Har googlar runt efter nån form av ritning/skiss/ide till hur man enklaste och smartast snickrar sig några myggdörrar och fönster.

Har någon här tillverkat egna, sett ritningar eller har idéer så dela gärna med er. :)

Hör detta inte hemma i möbelsnickeri så flytta vänligen till en mer passande kategori.
 
Har gjort några både fönster och dörrar, dock helt utan ritning.

- Måttat insida på falsen minus några mm.
- Gjort en ram av ca 21x70 virke, vinklar med halvt i halvt, eller bara med små vinkeljärn på insidan.
- Häftat på myggnätet
- Satt en klämmande list utanpå nätet, både ur estetisk synvinkel såväl som den håller fast nätet bättre.

De problem jag haft med myggdörren jag gjorde var dels att den slår sig något, vilket säker går att stabilisera upp med någon form av snedsträva. Dels att katten älskade att vässa klorna på det nedre nätet :(
 
21x70 säger du.. jag hade nån vision om 21x35-40nånting...
Halvt i halvt i hörnen och på ev mittslåar är en tanke här, med häftat nät, ev dolt bakom list eller dubbel ram.
Vi har också katt.. så tanken på klovässningen har slagit mig :)

Fönstren är ju mindre kritiska i hållfasthet...
Vilken ledd har dörrarna slagit sig på, blivit skeva, eller hängt ner sig?
(gissar skeva)
 
Hej!
Jag tycker att en nätdörr ska vara ganska diskret ( om den nu kan vara det). Därför tycker jag att man ska hålla ner dimensioner en hel del. Jag byggde en dörr för ca 8 år sedan. Den byggde jag av hyvlat 21*30mm som en ram + två horisentala strävor i samma dimension. Den nedre delen klädde jag utvändigt med en masonitskiva för att staga upp dörren, då slipper man även ev problem med katten som vill vässa klorna. Jag sammanfogade hörnen enbart med långa skruv som jag förborrade och försänkte.

Året efter behövde jag en dörr till, så för att utmana ödet så halverade jag nästan dimensionerna till hyvlat 25*15mm i samma utförande. enda skillnaden var att jag förstärkte med ett par klossar där jag fäste gångjärnen. Mest för att skruven var för långa.

Bägge dörrana har hållt så här i 7-8 år senare utan att vare sig hänga eller bli skeva.

Lycka till Mvh Ante
 
Låter hoppfullt. :)
 
AXS
Har gjort en av läckt som var över, såg tunnt ut och kändes ranglig.

Men höll det gjorde den, inga problem alls.

Sätter du bara någon stagning i hörnen funkar det troligen kanon med hur tunnt som helst.
 
Tolf skrev:
Här kommer en liten ritning på min myggdörr / insektsdörr

www.tolf.se/diverse/ritning-insektsdorr.pdf

Vilken fin! :)
Skulle jättegärna ha något liknande till mitt sovrumsfönster men då jag har gamla fönster med sånadäringa "överbyglingslåshakar" så känns det mig lite övermäktigt. :(
 
Tackar för ritningen, var ungefär så mina tankar gick, men nu äre väl ingen återvändo :)
Ska försöka ta mig i kragen och även återkomma med en bild på resultatet.

Tack!
 
om ni får problem att att "någon" inte stänger dörren ordentligt går det att fästa en skruv uppe i dörrens insida på motsatt sida från gångjärnen. från denna skruv går ett rep genom en ögla som sitter i karmen. Fäst en tyngd i detta rep.
När dörren öppnas åker tyngden upp. och vad som åker upp kommer ner. Då följer dörren med och stängts.
 
vem_jag skrev:
om ni får problem att att "någon" inte stänger dörren ordentligt går det att fästa en skruv uppe i dörrens insida på motsatt sida från gångjärnen. från denna skruv går ett rep genom en ögla som sitter i karmen. Fäst en tyngd i detta rep.
När dörren öppnas åker tyngden upp. och vad som åker upp kommer ner. Då följer dörren med och stängts.
En lite pålitligare och snyggare lösning som jag använder på min dörr är denna:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Armaturmontering/Dorr/Dorrstangare/
 
Hade tidigare en myggdörr som var bred som en dörr, men den tog så mycket plats inomhus. Altandörren går ju utåt och vill man ha myggdörren öppen så man slipper fixa med den varenda gång man ska gå ut med komposten t ex så är den i vägen. Skjutdörr vore bra, men då hindrar element och fönsterbänkar. Tänkte att man kunde ha någon vikbar dörr, ungeför som såna där insynsskydd man hade förr i nederkanten på fönstren, ni minns ? Någon som kan hjälpa ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.