R
Vad gäller grunden så har jag lite kontakter som sänker priset. Plus då att jag vet hur marken där det skall grävas är, det är lättgrävt där, vilket gör att det kommer gå fort. Dessutom har jag ju räknat på 80 000 totalt på 51,84 kvadratmeter = 1 543,2 / m2. Och jag har en felmarginal där också, egentligen.

Nej, kopplat till något avloppsnät skall det inte vara. Jag skall bara parkera bilen i garaget, oljebyte sker på verkstad enligt serviceboken och jag har varken kunskap eller lust att ägna mig åt miljöfarliga "meckerier" i mitt garage. Se det som en lagerlokal. Men jag tror fortfarande det är mycket krångel. Får jag några konsekvenser av vattnet om jag saknar golvbrunn?
 
Krångel med en brunn vet jag inte, lite rör, och en gjutjärnsbrunn.
Om inte kommunen/byggnadsnämnden börjar krångla.

Men annars är det väl snöiga/isiga bilar på vintern som gör en brunn nödvändig.
 
L. Mäkinen skrev:
Byggloven får ta max tio veckor för lov inom planlagt område om ansökan är komplett när den lämnas in. Min kommun har sagt "Det klarar vi aldrig..." till mig.
Många kommer att klara det genom att leta formfel på din bygglovsansökan. Då blir förseningen ditt eget fel...
 
10v lär väl vara exklusive ev. överklagan, som kan dra ut på det i 'evigheter'?
 
billy_baver skrev:
Många kommer att klara det genom att leta formfel på din bygglovsansökan. Då blir förseningen ditt eget fel...
Kommer man inte bort från det genom att de börjar räkna de 10 veckorna när ansökan är komplett?
De har skrivit en passus på mottagningsbeskedet att "Det får förlängas max en gång med 10 veckor pga handläggning".

Självfallet kan överklaganden försena det ytterligare, men dem kan man sällan lasta kommunen för.
 
H
Golvbrunn är Bra att ha när man skall tvätta bilen och/eller spola av golvet :)
 
L. Mäkinen skrev:
Kommer man inte bort från det genom att de börjar räkna de 10 veckorna när ansökan är komplett?
De har skrivit en passus på mottagningsbeskedet att "Det får förlängas max en gång med 10 veckor pga handläggning".
I handläggningstiden räknas rimligen inte de förseningar som vållas av sökanden själv. Det gäller för myndigheten bara att upptäcka alla småfel som sökanden ställt till med på sina eget (plötsligt) undermåliga ritningsunderlag.
 
Mikael_L
Richard Andreasson skrev:
Jag har begärt in en del offerter på garage den senaste tiden. Har fått en offert från Lunqvist Trävaruhus på ett dubbelgarage på 7,2 * 7,2 meter enligt nedanstående specifikation:

Garage 7,2 x 7,2 H: 2,2
16 °
Väggblock med vindpapp, br: 1,2 m.
-
-
Armerad kondensplast

Detta skall gå på 44 000 inkl. moms, men utan frakt.

Ingen isolering eller väggmaterial på insidan, såvitt jag kan se.

Endast material till grunden, om du gör allt själv, går på 40-50'
Lejer du bort hela plattan går det på ca 80-100'.
Men det blir mer pengar ifall det är svåra markarbeten (pålning, sprängning, mycket fyllning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.