Hej,

jag ska bygga ett energisnålt tvåplanshus. Jordvärme kombinerat med FTX ventilation. Min köksfläkt är på bottenvåningen och imkanalens placering medför en lång kanal med två st 90 graders böjar. Spirorör måste dras i mellanbjälklaget och sedan ut i en garderob på ovanvåningen (renslucka ett måste) för att sedan gå upp på kallvinden och slutligen genom taket.

Jag har läst om de nya effektiva kolfilterfläktarna (http://www.energimyndigheten.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2010/Kolfilterflaktar-tar-revansch-i-nytt-test/) som energimyndigheten testat med gott resultat.
Osupptagningsförmågan har ju varit en akilleshäl hos kolfilterfläktar men genom att placera
kolfiltret uppe på toppen av fläktkåpan samt det faktum att man gjort arean mkt större på filtret så är numera osupptagningsförmågan 95%. Dessutom så varar de längre (1.5 år enligt tillverkaren).

Jag leker med tanken att strunta i att implementera en imkanal. Jag bor i Göteborgsområdet så energivinsten kanke blir ca 500kwh/år men den vinsten raderas när man köper nytt kolfilter…. Min fråga är: skulle ni skippat att implementera en imkanal eller är det ngt som man bör ha i ett nybyggt hus?
 
janwide
En nackdel med kolfilter är att fukt/ånga inte leds ut. Fördelen är att inte varmluften försvinner ut vintertid.
 
Dagens kolfilterfläktar är mycket bra (om man inte köper något billigt skräp). Det finns även tvättbara kolfilter som går att återaktivera och lagar man mat normalt bör de därför hålla i mer än 1,5 år. Står man och steker bacon varje dag kanske man får byta oftare, men vem gör det? ;)

Nackdelen med kolfilterfläktar är att de inte evakuerar den fukt som bildas vid matlagning. Denna fukt kommer ju bara att återcirkuleras i köket. Har du en bra ventilation i övrigt kanske det inte behöver innebära några problem, men du bör ju åtminstone ha det i åtanke.

Nackdelen med imkanaler är ju att de behöver rengöras med jämna mellanrum från fett och smuts. Fettgallret brukar ta bort det värsta, men absolut inte allt (tro mig...)

Det finns många trådar på detta forum om fördelar/nackdelar med kolfilter/kanalfläktar och jag har fått känslan att det mest är en smaksak beroende på matlagningsprofil och ventilationssystemets beskaffenhet i övrigt.
 
  • Gilla
emission och 1 till
  • Laddar…
Tack för den smabba responsen.

janwide/eviljava: vad menar ni med att fukten inte tas bort? Jag har ju ett FTX system och i köket (på ca 2m avstånd till fläkten) finns ju en avluftsventil, tar inte denna hand om fukten?
 
Med FTX-system kommer du suga ut den fuktiga luften till aggregatet. Sedan beror det på vilken typ av värmeväxlare som sitter i aggregatet, om du har en roterande värmeväxlare så kommer viss fukt att återföras i tilluften men om du har en motströmsväxlare så kommer inget att återföras. Finns olika skolor på vad som är fördelaktigt men vissa anser att en motströmsväxlare bidrar till en för torr inomhusluft medans andra tycker att en roterande växlare återvinner för mycket fukt.
 
janwide/eviljava: vad menar ni med att fukten inte tas bort?
Återcirkulering av köksluft.

Minnet jag har av kolfilter var från när jag bodde i hyreslägenhet och det kolfilter vi hade där var totalt värdelöst. Det började droppa fett från filtret efter ca 6 mån.
 
Jag kommer att ha en roterande värmeväxlare på vinden.
Innebär detta att borttransporten av fukt sämre?

Tune: det finns hu en avluftsventil i taket (FTX). Här borde
den mesta fukten kunna evakueras. VAd gäller dina erfarenheter
av kolfilterfläktar så har det skett en hel del utveckling.
Bla har man placerat kolfiltret på stort avstånde till kolfiltret.
Bara man tvättar fettfiltret regelbundet (varannan vecka) så
blir fettet inget poblem.
 
