Om ni skulle bygga nytt fritidshus på ca 100 kvm och önskat ha den som året runt bostad med putsat fasad, hur skulle ni bygga?
Det gäller att bygga i lösvirke. Ev betongplatta utan golvvärme.
Hur tjocka väggar? Vilket underlag för putsen? Hur mycket isolering i golv, tak?
 
Jag tycker det är konstigt att man vill bygga ett fritidshus som året-runt bostad :S. För mig är ett fritidshus ett enkelt hus på landet, i skogen eller nära stranden, med minimal komfort. Indraget vatten, avlopp och el är OK, men allting utöver detta är suspekt. Det finns säkert dom som tycker att även detta är för mycket.

Finns det någon fördel ur bygglovshänseende att kalla huset för fritidshus istället för ett året-runt bostad?
 
Tigersågen skrev:
Finns det någon fördel ur bygglovshänseende att kalla huset för fritidshus istället för ett året-runt bostad?
Ja, det är till exempel inte samma energikrav eller krav på handikappanpassat badrum.
 
andersmc skrev:
Ja, det är till exempel inte samma energikrav eller krav på handikappanpassat badrum.
d^_^b
 
Ingen som vågar snriva nåt? :D
 
Hej!

Jag hoppas kunna svara dig nästa vecka eller om två veckor när jag hoppas få bygglovet klart. Bygger nytt i lösvirke i Kod211-område.

Ritade själv och skickade in till byggnadsnämnden. Bruttoarea 105 kvm, netto 93 kvm. 13.9x7.9 meter. Gick in på www.energiberakning.se och kollade lite. Med 200mm frigolit i plattan, 45+145+45 mm glasull i väggarna, och 300mm ull i taket verkar jag nå Umedel = 0.22. Med LLVP + elraddar som uppvärmning och ett FTX för ventilation når jag i princip 55 kWh/kvm/år som är kravet för eluppvärmda bostäder enligt de nya normerna.

Stora fördelen är väl att man slipper oroa sig. Vi får se efter byggsamrådet som jag planerar i augusti vad experterna i kommunen tycker. Kan inget om vad putsad fasad betyder för Umelel.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Hej!

Jag hoppas kunna svara dig nästa vecka eller om två veckor när jag hoppas få bygglovet klart. Bygger nytt i lösvirke i Kod211-område.

Ritade själv och skickade in till byggnadsnämnden. Bruttoarea 105 kvm, netto 93 kvm. 13.9x7.9 meter. Gick in på www.energiberakning.se och kollade lite. Med 200mm frigolit i plattan, 45+145+45 mm glasull i väggarna, och 300mm ull i taket verkar jag nå Umedel = 0.22. Med LLVP + elraddar som uppvärmning och ett FTX för ventilation når jag i princip 55 kWh/kvm/år som är kravet för eluppvärmda bostäder enligt de nya normerna.

Stora fördelen är väl att man slipper oroa sig. Vi får se efter byggsamrådet som jag planerar i augusti vad experterna i kommunen tycker. Kan inget om vad putsad fasad betyder för Umelel.

/Anders
Ok. Jag väntar :)
 
Har nu fått mitt bygglov, inga problem. Platta på mark 13.2x7.8 meter så det går jämnt upp med kantelementen. Har liggande träpanel i stääler för puts men det är ju en detalj. Jag kommer köra 200mm frigolit i plattan samt 45+145+45 mm ull i väggarna som jag sa. Ingen värme i plattan utan rejäl isolering, FTX på vinden och en LLVP som uppvärmning. Samt kanske el elradd i vardagsrummet som backup. Jag fick ut tre sovrum samt vardagsrum, kök, badrum och tvättsuga på ytan så det skall inte vara några problem för dig.

Nu har jag i och för sig byggsamrådet kvar men sitter just med El, VA och ventilationsritningarna och tycker det går ihop sig bra, jag tvingas inte ta till några konstiga lösningar för att få allt på plats.

Rent byggtekniskt blir det simplast möjliga, bygger gavlarna först med reglar upp till nock och reser, sedan långsidorna (skruvar ihop syll, reglar och hammarband) och så upp med stommen. Takstolar kanske jag köper. Tänkte lägga råspont, papp och betongpannor, takvinkel 27 grader.

Hoppas detta kan vara till hjälp/inspiration. Fråga gärna mer specifika frågor så skall jag försöka svara hur jag tänkt.

