Hej!

Har en minitoalett där det var spontat golv. Rivit upp och bytt avloppet och dragit RiR. Tänkte nu lägga igen med golvspån.

Sedan vet jag att jag måste ha tätskikt på golvet.

Men jag undrar vad det finns för lösningar efter det? Klinker bygger upp så mycket med gips etc. Helst skulle jag bara vilja lägga laminat med fuktspärr i fogarna men det får man ju inte nu för tiden!

Är det bara plastmatta som alternativ eller vet någon något annat?

Tack på förhand!
 
Det som bygger minst är ju plastmatta där man får tätskiktet i samma material...

Gips är ju inte godkänt utan det blir flytspackel under om du vill ha klinker... det bygger minst 12mm inkl. armeringsnät som man inte bör glömma bort vid träbjälklag...
 
måste man ha tätskickt vid en gästtoalett?

vi har ett fint trägolv där vi tänkte bygga toalett (dragit upp vatten o avlopp dit invid väggen så golvet kommer räcka o inte kapas något mer)
 
Ola78
sir_daniel skrev:
måste man ha tätskickt vid en gästtoalett?

vi har ett fint trägolv där vi tänkte bygga toalett (dragit upp vatten o avlopp dit invid väggen så golvet kommer räcka o inte kapas något mer)
Alla toaletter måste ha tätskikt enligt branschreglerna som Byggkeramikrådet ger ut, finns här http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf och även GVK, finns här http://www.gvk.se/media/1646/SakraVatrum2011Februari.pdf

mullbi skrev:
Hej!

Har en minitoalett där det var spontat golv. Rivit upp och bytt avloppet och dragit RiR. Tänkte nu lägga igen med golvspån.

Sedan vet jag att jag måste ha tätskikt på golvet.

Men jag undrar vad det finns för lösningar efter det? Klinker bygger upp så mycket med gips etc. Helst skulle jag bara vilja lägga laminat med fuktspärr i fogarna men det får man ju inte nu för tiden!

Är det bara plastmatta som alternativ eller vet någon något annat?

Tack på förhand!
En lösning precis som Paul skriver är ju plastmatta, finns många snygga. Annars om ni vill ha laminatgolv så såg jag en lösning en gång där de hade lagt en billig våtrumsmatta först som tätskikt. På denna hade de sen lagt laminatgolvet och sen runt om limmat dit en golvlist för att täcka springan. Hur bra det är att limma mot våtrumsmattan törs jag inte svara på, men risken finns väl att limmet kan vara rätt aggresivt mot plasten. Paul kan säkert det där bättre.
 
Tack för svaren. Det får nog bli en plastmatta...

Förresten vad behöver det vara för förarbete förutom golvspån, för mattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.