Hej,

Har i dag en kallvind utan luftspalt. Hela vinden fungerar som en luftspalt då det är öppet längs takfoten.

Jag funderar på att göra om till en varmvind så att det går att ställa uop lite prylar.

Jag tänket isolera med skumm mellan takstolarna och och vill sätta igen runt takfoten (annars gör det liksom ingen nytta). Men då blir jag av med luftcirkulationen.

Hur skall jag göra?
 
Varför skall du sätta igen i takfoten? Är det inte bättre att göra en 25-45mm luftspalt från takfot till nock (förutsätter att du har nockventilation, om inte så sätter man mögelstoppers vid nock) och sedan skumma på det?

Mvh//Janne
 
gadu^ skrev:
Varför skall du sätta igen i takfoten? Är det inte bättre att göra en 25-45mm luftspalt från takfot till nock (förutsätter att du har nockventilation, om inte så sätter man mögelstoppers vid nock) och sedan skumma på det?

Mvh//Janne
All luft till vinden kommer idag via takfoten. Om jag vill få varmt på vinden måste detta sättas igen. Men det är klart att luftspalten går från foten, tänkte inte så långt :)

Har ingen nockventilation och att få dit mögelstoppers är nog inte att tänka på just nu. Bökigt att ta sig upp på taket (börjar på 5,8 m och nock på 9 m). Får nog göra detta vid ett annat tillfälle.

Jag kom att tänka på skummet. Tydligen "andas" det, borde det då inte gå att köra direkt utan luftspalt (en tanke bara).
 
Fröberg skrev:
All luft till vinden kommer idag via takfoten. Om jag vill få varmt på vinden måste detta sättas igen. Men det är klart att luftspalten går från foten, tänkte inte så långt :)

Har ingen nockventilation och att få dit mögelstoppers är nog inte att tänka på just nu. Bökigt att ta sig upp på taket (börjar på 5,8 m och nock på 9 m). Får nog göra detta vid ett annat tillfälle.

Jag kom att tänka på skummet. Tydligen "andas" det, borde det då inte gå att köra direkt utan luftspalt (en tanke bara).
Om du tittat på ett skum som andas så har du antagligen sett "icynene". Jag skulle inte rekommendera det, bl.a. pga att det andas. Du måste med det skummet dels göra en luftspalt mellan skum och råspont, dels sätta plast som ångspärr på insidan. Jag hade den svenska representanten för icynene här och de gav ett mycket oseriöst intryck med massa felaktig information, återkom inte med info, offert osv. trots upprepade påstötningar.

Jag valde sen att köra med ett "riktigt" polyuretanskum som har slutna celler, det är tätt och andas inte, vilket gör att man kan skippa ångspärren på insidan och man måste inte heller ha luftspalt mot råsponten. Däremot rekommenderas att man lägger något emellan råspont och skum, så att man i framtiden kan byta råspont utan att förstöra isoleringen, om det skulle ske en skada eller nåt på taket.

Efter att ha sprutat pu-skum i tre rum på övervåningen i vintras är jag helsåld på detta. Det har blivit långt bättre än jag ens kunde föreställa mig. Lite dyrt men sanslöst bra och en otrolig isoleringseffekt.

När du isolerar vinden gör du det till ett mer eller mindre uppvärmt utrymme (varför annars isolera) då måste du bygga det som ett sådant också, inkl vädring etc.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Om du tittat på ett skum som andas så har du antagligen sett "icynene". Jag skulle inte rekommendera det, bl.a. pga att det andas. Du måste med det skummet dels göra en luftspalt mellan skum och råspont, dels sätta plast som ångspärr på insidan. Jag hade den svenska representanten för icynene här och de gav ett mycket oseriöst intryck med massa felaktig information, återkom inte med info, offert osv. trots upprepade påstötningar.

Jag valde sen att köra med ett "riktigt" polyuretanskum som har slutna celler, det är tätt och andas inte, vilket gör att man kan skippa ångspärren på insidan och man måste inte heller ha luftspalt mot råsponten. Däremot rekommenderas att man lägger något emellan råspont och skum, så att man i framtiden kan byta råspont utan att förstöra isoleringen, om det skulle ske en skada eller nåt på taket.

Efter att ha sprutat pu-skum i tre rum på övervåningen i vintras är jag helsåld på detta. Det har blivit långt bättre än jag ens kunde föreställa mig. Lite dyrt men sanslöst bra och en otrolig isoleringseffekt.

