Vi har en äldre frys från Bosch som har börjat ge missljud när kompressorn går. Jag har lokaliserat ljudet till fläkten som blåser på kompressorn, det gnisslar helt enkelt när fläkten snurrar.
Hur brukar man fixa detta - finns det nåt enkelt sätt att fixa gnisslet, eller kopplar man helt enkelt ur fläkten?
 
Smörjolja?
 
Byta fläkt?
 
Har provat oljning och det hjälpte bara några minuter, sedan var oljudet igång igen.
Frysen är snart 20 år så jag tänkte inte spendera några större slantar på reservdelar. Undrar främst om det är ok att koppla ur fläkten helt, eller om det finns nåt enkelt trick att få tyst på gnisslet.
 
Troligtvis är det glidlager i fläkten som är slitna, det enda är en ny fläkt om du vill ha ordning på det igen.
Kan gå utan fläkt men tanken är att den skall kyla kompressorn så finns risk för haveri om du stänger av fläkten.
 
mikewse skrev:
Frysen är snart 20 år så jag tänkte inte spendera några större slantar på reservdelar.
Vad är då en större slant för dig?

230v fläkt 179kr
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162537929

Vill du ha det ännu billigare kan du försöka modda dit en bordsfläkt för 99kr.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161986838

Skulle fläkten nu drivas av 12v så hittar du hur mycket fläktar som helst i din närmaste datorbutik, billigaste 120x120mm fläktarna ligger på 50-60kr.

FrittDrag_II skrev:
Kan gå utan fläkt men tanken är att den skall kyla kompressorn så finns risk för haveri om du stänger av fläkten.
Kyler väl kondensorn(?) också?
 
Ja, lite fett kan man prova också, eller fläktbyte. Att ta bort fläkten riskerar inte bara att frysen rasar, vilkan kan ruinera vissa godsaker i frysen också om man har extra otur. Därtill riskerar frysen dra mycket mer ström då kompressorn kanske får gå mer om inte fläkten finns där.
 
tjaboo skrev:
Vad är då en större slant för dig?

230v fläkt 179kr
[länk]

Vill du ha det ännu billigare kan du försöka modda dit en bordsfläkt för 99kr.
[länk]
Bra ide, hade inte tänkt på att man kan använda ful-fläktar, ska kolla på det!
 
Bytte nyligen fläkten på vår ky/frys-kombo.
Om din frys funkar som våran, rekommenderar jag inte att köra utan! Hela chassit blev varmt.
Dock skulle jag kanske inte kosta på 1200:- som våran fläkt kostade om frysen är 20 år. Då skulle nog jag också ta en Clas Ohlson-fläkt.
 
mikewse skrev:
Bra ide, hade inte tänkt på att man kan använda ful-fläktar, ska kolla på det!
Men va bara försiktig så jag slipper läsa om dig i aftonbladet ;)
 
En 20 år gammal frys? Tja om du inte har behov av värmen som den producerar så borde du kanske istället fundera på att köpa en ny. Finns många sköna slantar att spara in där på minskad energiförbrukning.
 
Vi har förvisso uppvärmning med direktverkande el och lite för få element så funktionen som element ska inte underskattas :).
Dock mätte jag upp förbrukningen för några år sedan med en energimätare och kom fram till att det skulle ta väldigt lång tid att få ett byte att löna sig. Har tyvärr inte kvar siffrorna om någon undrade.
 
cem77 skrev:
En 20 år gammal frys? Tja om du inte har behov av värmen som den producerar så borde du kanske istället fundera på att köpa en ny. Finns många sköna slantar att spara in där på minskad energiförbrukning.
Kan bara hålla med, det kan inte vara nyttigt med ett 20 år gammalt frys. Går redan på övertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.