Vi har ett gammalt trähus med kall kattvind. Idag ligger det sågspån på golvet som isolering. Jag funderar på att lägga på mineralull direkt på sågspånet. Är detta ok? Kattvinden är dragig och torr idag men jag vet inte hur bra mineralull andas, finns det risk för att gamla sågspånet blir fuktigt?
 
Är det en dum fråga tro?
 
Precis som för kallvindar finns inget facit. Det som fungerar i ett hus kanske inte i fungerar i ett annat.

Men isolerar du bör du iaf. tillse att luften även fortsättningsvis kan passera i utrymmet (med takfotsventilation och luftspalter). Jag har sett exempel på folk som proppat kattvindarna fulla med isolering från golv till tak och det är nog inte att rekommendera. Ett lager på golvet och ett mot innerväggarna är väl lämpligt.

Du bör även se till att mäta den relativa luftfuktigheten sedan du tilläggsisolerat. Lägger sig RH över 75% över en längre tid bör du se till att öka ventilationen på något sätt, annars finns risk för mögelpåväxt.

När det gäller mineralullens förmåga att andas gissar jag att du menar dess förmåga att absorbera fukt? Mineralull har ingen förmåga att absorbera fukt, utan den lägger sig i mineralullen. Av den anledningen är det viktigt att ha ett drag i utrymmet som kan evakuera sådan fukt.

Sågspån kan absorbera fukt på ett helt annat sätt utan att mögla.

Men återigen. Se till att kontrollera regelbundet. Både visuellt och med mätinstrument. En luftfuktighetsmätare kan du hitta på Clas Olsson för någon hundring.
 
Tusen tack, luftfuktighetsmätare lär köpas då.
 
Kan man sätta isolering på vägg (timmer/stickvägg) på ett enkelt sätt utan att regla och täcka för med plank?
 
Frigolit och andra lite styvare skivor kan spikas fast.
 
Aha, tack för tipset. Med isolering tänkte jag endast på sån där fiberullsmatta (mineralull??)
 
Jag isolerade ena kattvinden i somras och nu har RH krupit upp till 73%, borde jag oroa mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.