När du isolerar vinden gör du det till ett mer eller mindre uppvärmt utrymme (varför annars isolera) då måste du bygga det som ett sådant också, inkl vädring etc.
Det stämmer att det är Icynene. Googlar man lite så står det på flera sidor att man inte behöver har air-sealing och det framgår inte att man behöver ångspärr.

Själv har jag ingen aning om vad som krävs. Kan du utveckla svaret om varför luftspalt och ångspärr krävs?
 
Fröberg skrev:
Det stämmer att det är Icynene. Googlar man lite så står det på flera sidor att man inte behöver har air-sealing och det framgår inte att man behöver ångspärr.

Själv har jag ingen aning om vad som krävs. Kan du utveckla svaret om varför luftspalt och ångspärr krävs?
Du har kanske hittat information på amerikanska sidor, där kör man rakt på råsponten utan ångspärr. Men, som du själv skrev, skummet andas. Om du inte har ångspärr kan varm fuktig luft gå igenom ut till råsponten, vid kall väderlek riskerar fukten att kondensera i isoleringen, precis som med glasull, har du ingen luftkanal blir det än värre. Man behöver helt enkelt ångspärr och luftkanal av samma anledning som för glasull och andra isoleringsmaterial. Man säger att skummet har "öppna celler".

Det är dock tyvärr ingenting som informeras om särskilt tydligt, men börjar man ställa lite frågor kryper det fram att man måste göra så.

PU-skum finns med slutna celler och blir då tätt om man lägger ett visst antal cm, kommer inte ihåg exakt men det är inget tjockt skikt som behövs. Där behövs ingen ångspärr.
 
Har läst er diskussion kring Icynene. För det första vill jag säga att jag själv har materialet på mitt eget hus och är oerhört nöjd. Det som kanske thomasx missat är att Icynene har flera produkter. Så som jag fått förklarat finns det med både öppna och slutna celler. Så som jag förstår med Icynene så använder dom luft i cellerna istället för gaser som det är i många andra skummaterial. Fördelen jag såg med detta var att det inte innehöll några gaser, då jag var rädd för att det skulle vandra ut och att materialet skulle åldras. Glasull släpper igenom luft medans icynenes öppencelliga produkt fungerar som en luftbarriär. Själv valde jag att använda både luft och ångspärr då vi lever i en hård klimatzon. Håller med thomasx om att man med alla material ska använda luftspärr, om man skulle behöva byta tak.
Jag blir förvånad över thomasx negativa upplevelse då mitt intryck av företaget var allt annat än negativt. Jag möttes av en kunnig säljare och bra hantverkare. Det är ett och ett halvt år sedan jag isolerade och det känns som den bästa investeringen jag gjort på huset! Fick även många referenser jag kunde kolla upp.
 
renoveringihalland skrev:
Har läst er diskussion kring Icynene. För det första vill jag säga att jag själv har materialet på mitt eget hus och är oerhört nöjd. Det som kanske thomasx missat är att Icynene har flera produkter. Så som jag fått förklarat finns det med både öppna och slutna celler. Så som jag förstår med Icynene så använder dom luft i cellerna istället för gaser som det är i många andra skummaterial. Fördelen jag såg med detta var att det inte innehöll några gaser, då jag var rädd för att det skulle vandra ut och att materialet skulle åldras. Glasull släpper igenom luft medans icynenes öppencelliga produkt fungerar som en luftbarriär. Själv valde jag att använda både luft och ångspärr då vi lever i en hård klimatzon. Håller med thomasx om att man med alla material ska använda luftspärr, om man skulle behöva byta tak.
Jag blir förvånad över thomasx negativa upplevelse då mitt intryck av företaget var allt annat än negativt. Jag möttes av en kunnig säljare och bra hantverkare. Det är ett och ett halvt år sedan jag isolerade och det känns som den bästa investeringen jag gjort på huset! Fick även många referenser jag kunde kolla upp.
Vi har olika erfarenheter av företaget ifråga, och så kan det ju vara, det kan räcka med en annan säljare, kanske på ett annat geografiskt område, kruxet i mitt fall var att det blev inte bättre ens när jag tog upp problemet med företagets vd som lovade återkomma, och inte gjorde det.
Vad jag såg av icynene har dom endast öppna celler, och när jag frågade om detta med ångspärr och att det inte skulle behövas så sa dom först att det inte behövdes men sen att det behövdes och de sa inget om att de hade några material med slutna celler, referera gärna med någon länk till sida med info om deras slutna celler-skum, jag kan inte påminna mig att jag sett det.

