Någon som målat med Beckers Tradition? Hur blev resultatet?

Eller är det någon som har erfarenhet av annan färdigproducerad linoljefärg (jag vill ha så traditionell som möjligt) som gett gott resultat?
Och hur gick ni tillväga? (Späda med och mycket, antal varv, hur länge sen, och hur utsatt läge)
 
Jag har inte testat Beckers tradition men läser man innehållsförteckningen noga innehåller den ju en del annat än ren linolja och pigment och då tycker inte jag att den är så traditionell ändå!

Jag målar enbart med linoljefärg och använder Ottossons. Den är väldigt lättstruken och pigmentfylld vilket gör att den täcker jättebra. En annan stor fördel är att man kan måla den utan att anända lösningsmedel och då är det inga problem att måla inomhus även om man bor där med barn till exempel. Jag har även använt Gysinges linoljefärg mycket och den är också väldigt bra men tjockare och tyngre att stryka ut och den ska egentligen spädas med balsamterpentin,
 
Ja, jag tror det stod på Beckers Tradition att den innehöll "nästan ren linolja" och kanske att det nämdes antimögelmedel eller nåt sånt.

Var för man tag i den färgen? Och hur ser prisbilden ut?
 
Den innehåller också linstandolja, alifatnafta, tolyfluanid och p-Tert butylphenol. Vet inte vad de är till för men de behövs faktiskt inte för att det ska bli en bra färg. Av Beckers färg räcker en liter till 7-10 m2 om du väljer Ottossons räcker en liter till 12-18 m2 så den är bra mycket drygare.

Priset på 1 liter ligger på runt 250 kr, 3 liter 750 kr och 10 liter 2000 kr.

Kolla på deras hemsida så finns där återförsäljare eller så kan man handla direkt i webshopen.
http://www.ottossonfarg.com/default.aspx
 
De behövs däremot för att det ska bli en "bättre" färg; linstandolja höjer glansen och ger mer yta. Alifatnafta är där istället för t.ex. terpentin (något tervligare att jobba med, men fortfarande hälsovådligt). Tolyfluanid verkar mot alg- och svamp angrepp. Butylfenoler tror jag är till för att förlänga torktiden, jag gissar i detta fall för linstandoljan så att den inte sprick-torkar.

Nu vet du vad de är till för :)
 
Tack Nemlan. Då kan jag ju också fortsätta hävda att de inte behövs! Jag kan inte påsåt att jag tror på att färgen blir bättre av fler tillsatser när de faktiskt är onödiga. :)

Genom att öka på mängden kokt kallpressad linolja i färgen kan man nämligen få högre glans också om man vill ha det. Och alifatnaftan är fullständigt överflödig till och med som ersättare för terpentin. Man behöver inte något lösningsmedel alls i linoljefärg som består av enbart pigment och linolja eftersom den går utmärkt att stryka helt utan.

Angående tolyfluanid så finns det i alla Ottossons linoljefärger zinkvitt som också den i sig själv gör att det blir mindre alger och mögel i färgen. Och har man inga andra tillsatser behövs inga butylfenoler eftersom linoljefärgen inte riskerar att spricktorka om man målar med den som man ska i många tunna lager. Det tar ju mellan 12 och 24 timmar för färgen att torka ändå så det brukar snarare vara ett problem att det tar för lång tid för den att torka.
 
Finns det fler tillverkare som levererar NCS-kulörer i terpentin/nafta-fri linoljefärg?
 
Jag vet inte.

Jag använder mig aldrig av det färgsystemet så jag har inte koll på vilka som kan ha det men jag vet att Ottossons har NCS-koder på sina färger iallafall.
 
Gysinge har väl också NCS-översatt sina färger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.