Hej!

Det är så att vi har mörka fogar i vårat badrum och kalk vatten. Och Det har bara blivit mer å mer vita fläckar från kalken.
Jag har försökt med kalkosan och med klorin för att få bort det men inget av de hjälper.

Vet någon här något som fungerar? För jag blir galen har slitit som bara den idag för att få bort fläckarna men allt jag gjort har misslyckats. det kanske inte är tillräckligt starkt kalkosanen ?..

/ Sandra
 
Du behöver köra lite starkare syror. Det absolut enklaste att börja med är vanlig 24% ättika. Häll ut ättikan flödigt i fogarna (det skall bubbla lite och pysa där kalken är) och låt den sitta i ca 10-15 minuter, sedan kan du skrubba med en scotch brite eller diskborste och avsluta med att skölja golvet noga. Testa på dolt ställe först så att inte fogen missfärgas.

Fungerar inte ättikan så får du gå på med oxalsyra, kan rekommendera produkten Kiilto Klinkerrent:
http://www.kiilto.se/attachments/1/3/white_papers/KLINKERRENT Produktblad.pdf
 
blött fogarna med ren vatten först så avkalkningsmedel/syra inte sugs in i fogen på djupet! Häller du syran på torra fogar så fräter den dina fogar snabbt ... ju starkare medel dess snabbare går det
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.