Halloj i stugorna.

Kanonforum det här med massor med härlig inspiration!

Ska snart snickra ihop en altan på drygt 3x5meter.
Trallgolvet kommer komma ca 90cm från mark.
Skulle dock behöva så mycket space under som möjligt för förvaring så jag funderar på att skippa bärlinorna som många kör.

Jag har rivit en altan som stod på samma plats och tänkt använda dem gamla plintarna samt lägga till 2st, se bild (dem till vänster).

Jag har tänkt mig bärlinor i de 2 fasadväggarna (nere och till höger på bild). Sen balkskor för att fästa golvreglarna cc ca 480. Samt en massa kottlingar. Allt detta i 45x195.
Den altan som jag rev var byggd på detta sätt, fast utan kottlingar... och den kändes stabil.

MEN... Är detta dumt att skippa bärlinor? Vad säger ni som byggt?

Stolparna från plint till reglar kommer vara 95x95, Staket stolpar 70x70.
 
  • altan.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Gustafsson 71
  • Laddar…
K
Det kommer hålla!!
 
Det kallas väl bärlina det du har längst ut även om reglarna hänger i balkskor på den istället för att ligga ovanpå ?
Eller rätta mig...
 
  • Gilla
Fredrik Gustafsson 71
  • Laddar…
hej...
man kan säga i vangeln!!!
 
Jo det kanske det gör :)
Men vad säger ni som byggt flera altaner, tex du estwing, om konstruktionen?
Är det dumt att inte ha 2lager på varan med reglar? Vad vinner man egentligen på det mer än kostnaden för balkskor?

Sen undrar jag om ni har nå bra tips att fästa räckesstolparna 70x70mm på bästa sätt. Hade först tänk sätta dem innanför yttersta ramen av 45x195 men då kommer räcket komma lite väl långt in. Alternativet är att kapa bort 45x195mm på stolparna längst ner.. Men då har jag bara 25mm kvar att skruva på. Tips här tack.
 
Är förresten 45x195 overkill. Funkar 45x175 lika bra?
 
räckesstolparna gör du av 2 st 2"4" som du skruvar ihop...
den ena är då längre än den andra.
sen drar du 2 st vagnsbult diagonalt igenom....

mvh
snickar estwing
 
Mikael_L
matte2k skrev:
Är det dumt att inte ha 2lager på varan med reglar? Vad vinner man egentligen på det mer än kostnaden för balkskor?
Ja typ. Förutom kostnad för balkskor så är ju bärlinor under ganska enkelt, framförallt ifall man har en spännvidd som kräver en eller flera bärlinor mitt under golvet.
Men dina 3 meter spännvidd löser du lätt med en bärlina i varje ände och balkskor i bärlinan/bärlinorna.

Jag byggde nyss altan med nästan 2,5 meter spännvidd, ingen plats för bärlinor under så jag satt en 145 i friggeboden och en 145 på 3 betongplattor och i dessa två skruvade jag en massa balkskor med protect 4 (C4 klassad) ankarskruv.
Sen 145'or som bjälklag i balkskorna.

I dina kläder skulle jag inte kortla så mycket som du har skissat, max en rad med kortlingar mitt i spannet skulle jag idats göra.
Du får inte så mycket mer effekt av så många kortlingar utan mest ökar du bjälklagets egenvikt till mycket liten nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.