Hej,

Ska lägga 30 kvm klinker i hallen och köket. Hur mycket svinn ska man räkna med? Ska lägga plattorna rätt upp och ner, inga diamanter eller andra exter.

Man kan ju ha otur så att det behövs en rad extra åt varje håll pga bredden på rummen. Min fråga är alltså om man måste räkna på detta med vald platt-dimension i åtanke. Eller om man kommer undan med att ta antal kvm och lägga på 10-20%, eller vad som är rimligt?

Hur gör proffsen?
 
När du nu vet exakta mått på golven och, förmodar jag, vet vilken klinker ni ska ha, då är det ju bara att räkna ut hur mycket det går åt. Generella %-satser tar man ju till när man inte vet exakta mått.
 
ows skrev:
Hur gör proffsen?
Proffsen lägger på 5-10 procent så dom är säkra på att det räcker eftersom någon tusing hit eller dit inte spelar någon roll när kunden betalar. Att räkna väldigt noggrant är antagligen inte heller kostnadseffektivt för kunden, att räkna kostar ju det med.

Som anders sa, det är ju bara att räkna efter. Är det inte en väldigt speciellt platta kanske det också bara är att hämta mer om det tar slut - i vissa fall kan det ju dock vara lite problem att få tag i plattor från samma tillverkningsserie (vilket garanterar rätt färg).
 
Kör alltid på principen 10% mer än golvytan - Just som MathiasS säger att ta mer ur samma bränning som garanterar samma färg på plattorna, det kan ta slut, det kan vara en annan nyans. Bättre att vara på den säkra sidan.

Man kan ju alltid lämna tillbaka om man står med hela paket över. Det finns inget värre än att inse att man har 2 plattor för lite med fix över hela golvet.
 
Samma bränning är en bra anledning att lägga på några %. Gör det inte heller något om ett par plattor skulle gå sönder i transport/hantering. Tar +10%.

Tack för svar!
 
MathiasS skrev:
Proffsen lägger på 5-10 procent så dom är säkra på att det räcker eftersom någon tusing hit eller dit inte spelar någon roll när kunden betalar. Att räkna väldigt noggrant är antagligen inte heller kostnadseffektivt för kunden, att räkna kostar ju det med.

Som anders sa, det är ju bara att räkna efter. Är det inte en väldigt speciellt platta kanske det också bara är att hämta mer om det tar slut - i vissa fall kan det ju dock vara lite problem att få tag i plattor från samma tillverkningsserie (vilket garanterar rätt färg).
Det handlar ju inte bara om att det är kunden som betalar... ;)

Det är ju även kunden som får betala stilleståndet och mertiden som går åt om inte plattorna räcker vilket oftast blir betydligt dyrare... :cool:
 
Ibland blir det inget spill alls, jag har precis lagt ett 15 kvadrat klinker golv med 33x33 plattor och fick ca10 remsor på 4 cm över på hela golvet.
Däremot har jag en jävla massa klinkre i reserv då jag köpte ett restparti och säljaren sa att det var 10 plattor i varje paket, det var 12 och sedan tog jag nått i reserv.
Dessutom fick jag ett helt paket på köpet då han bara hade detta kvar och inte kunde sälja ett paket. Jag har nästan tilll ett golv till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.