Hej,

Startade för ett tag sen denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/162903-projekt-bygga-vinkaellare.html
Då hade vi köpt vårt hus, men ej fått tillgång till det. Redan då hade vi tänkt lite på vad vi skulle göra med källarutrymmet som ej var inrett. Huset är byggt 2005, men en del av huset är från ett gammalt hus från 1930. Från vår souterängvåning har vi en ingång till detta källarutrymme.

Projektet är alltså att göra denna källare till en vin-/dryckeskällare med plats för sittplatser. Vi kommer behålla tegelvalvet i taket samt stenväggarna. Istället för jordgolv kommer vi gjuta en betongplatta och sätta klinker. Detaljerna hittar vi på lite allt eftersom, vilket är det fina med att ha ett litet bonusrum som projekt.

Skriv gärna om ni har några bra idéer på hur ni skulle gjort saker och ting.
 
  • Bild 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta har vi gjort nu:

- Bilat bort gammalt oarmerat betonggolv
- Jämnat av med makadam
- Isolerat med cellplast
- Lagt armering
- Dragit 16mm vattenburna golvvärmerör

Tanken är inte att värma upp rummet till vanlig rumstemperatur, utan vi skall försöka ligga runt 17 grader. Vi har lagt två slingor av golvvärmen, där den ena slingan är där vi tänkt ha vinförvaringen. Så då borde man kunna sänka en en aning, eller köra utan värme där, beroende på hur varmt det kommer bli.

Jag har köpt två hygrometrar/termometrar och börjat skriva upp dag för dag temperatur och luftfuktighet. Det skall bli spännande och se vad det skiljer när vi gjutit plattan och sedan fått på lite värme.
Återkommer med lite värden när jag testat en vecka.
 
  • IMG_0806.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0807.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0812.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0814.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På fredag kommer en betongpumpbil och 2 kubik betong. Ytan är 20,4 kvm, så det blir alltså en platta på 10 cm.

Idag har vi dragit fast mängder med buntbant på golvvärmerören så dessa inte flyter upp när vi gjuter, men tanke på att vi dragit dem ovanpå armeringen. Håller också på att drar flexislang under armeringen till ställen där vi kan tänka vilja ha uttag och belysning.
 
  • IMG_0934.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0938.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul projekt! d^_^b Tråden ska följas!
 
riktigt snyggt med tegeltaket, förstår er tanke, ett måste är ju snygg o stämmningsfull belysning.
 
Kommer ju bli kanon läckert!
 
Vad har du för temp och fuktighet nu innan golvet lagts?
 
Åh så jäkla häftigt!! Tråden kommer följas med stort intresse!!

/C
 
Fan va mäktigt! Kommer följa detta projekt! Kämpa på och glöm inte uppdatera :)
 
Hej,

Kul att ni följer tråden. Här kommer en uppdatering.
I torsdags kväll byggde jag formar. Dels blev det en tröskel lite längre in i rummet för att det golvet blir så mycket högre än där man går in. Jag valde att göra den längre in i rummet för att taket är högre där, så man inte slår i huvudet när man skall gå in.

Satte också fast golvvärmerören så de skulle sticka upp på ett bra sätt ur plattan och började maskera och täcka golvet då vi var tvungna att gå 14 meter genom huset med betongslangen.
 
  • IMG_0940.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0942.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I fredags kom betongbilen tillslut. Vi hade beställt en kranbil men kompressorn gick sönder på denna så istället kom en sån liten pump man har bakom en personbil och en vanlig betongbil. Smidigt!

Vi fick lite kalla fötter precis innan bilen skulle komma och la på 500 liter betong till i beställningen, vilket nog var smart. Det verkar som att det alltid går åt lite mer.

Gjutningen tog lite mindre än en timma. Hade hjälp av två kompisar som stod inne i rummet med slangen, vibbade och slodade ut det hela till en jämn och fin platta.

Kalaset kostade runt 11.000:- inkl moms.

Bilder säger mer än ord, så här kommer de...
 
  • IMG_0945.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0946.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0948.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0952.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0954.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bricco skrev:
Vad har du för temp och fuktighet nu innan golvet lagts?
Innan golvet las hade jag följande:

Mätare 1 (vid ingången): 16 C / 86 % RF
Mätare 2 (längst in): 14 C / 94 % RF

När vi hade gjutit och betongen brann så låg mätarna på 99 % RF och det var så immigt på dem att man knappt kunde se siffrorna.

Nu har vi haft öppet och vädrat samt varit där inne väldigt mycket, så nu kan man väl inte riktigt lita på siffrorna som nu ligger på 19 C / 78 % RF.

Jag skall fortsätta mäta och då låta dörren dit in vara stängd några dagar.

Nu blir det ner och ta bort formarna. Spännande!
 
Hur går det? Fler bilder på gång?
 
Hej igen,
La värmegolv och klinkers i hallen som lite "mellanprojekt", så källaren har fått vänta lite.
Det som hänt nu är att jag tagit bort formarna. Ingen bild på detta tyvärr, men det blev väldigt bra.

Det vi har gjort sedan sist är att gått med en snörslå och märka ut raka linjer. Man kan ju inte direkt gå efter ytterväggarna, för de är allt annat än jämna och raka.

Mot stenväggarna kommer vara omöjligt att sätta klinker då de är så ojämna, och de kan vara lite fuktiga har jag märkt. Därför kommer vi cirka 20 cm in från väggarna sätta upp en L-profil på golvet. Då får vi en rak linje att sätta klinker mot och sen kan vi ha några centimeter grus/fin sten på insidan.

Kom på den briljanta idén att lägga belysning där som lyser upp väggarna, så jag köpte utomhusbelysning på Clas Ohlsson, kapade av benen och limmade på dem på betongplattan. Blev nöjd med detta ljus - vad tycker ni?

Vi har också börjat mura upp vissa "småväggar". Dessa skall sitta på varje sida om de avloppsrör som går från golv till tak och sedan boxa in dessa med en träskiva, så kan man öppna om man behöver komma åt röret.
 
  • IMG_0986.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0999.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är någon grym på tegel?

Hur kan jag få tegelväggen jag murar upp att likna det tegel som är i taket?
Jag vet att detta är helt olika tegelsorter, men ändå.

Är det i taket målat med någon kalkfärg? Det har ju varit tegelfärgat, men fått någon sorts behandling.

Tack den som vet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.