Det har frågats en del här på forumet om PU-materialets isoleringsegenskaper över tid, men ingenstans, varken här, på något annat forum eller på andra sidor på internet har jag hittat något som säger att det inte bibehåller sin isolerande effekt, snarare tvärtom. Skulle pu vara olämplig som isolering, om ens på lång sikt, skulle nog inte fjärrvärmerör, ack-tankar med mycket mera isoleras med pu. PU som isloering är inget nytt, men inte så vanligt i hus i sverige.

Den enda fördelen jag sett med icynene är vid installationen, det går lite fortare att installera själva skummet än med pu, men sen ska man på med ångspärr osv, plus att man måste ha luftspalt, så totalt sett går det nog inte fortare ändå. Vid begränsat installationsdjup, t.ex. i snedtak får man dessutom tjockare isoleringe med pu eftersom man kan skippa spalten. 2-3 cm på 12-14 cm är relativt mycket.

Jag förstår att du är nöjd, jag skulle tro att upplevelsen av isoleringseffekten är densamma som med pu, och jag är själv supernöjd, den stora skillnaden ligger, som jag ser det, i tryggheten med att PU håller tätt för fukt.
 
Ja vi har helt klart olika uppfattningar om företaget i fråga.
Rent spontat känns det väldigt lurigt att isolera med ett ångtätt material direkt mot yttertaket. Skulle man få en utvändig läcka där kommer väl fukten vattnet att ligga kvar mellan isoleringen och yttertaket. Är inte risken då väldigt stor att taket ruttnar upp utan att du kan se det. Plåttak är ju en annan sak.

En annan sak som jag gillar med icynenes mjuka isolering är att det är väldigt flexibelt. Hus rör ju sig alltid lite, risken för sprickor med ett hårt skum borde ju finnas? Skulle förseglingen som jag anser är hela grejen med isolering fallera känns det som en riskkonstruktion.

Jag återkommer med info om icynenes andra material. Jag vet att en byggare i Falkenberg använt sig av slutna celler i grunder från detta företag.
 
renoveringihalland skrev:
Ja vi har helt klart olika uppfattningar om företaget i fråga.
Rent spontat känns det väldigt lurigt att isolera med ett ångtätt material direkt mot yttertaket. Skulle man få en utvändig läcka där kommer väl fukten vattnet att ligga kvar mellan isoleringen och yttertaket. Är inte risken då väldigt stor att taket ruttnar upp utan att du kan se det. Plåttak är ju en annan sak.

En annan sak som jag gillar med icynenes mjuka isolering är att det är väldigt flexibelt. Hus rör ju sig alltid lite, risken för sprickor med ett hårt skum borde ju finnas? Skulle förseglingen som jag anser är hela grejen med isolering fallera känns det som en riskkonstruktion.

Jag återkommer med info om icynenes andra material. Jag vet att en byggare i Falkenberg använt sig av slutna celler i grunder från detta företag.
Ja, som jag skrivit (kanske i någon annan tråd om inte här också) så bör man lägga något emellan så att inte isoleringen fäster på råsponten, inte minst för att man ska kunna byta råsponten om t.ex. en läcka orsakat att det blivit dåligt på något ställe. Men så gör inte installatörerna av icynene har jag sett. Blir det en skada i taket som måste lagas med byte av råspont måste man riva upp isoleringen också för att kunna byta. Att icynene skulle vara mer flexibelt och att detta skulle göra någon skillnad har jag inte hört tidigare, även pu har ju en viss flexibilitet, och mer än så ska husen inte röra sig, då blir det sprickor i innerväggar m.m. ändå och det ska det ju inte bli. Jag håller med om förseglingen men hela grejen försvinner ju med icynene eftersom det inte är ångtät, så det blir ingen försegling. Killen jag pratade med talade sig också varm för att man skulle se på insidan om det blev en läcka i taket, eftersom skummet inte är helt tätt. Men när jag frågade hur vattnet skulle ta sig igenom plastfolien, som man måste sätta som ångspärr, så blev han svarslös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.