/Anders
 
Nån spec LLVP du tänker satsa på?
 
Nej, tekniken går hela tiden framåt och alla påstår sig vara bäst så jag väljer när det blir aktuellt. Problemet med LLVP är ju att få det att funka vid -20 (blir inte kallare i Halland) och alla märkestillverkare påstår sig vara bäst. Tipset är väl att ta en märkestillverkare som erbjuder en speciell nordenmodell och så kolla referenserna.

/Anders
 
Sant o smart.
Och val av fönsterna?
 
Det blir PVC från någon Polenimportör. 7x7.se verkar ligga bra till prismässigt. Jag bygger som sagt själv så det är bara produkten som är intressant. PVC borde ge lika bravärden på Umedel som träkarmar. Lägger då hellre till pengar på 3-glasfönster och metalliserat glas samt Argonfyllning.

Svenska träfönster ligger väl på 6 tusen styck och PVC på 2-3 tusen med motsvarande spec. Visst, trä är trevligare men om det skiljer 3 tusen per fönster blir det 30 tusen på hela huset och jag tänker bygga billigt. Alla jag pratar med brukar säga att det är "bara" om allting men när man räknar ihop blir det en dubblad produktionskostnad.

Dock snålar jag inte på trä och spik, det kostar ändå inget. M a o köp C24 till hela stommen (kostar marginellt mer än C14/18) och Gunnebo spik, men snåla på snickerier eftersom det är dom som kostar. I mitt nuvarande hus fick jag 6 meter IKEA PAX-garderob komplett med dörrar, lådor och lådfronter för ca 3 tusen kr genom att plöja igenom IKEA's fyndhörnor. Då är det nästan nytt förutom ett par tre skrapmärken på dörrarna. Man får bäst pris genom att köpa vid rätt tillfälle och inte stirra sig blind på vissa märken typ "måste ha". Köp i stället den vara som fyller funktionen och har bra pris.

Nu har jag ritat huset och fått bygglovet godkänt men annars hade jag gärna köpt fönster på rea även om måtten skiljer lite. Dock tror jag inte på begagnat, beg ser alltid beg ut och oftast finns det en anledning till att man byter (gäller kanske inte kök som folk verkar byta av statusskäl även om köket är i bra skick).

/Anders
 
Vi har testat med PVC fönster från Polen. Har haft ett i badrummet i ca 2 år.
Inga problem. Ville testa innan vårat bygge och det blir dessa med isolerglas. Och som du skriver ca 1/3 del av priset. Med ett inte så farligt U-värde. Och man kan få dessa i grått! :)
 
pvc i andra färger har polskt företag hävdat kostar 50 % mer än vitt - vilket väljer jag då? vitt så klart..

det där med bara verkar många amatörer glömma bort att det blir mycket i slutändan - ja jag och byggnadsnämnden har olika åsikter om slutligt pris på huset kan jag ju säga..

avseende putsat hus ville inte min man ha det men jag själv har två udda alternativ för dig som inte anammar den nya trenden med cellplast i allt (cellplast är giftigt och brandfarligt) - den billigare varianten är träullshus som är extra bra enligt tillverkaren för just garage, friggebod och fritidshus och faktiskt t o m kan bli passivhus liksom billigt då du även kan finna 2-sortiment om du har tur..den andra varianten är tyskarnas favorit då det är ekologiskt rätt med ett hus i tegel - porotherm tegel men det kostar nog mer om än finns till hyfsat lågt u-värde men sten lagrar ju även värme som ju är skönt i just ett fritidshus om sommaren och det vet alla som bor i ett stenhus hur bra det är om sommaren men ja vintern är ju inte lika bra förstås...jag ska ha det materialet i väggen för badrummet trots allt för trähus rör sig och då finns risk för vattenskador i badrummet om kakel används
 
Hade jag byggt i porotherm eller träullit hade jag valt måttet 7,8*12,6=98 kvm för den planlösningen jag tänkt mig och tjockleken är då 32,5 cm vägg för porotherm och det tar ju en del av ytan helt klart av den invändiga ytan jämfört med ett hus med endast 24 cm i tjocklek. Då hade det blivit 3 sovrum och ett kombinerat kök/v-rum, hall och badrum med plats även för grovkök med lite mindre invändig yta än det vi valde ett trähus som trots allt är lättare att värma om vintern men kan vara olidlig att vistas i om sommaren om solen ligger på hela dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.