Hej
Har köpt vit färg som från början var planerad för obehandlade fönster ute.
Beckers Perfekt grundolja och Beckers perfekt täckfärg.

Nu blev de fönstren svarta ute så då undrar jag om jag kan ha min vita färg inne i stället?
Det som ska målas är fönster invändigt i en friggebod. Miljön där sa såklart vara trivsam men ingen ska sova där. I alla fall inte på några år.
 
Jag ska modifiera min fråga lite:
Är det så stor skillnad på färg ämnad för utomhus och färg ämnad för inomhus,
att det vore ett misstag att måla mina fönster inne med ute-färg?

Är det bara det att ute-färg är bättre och dyrare så är det ok, då kör jag på och målar inne med den.
Men om det är så att det finns finns hälsorisker tex pga anti-alg-medel så kommer ju saken i annan dager.
 
ute färg har ofta en mattare finish samt mer trögflytande än inne färg som är gjord för en mer snyggare finish.
till en friggebod eller lekstuga kan du köra utv, inne.
därav anledning att dessa inte är uppvärmd yta,och innefärg där annars kans spricka till vintern.
 
Aha! Tack då vet jag :)
 
Man skall inte använda utefärger inomhus pga. hälsorisker, jag kommer inte ihåg vad det var men jag tror jag läste om det här på forumet.
 
  • Gilla
JohnnyEkan
  • Laddar…
Ja jag kunde misstänka det. Det är säkert en del anti-alltmöjligt-medel i ute-färger.
Asch ja, det är väl lika bra att undvika använda dem. Färgen kommer säkert till användning på andra fönster så småningom.
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Man skall inte använda utefärger inomhus pga. hälsorisker, jag kommer inte ihåg vad det var men jag tror jag läste om det här på forumet.
du tänker på att dessa ofta har lite tyngre lösningsmedel.
men det funkar på vissa ytor som melaln fönster eller liknande
 
Tovelainen skrev:
Ja jag kunde misstänka det. Det är säkert en del anti-alltmöjligt-medel i ute-färger.
Asch ja, det är väl lika bra att undvika använda dem. Färgen kommer säkert till användning på andra fönster så småningom.
enligt eu bestämmelser så är det knappt något mögelgift i dagens ute färger.
du kan måla med dessa i lekstugor eller altaner,friggebodar m,m
allt som inte är uppvärmt helst
 
Tack för alla svar.
Den här färgen är vattenbaserad men det spelar antagligen ingen roll. För säkerhets skull låter jag bli att använda den inne. Min friggebod ska nämligen värmas upp då och då.
 
Tovelainen skrev:
Tack för alla svar.
Den här färgen är vattenbaserad men det spelar antagligen ingen roll. För säkerhets skull låter jag bli att använda den inne. Min friggebod ska nämligen värmas upp då och då.
då bör du ha den utvändiga färgen i boden,för det är när kyla och fukt gör sig påminnd som den invändiga färgen kan ta stryk.
då klarar sig utvändig bättre för detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.