Tune skrev:
Minnet jag har av kolfilter var från när jag bodde i hyreslägenhet och det kolfilter vi hade där var totalt värdelöst. Det började droppa fett från filtret efter ca 6 mån.
Man måste rengöra fettfiltret regelbundet oavsett om man har kolfilter- eller imkanalsfläkt. Jag har en imkanalsfläkt och jag rengör fettfiltret varje vecka. Det kanske egentligen inte är nödvändigt men jag gillar när det är rent.

Kolfiltret tvättar man vanligtvis i diskmaskinen varannan månad och återaktiverar det sedan (möjligt att man även där kan förlänga intervallet något).

Gör man inte ovanstående förstår jag att det börjar droppa fett efter ett tag... :D
 
Redigerat:
knauer skrev:
Jag kommer att ha en roterande värmeväxlare på vinden.
Innebär detta att borttransporten av fukt sämre?
Det innebär som du säger att borttransporten av fukt blir sämre men äver återfuktningen av luften blir bättre. Det är olika sidor av samma mynt. Personligen tycker jag att tex vintertid så ger ett FTX-aggregat med roterande växlare betydligt trevligare inomhusklimat då luftfuktigheten inte sjunker så markant men det är säkert flera personer med en annan uppfattning.

Vid nybyggnad och följande av normala täthetskrav på ångspärr kombinerat med en rätt injusterad ventilation ska du dock inte behöva oroa dig för att användning av en kolfilterfläkt ska orsaka skador på byggnaden med ev ökat luftfuktighet inomhus. Dels ska ångspärren vara tät och förhindra att varm fuktig luft kondenserar inne tex i väggar och dessutom kommer ventilationen justeras till ett svagt undertryck som ser till att ev läckage blir från kall torr luft in i huset och ej varm fuktig luft vilket kan vara skadligt. Ev stor luftfuktighet inne kommer snarare att märkas genom att du upplever det fuktigare eller att du kan få kondens på insidor av fönster men då ska det vara rätt extrem luftfuktighet.
 
jag lyfter den här tråden lite. jag ska byta köksfläkt (tillsammans med resten av köket) och funderar på mellan att köra på en alliancefläkt eller byta mot en kolfilterfläkt. ifall det är som ni säger att man inte behöver byta kolfiltret mer än en gång om året och att den tar bort nästan lika mkt skit som en med imkanal så blir ja sugen på att återigen svänga över o tycka att kolfilter känns mer attraktivt. detta dels pga att det finns ett så enormt mkt större utbud (i rimlig prisklass) på kolfilterfläktar. men en annan anledning är att jag skulle behöva 4 st 90-gradersböjar på imkanalen längs med kökstaket då det måste dras under en limträbalk..

om jag kör på kolfilter, då antar jag att jag sätter in nån form av styrenhet för takfläkten som tidigare styrts av köksfläkten som var en alliancefläkt. vad kostar en sån styrenhet och är det nåt speciellt man ska tänka på med en sån? hur skulle du gjort om du stod inför samma val? :)
 
Erfarenheter av de nya kolfilterfläktarna intresserar mig också. Någon som har kört Siemens/Boschs kolfilter clean air module någon längre period?
 
Vi har kolfilterfläkt i vårt kök då vi har ett fönster ovanför fläkten så det funkade inte så bra att dra imkanal (ryggåstak). Vi har inte någon av de nya kolfilterfläktarna som ska vara så bra utan bara en "vanlig" ny Boschfläkt.

Vi har i alla fall inte upplevt några som helst problem i vårt hus. Men då har vi öppen planlösning och ryggåstak så det är ju inte så instängt. Var mer problem i vår lägenhet där vi också hade kolfilterfläkt (sibas billigaste) i vårt arbetskök på några kvadratmeter.
 
Hej morion, läste nånstans att det finns motsvarande kolfilter med andra tillverkare också. Grejen med Siemens/Bosch kolfilter är väl att de har veckat det och sett till att det är betydligt större yta kolfilter än på de traditionella. Tror inte det är någon speciell teknik. Med tanke på det låter det ju logiskt om det finns andra kolfilter med liknande konstruktion och samma höga prestanda.

Jag har inga exempel på andra tillverkare än, men det kanske vi kan få hjälp med här också.

Niklas
 
okay tack för den infon, jag har fått så väldigt olika uppgifter om hur ofta man måste byta filtret så ja vet inte vad jag ska tro på, därför lät det väldigt bra med de där clean air då de ska hålla ca 1,5 år vid normalanvändning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.