Ett annat konkret tips för självbyggare är att projektera med DELETAPPER. Kanske gjuta isolerad platta på ett par veckor innan vintern. Sedan bygga tak över öppen carport nästa sommar. Om tiden räcker kompletterar du med ytterväggar innan andra vintern. Då har du en skyddad arbetsplats för isolering och andra jobb inomhus. och så vidare.
 
Börja med att kolla detaljplanen och sök bygglov, ni kanske inte ens får bygga det ni tänkt.
 
Ursäkta mig men...

Du ska alltså riva din hyresvärds befintliga garage, bygga ett nytt på samma ställe där hyresvärden ska ta mer än 50% av kostnaden. Låter som att du kommer att åka på att betala en del i hyra för detta...
 
Precis, det ska kollas också tillsammans med tomtägare och en annan som kan en del sånt.

Jag hade tänkt försöka gräva på våren, gjuta och få plattan klart till mitten på sommarn.
Sen har man till hösten på sig att göra stomme, väggar och tak, perfekt tid för det arbetet
är ju juni-augusti då det är varmt och skönt ute.

Sen får man börja isolera och göra innerväggar under hösten då kylan börjar komma smygande.
 
Jag tänker bara betala den el jag gör av med, man skulle kunna låta befintligt garage stå kvar och bräslå det
på utsidan för att spara pengar för honom.

Det är ett kanske 50 år gammalt garage, byggt på nån typ av klossar, d.v.s. tegelsten av den större storleken.

Man borde kunna få upp ett ramverk utanpå detta och bräslå det,l så smälter det in med det nya garaget.

Då slipper man riva och hålla på med sånt.
 
Med tanke på att det garage som redan finns bara är förvaring av en massa *rat* idag så
kanske man ska försöka satsa på enbart ett garage så stort som möjligt som blir mitt då.

Jag har nyligen sett tomtgränserna, fick inte se dom idag då tekniken inte ville vad jag ville.

Men p.g.a. att det är så tätt som det är så får man bara plats med ett dubbel+enkelgarage.
Kanske göra ett stort garage enbart som jag bekostar helt och hållt...så behöver inte han stå för nått själv.
 
Varför skulle din hyresvärd betala halva ditt garage som dessutom står på hans mark. Och du ska bara betala för den ström du gör av med...

Låter lite naivt i mina öron...

EDIT: Har din hyresvärd någon aning om dina planer?
 
Redigerat:
Jo han känner till att jag skulle vilja skaffa garage.

Jag betalar mitt garage, han betalar sitt garage.
Men det bör gå att låta det garage som är att vara så bygger man bara till med
en utbyggnad och troligtvis får man ett stort och ett litet och då tar jag det stora.

Jag betalar strömmen som går åt i mitt garage, inget mer eftersom
jag väljer att bygga med mina egna pengar.

Dessutom ökar värdet på gården av att det byggs ett garage här......
Men jag är 26 idag, väljer jag att bo här så länge jag kan bo själv så
då går det ju bra.
 
Detta med hyresjuridiken har visserligen inte med ämnet att göra. Men det kan vara klokt att upprätta skriftligt avtal om garaget mellan hyresgäst och hyresvärd. Risken för tvist är uppenbar. Exempelvis när fastigheten överlåts kan en ny ägare nämligen göra anspråk på hyra för garaget i sin egenskap av fastighetsägare.
 
Mikael_L
Jag skulle aldrig i mitt liv bygga något på någon annans mark, hur väl man än är överens - innan.

Risken för att helt förlora sitt kapital och sin arbetsinsats är alltför stor.
 
Bekostar hyresvärden bygget så blir det tusenlappar i hyra från min sida istället.
Men man gör helt enkelt upp ett avtal om vad som händer vid ev arv/försäljning av fastighet o.s.v.

Finns lite skog i min familj väldigt nära stan, kan ju bygga en liten stuga där
för några 100 och ett garage men då ska man koppla in el och vatten och
sen är det abbonemang och allt som kostar, här är allt inbakat i hyran
och därmed bor man billigare.


Då det gäller bygget i sig har jag funderat på utrymmet.
En bil tar väl ungefär 2,5x6 m golvyta, man vill gärna ha lite utrymme
bakom bilen samtidigt som det finns gott om plats framför fastän man har en rejäl
tilltagen arbetsbänk, dock då¨det gäller djupet på garaget så finns gott om utrymme då
dagens garage är byggt ett antal meter från huset.

Jag skulle vilja vilja få plats med en bil som jag använder året runt.
Men sen ska det även gå in ytterliggare en bil typ veteranbil för sommarbruk,
men tänk om man skulle få lite extra bredd så man fick ta den bilen på tvären
nästan längst in och mellan ena porten och denna bil ryms en del annat, cykel och annat,
kanske blir en mc en dag. Blir det ytterliggare en hobbybil kanske man får 2 sånna på tvären.
Hur stort garage skulle detta kräva?

