Hej innan jag köpte mitt hus den 1 Juni 2011, var jag väldigt noga med att gå igenom huset så att det ej skulle finnas fuktskador i badrum och kök(mätte med fuktmätare) tittade även på tak med mera.
Igår efter ett rejält skyfall lossnade det en bit trä vid stuprännan, och det visade sig att det var helt genomruttet bakom denna lilla träbiten då det regnat rakt in där vet dock ej i hur många år men länge.

Kan jag ta detta som ett dolt fel, huset är gammalt men denna föruttnelsen hade jag inte en chans att upptäcka då det satt på ett ställe som till och med var svårt att komma åt me en stege
 
Att plåt och pannor på tak är monterat på ett korrekt sätt går oftast att se okulärt utan förstörande åtgärder. Att det behövs stege för att besiktiga gör inte konstruktionen dold.

Alltså, du borde kunnat upptäcka det fel som leder till skadan även om du inte kan upptäcka själva skadan.
 
Tack för svar, nu är mitt hus ifårn 20-talet och har en lite annorlunda form på taket vilket inte möjliggjorde det att man kunde komma åt och titta på detta stället där det är ruttet då taket är mycket brant och att pannorna är i okej skick.
 
Det finns skylift etc. Det räcker inte att taket har brant lutning för att undanröja undersökningsplikten. Antingen gör man det som behövs för att besikta huset eller så chansar man och tar de fel som upptäcks efteråt...
 
injonil skrev:
Att plåt och pannor på tak är monterat på ett korrekt sätt går oftast att se okulärt utan förstörande åtgärder. Att det behövs stege för att besiktiga gör inte konstruktionen dold.
Att det gått att upptäcka utan förstörande undersökning är dock ingen garanti för att det inte är ett dolt fel.
 
Hus från 20-talet. Hur länge sedan är det taket blivit omlagt? Vad var det som var skadat? Det lät som om det takfotsbrädan, eller var det mer av taket?
 
Nyfniken skrev:
Att det gått att upptäcka utan förstörande undersökning är dock ingen garanti för att det inte är ett dolt fel.
Nej, men undantagen från detta lär inte vara tillämpbara i detta fall. Tak bör besiktas noga.
 
Förutom besiktningen så gäller ju att felen inte skall vara förutsägbara med tanke på skick och ålder.

Så har du en rel. nylagt tak så kan du kanske ha ngt - även om du missade detta vid besiktningen (förutsatt att du verkligen gjorde det du kunde förstås, det får ju inte vara så lätt att tex titta upp på vinden men en ficklampa för att konstatera det - då lär det inte klassas som dolt fel).

Är taket gammalt så borde du ha förutsatt att det var dags för omläggning snart och då minskar chansen rejält till att klassa felet som dolt.

/K
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.