Sofia LM skrev:
"Litet" inte nödvändigtvis i kvadratmeter totalt räknat, utan att varje utrymme i sig inte behöver vara stort - sovrummen ska bara få plats med en säng och liten garderob eller lådor under sängen, kök/matplats litet med fällbord om man blir fler, toalett/dusch kan vara yttepyttigt bara funktionen finns där osv. Allt för att möjliggöra att ha två rum att vara i, dvs, kök/matplats samt ett annat rum. Om man inte vill att det ska se heltokigt ut utifrån är det svårt att hitta prefabhus med rum som kan delas av, tycker jag.
Jag ritade min 48 kvm stuga själv. 2 sovrum, badrum, hall och storstuga samt sovloft.
Det finns en viss minimistorlek för ett sovrum om man skall ha en säng, garderob/byrå och dörr.
Sängen får du räkna på 90x200, en garderob i fotänden, en dörr brevid och fönster i andra änden ger minst 2x3 m, dvs ca 6kvm. Ett sånt rum bor 2 st i i våningssäng.
Om man har ett rum som är ca 3x3 m så får man plats 4 st (2 våningssängar, gard/byrå i fotänden och "gång" mellan sängarna)
Sen måste du förstås pussla så att alla rummen kan öppna dörrarna utåt i en hall/korridor, helst utan krock eftersom man troligen vill kunna ha alla dörrarna öppna samtidigt.

Vår stuga har vi sovit 10 st vuxna och barn i, med en del trängsel.
För 8 funkar stugan mkt bra så länge hälften är barn eller iaf kan sova på madrass på golvet :)

Låter som om du skall titta på en stomme och skissa innerväggarna själv ?

/K
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.