 1/2"- spännhylsor med i leveransen. Komplettera med en svensk Plugitkabel.


Skickat med Tapatalk
Efter att läst Handymans euphoriskt fantastiska inlägg om Festool ibland men inte alltid, och ovanstående om uppsugningens fördelar, kan jag inte annat än stämma in i båda. Körde igår min gamla gröna Bosch sticksåg i masonit. Tunnt material, inget noggrannt snitt, ingen anledning att inte köra ett billigt verktyg.

Jag hade dammsugaren inkopplad, men hade glömt hur fruktansvärt mycket skit dessa lite billigare verktyg spottar ur sig. Uppsugningen blir viktigare och viktigare i min bedömning.

--- Mats ---
 
Ok, så bättre spånsug på festool och bättre lagrade gejdrar, belysning och motorbroms på makitan.

Lagring och belysning tilltalar mig, frågan är hur stor skillnad det är i spåsuppsugningen, är det en stor skillnad och festoolen gör ett bra jobb så väger det rätt tungt. Smidighet är bra också, vilket talar för festool då. Men priset talar ganska tungt för makitan. Ungefär halva mot festool, i alla fall om man köper från UK.

Tack för infon om hylsorna, som jag misstänkte.
 
thomasx skrev:
Ok, så bättre spånsug på festool och bättre lagrade gejdrar, belysning och motorbroms på makitan.

Lagring och belysning tilltalar mig, frågan är hur stor skillnad det är i spåsuppsugningen, är det en stor skillnad och festoolen gör ett bra jobb så väger det rätt tungt. Smidighet är bra också, vilket talar för festool då. Men priset talar ganska tungt för makitan. Ungefär halva mot festool, i alla fall om man köper från UK.
Det där med spånutsug är ett varierande behov. Ibland spelar det mig ingen roll för jag står och fräser i ett uthus eller dito (ok hälsoaspekten gäller även det, men utsug på en maskin hjälper inte där). Då gäller det mest riktigt trä och sällan spånskiva eller MDF. OF2200 har ett helt osannolikt effektivt spånutsug (när man kör den handhållen), så det är ju något de har prioriterat. Jag har inte gjort det själv, men jag har pratat med folk som kört svart Valchromat (svart, genomfärgad MDF) med den fräsen en hel dag utan att det blivit värst dammigt, medan de tidigare stått inne i ett svart hål av MDF-damm.

Något förvånande är väl att Festool inte satt på belysning, det är ju inte precis nån nyhet, det fanns ju redan på femtiotalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.