Jag har 7.20m brett, funka bra för 2 bilar, som vanligt garage. skulle det vara ett mekgarage tror jag ja skulle uppskattat en 1.20 till på bredden.
 
Mikael_L
Du vill ha ett garage som är 6 - 8 meter brett med två portar eller en bred dubbelport.

Sen vill du att det är 10-12 meter långt, sen plussar du på vad du vill ha som förrådsutrymme, säg ytterligare 3 meter.

En "vanlig" europeisk bil är 1,6- 1,8 meter bred och 4,2-5 meter lång. Volvo V70 t.ex. längd=471cm, bredd=180 cm.

De vid hyreshus förekommande garagelängorna har ofta 2,4 eller 2,5 meter breda portar och 3-3,2 meter bred bilplats för varje bil.
I dessa garage får man som alla vet vara försiktig när man öppnar bildörren.
Med 6 meter brett garage får du in två bilar i bredd, men kan inte öppna en enda dörr helt och hållet. Har du bred dubbelport kan du ju köra ut ena bilen och ställa den andra i mitten för att kunna öppna allt på vid gavel vid städning osv.
Med 7 meter brett garage kan du plötsligt öppna vissa dörrar på bilarna fullt ut, lite beroende på hur du kört in dom.
Med 8 meter brett garage bör alla dörrar gå att öppna fullt ut ifall bilarna står på rätt ställe.

Så 7-8 meter brett och 11+3 meter långt, invändigt, så har du ett schysst 4-bilsgarage. Lägg på 5-6 dm för yttre mått, dvs byggyta =100 - 125 kvm. (dvs större än bostadshuset jag bygger just ;)).

edit:
Och detta garage tror jag kostar allra minst 200' i endast material, men jag vill snarare säga 250' bara i material och då snackar jag snik,snik,snik,snik. Inte ett uns lyx någonstans.
Glöm inte att du måste köpa de allra biligaste polska fönstrena då, hitta ett begagnat plåttak att skruva upp, begagnade garageportar som alltså blir vad det blir.
Börja du lyxa det minsta så drar det iväg, 100' till... 200' till eller kanske 500' till

"Men visst kan jag väl kosta på mig en fin dubbelport, elektriskt manövererad, va" => 35' extra.
"Skönt om jag beställer dessa takpannor med utkörning + lyft" => 10' extra.
"Fint med en luft-luft värmepump" => 15 extra
;)
osv osv
 
Redigerat:
Det drar iväg snabbt men tack för måttuppgifterna, dom kan vara till stor hjälp.

Ska bara fixa linjal och försöka rita skalenligt så kanske man få ett litet hum om hur det ska vara,
Hade man börjat bygga då man har 150 på banken och sen tar man lite i taget, sen får bygget
ta sin lilla tid, till slut är allt klart men det har kanske fått tagit nått år.
Men det kanske är krav på att det måste stå klart för bes en viss tid också?
 
Jag är inte helt hundra på att ett garage slutbesiktas..
Vårat besiktades inte, men det var innan nya byggreglerna.
Men det är väl så att det ska påbörjas inom 2år och vara färdigt inom 5år om jag minns rätt (enligt gamla).
 
Har du funderat på vad det kostar att bygga en vanlig villa? Det enda som skiljer ditt projekt mot ett vanligt hus är att du bara skall ha en toa (antar jag) och enklare golv på ett plan. Jag skulle nog utgå från vad det kostar att uppföra ett tvåplans hus utan inredd vind i lösvirke. Nu när jag förberett för min platta på 23m2 är jag tveksam till att du ens får rivet det gamla och en platta för de 150' du har på banken.
 
Okej inom 5 år, det låter okej.
Vet en släkting vars ladugård brann, ni vet, full med gamla leksaker och annat,
tror alla katter o.s.v. överlevde....

Dom gjorde ny platta, stomme och plåtade vägg och tak, det vart lite av en carport,
sen tror jag dom skaffade beg portar och satt upp, det tog några år men till slut
var allt klart.

Så man kan ju börja göra en carport av det, försöker att få en vindtät carport första sommarn,
sen får man isolera och göra insidan allt eftersom.
 
Riva kan kosta också, nu har jag lite kontakter.
Men tänk om man bara skulle riva taket och ena väggen, sen bygga ut framsida
och ena sida, sen brädslår man, slipper man riva 2 väggar som funkar helt och fullt.

Man kan ju tilläggsisolera och sätta både innervägg och yttervägg så syns inte betongen.
 
Det går sannolikt fortare att riva och bygga nytt! Och resultatet blir bättre.
 
Jag kan tänka mig det, kan säkert hitta ett billigt sätt att riva och sen får man slå upp nya väggar helt och hållet.

Volvo V70 t.ex. längd=471cm, bredd=180 cm.

7 m djup på garage om man ska ha arbetsbänk + en meter fri yta framför bänken.
Det finns yta att tjäla framför garaget så man kan ta till med 8-9 m, med förråd innanför
garaget får man lägga till 2 m, då blir det kanske för mycket.

Bredden 2xV70 om vi säger så 3,6 m + 2 m till godo per bil = 7,6 + lite ledig yta för övriga grejer
på sidan om så är vi snabbt uppe i 10 m.

Dagens dubbelgarage, om det kunde breddas på båda sidor kan detta vara möjligt.
Men då hänger det på att man har snälla grannar.

Ska se om man får fram nån karta med tomtgränserna idag....kanske kan lägga upp här....
 
garage3.jpg

Det är min dag idag, lokalkartan funkade galant för en gångs skull.
Som jag sa då, gjutet garage med nån typ av "tegel" modell större
och utanpå detta har det lagt nått typ av lager av betong eller liknande.

Dubbelgarage med gamla portar som säkert har standardmått.
Så man har inte mycket att gå på, om man inte ska köpa ut lite mark i sidled.
 
Redigerat:
Det ser ut som man ska kunna göra det till ett 3 bilsgarage lite enkelt, och att det går att få lite extra utrymme i sidled.
Men en är det stopp.
 
Hur stort är garaget där på kartbilden?
 
Det ser ut att vara på detaljplanerat område. Då kan det finnas kommunala regler som säger hur många % av tomten som får bebyggas. Så även om grannar ger tillstånd och det ryms så är det inte säkert du får bygga större.
 
Det är dubbelgarage med 2 dörrar på varje, dörrarna ser ut att vara med än 1 m bred.
Säkert precis att du får in en V70 d.v.s.180x2=360 och lite utrymme för att kliva ur bilen då.

Ska mäta portarna sen vid tillfälle så har vi det på papper.
 
Man ska väl kunna ansöka om ett förhandsbesked också?

Lyckas man få ihop en andel av dom där 150, så man kan göra en carport
iallafall så då kan man ansöka om bygglov + kolla ev ledningar och kablar i marken.

Någon sa toalett.....det blir nån vattenslang,kanske ett tvättställ inne i garaget, det räcker så.

Nån jämförde med att bygga hus, det här är att bygga ett hus utan innerväggar och kök/toalett-utrustning i princip.
Men om man kan bygga på höjden kanske det blir en liten lägenhet ovanpå allt, kan det bli ytterliggare en lägenhet att hyra ut, kanske ett nybygge dit jag flyttar in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.