Okej, nu ger jag mig. Det går inte att lyfta ut megastenen Allan från vårt källarrum. Den är helt enkelt för tung.
Efter knäckt rygg och sängläge får jag nu fundera på en annan lösning.

Jag har en stor husqvarna kap med diamantklinga, enorm slägga på 10kg samt hyfsad slagborr.
Jag orkar inte trixa med snigeldynamit eller annat hokuspokus. Jag vill bara klyva den jäkeln så den kan bäras ut.

Hur kan jag göra? Jag funderade på om man skulle kunna såga ett snitt rakt över stenen och sen sätta en massa kilar i spåret för att klyva. Skulle det funka?
 
Annars kan du väl strimla den i vettiga bilar med kapen? Kapa snitt och slå loss dem med släggan.
 
Robert-san01 skrev:
Annars kan du väl strimla den i vettiga bilar med kapen? Kapa snitt och slå loss dem med släggan.
Klingan når inte igenom hela.
Men du menar skära små sektioner från kanten och sen slå av denna bit?

hmm .. kanske kan vara något!
 
Hej,
Som bergsklättrare tvingas jag ofta bråka med stenar som gör landningarna farliga. Ibland går de att spätta bort och ibland måste de först spräckas.
Mina tips är att studera stenen noga efter sprickor och naturliga delningar. slå in kilar eller driv in spätt i dessa så ska du se att den tillslut ger med sig. Mycket handlar om vilken punkt och vinkel man slår in "sprängverkan" i.
Annars är det bara att slagborra några hål och låta snigeldynamiten verka över natten.

Lycka till i kampen mot stenen!
 
paddeman skrev:
Klingan når inte igenom hela.
Men du menar skära små sektioner från kanten och sen slå av denna bit?

hmm .. kanske kan vara något!
Precis! Ungefär som att skiva en limpa men inte helt igenom och bryta av den efter som.
 
Paddeman VS Allan the stone = 3-2 ...
3-2 undrar ni? Första matchen vanns av stenen då ryggen gick åt skogen. Men jag kom tillbaka och gav den en rejäl match med vinkelharry och slägga. Segern var nära förestående då plötsligt stenen skickar bitar av sig mot mig. En flisa skär sönder mina byxor och gör ett fint litet snitt på benet. I ett vredesutbrott klyver jag stenen några gånger till ... grrr .. f*rbannade sten ...

Men segern är det viktiga! Nu är stenen borta och källarprojektet kan fortgå! :)
Tack för tipsen vänner!
 
Går det inte med våld, går det med mera våld! :)
 
Och räcker inte det heller. Ja då hämtar man en större slägga ;)
 
Åk till en hyrfirma typ Cramo och hyr grejer till att spräcka sten, billigt och enkelt.
 
Bra jobbat,
Att spilla blod för stenar har människor gjort i alla tider. Välkommen till brödraskapet. d^_^b
 
Brottas själv med en betongmur. Med hjälp av fyrhjuling så ligger stora delar av den ner. Nu är det stora släggan som gäller. Tanten sa häromdagen, vad dina ben ser ut! Betongen ger sig inte utan kamp, det flyger en hel del sten, varvid en del träffar mina ben =) jag ska vinna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.