Om man får utrymme för det hade jag gärna haft ett förråd innanför garaget där man
kan stoppa undan diverse kartonger och annat som man alltid lyckas samla på sig,
har inget som helst förråd idag.
 
Hoppar in i diskussionen:
Helt ärligt menat så låter det som om du relativt nyligen har flyttat (?) och/eller börjat fundera och tänka kring den här garage-idén.
Inget fel i det alls- jag har ofta tänkt, fantiserat och funderat kring många olika projekt.
Dina planer låter rätt härligt naiva faktiskt, om 10 år är du kanske lite mer luttrat, och tyvärr då också mer pessimistisk :/

Men - ett dubbelgarage med förråd, som kan användas i praktiken, handlar om kring minst 35-45 kvm, och då ca 150 000 - 250 000 kr, om du bygger själv i trä på en inte alltför dyr platta. Dvs seriösa pengar.

Jag vet inte vad du har för relation till hyresvärden, hur många hyresgäster som finns etc, men detta låter som om det finns massor av fallgropar i detta !
Säg att du bygger garaget, och hyresvärden av ngn anledning säljer eller dör tex !?
Eller övriga hyresgäster också vill ha garageplats och börjar trycka på ?
En annan sak du måste kolla upp är förstås bygglov. Att det finns fysisk plats betyder inte att det blir godkänt, det handlar om bla brandskyddsregler, detaljplan, granngodkännanden osv
Slippa bygglov kan du i princip bara utanför detaljplanerat område (men du måste ändå ta reda på vad som gäller) eller om du inte förändrar nuvarande byggnad väsentligt (inte ens fasadfärg om det är inom detaljplan) utan bara renoverar upp den.

Så för detta projekt måste du reda ut iaf tre saker:
1. Bygglov - vad gäller ?
2. Juridik kring ägandet: Skall hyresvärden bekosta bygget och du betalar hyra (troligen enklast och bäst), eller skall ni konstruera ngt i stil med att du betalar uppförandet och i gengäld får fri hyra så länge du bor där (ta hjälp av jurist !) etc
3. Ekonomi - denna tråd är en början ,men skissa på en byggnad och beräkna material och tidsåtgång samt ev. entrepenörer, tillstånd etc som kan behövas så får du en grov plan - lägg sen till 25% kostnad och 50% i tid om du bygger själv :)

/K
 
Jag hyr egentligen en gammal läkarmottagning i en villa - som min hyresvärd bor i.

Han har annat han hyr ut också, kanske 4 st hus och ett antal hus med vanliga lägenheter i.
Men om jag kan spara så mycket som jag tror per månad så tycker jag
det är rätt att göra en lite större investering för framtiden, hyresvärden är äldre,
och sonen kan bli den som ärver och bosätter sig här om kanske 30 år.
Eller så säljs huset och då kanske den nya ägaren helt enkelt får köpa lösa
garaget av mig för 75% av byggkostnaden eller liknande.

Eller att huset säljs utan att garaget tas med i "priset".
Jag bor jättebra här och har ett väldigt bra hyreskontrakt jämfört med det kommunala bolaget.

Huset är trähus typ beige eller liknande, dagens garage är typ gult tegel, eller snarare betong på nån typ
av betongplintar,inte alls snyggt enligt mig, gammalt men perfekt som förvaring.

Jag och hyresvärden har båda en ny vän, en som verkar kunna en hel del sånt där
och har en hel del erfarenhet, man kan ju fundera med han hur man kunde göra upp ett
bra kontrakt ang ägar/använvadet av garaget.

O som sagt, jag är inte släkt med hyresvärden men man kan nästan tro det
med tanke på den relation vi har till varann.

Ang bygglov är det kanske 1,5-2 m till gränsen från garageväggen, vad händer där om man bygger ut åt andra sidan?
Om man bygger ut på den andra sidan är det 1,5-2 m som gäller då eller är det de senaste byggreglerna man går efter då?

Jag håller mig gärna till förum för diskussion, då får man höra flera olika infallsvinklar på det hela.
 
pe4r skrev:
Jag hyr egentligen en gammal läkarmottagning i en villa - som min hyresvärd bor i.

Han har annat han hyr ut också, kanske 4 st hus och ett antal hus med vanliga lägenheter i.
Men om jag kan spara så mycket som jag tror per månad så tycker jag
det är rätt att göra en lite större investering för framtiden, hyresvärden är äldre,
och sonen kan bli den som ärver och bosätter sig här om kanske 30 år.
Eller så säljs huset och då kanske den nya ägaren helt enkelt får köpa lösa
garaget av mig för 75% av byggkostnaden eller liknande.

Eller att huset säljs utan att garaget tas med i "priset".
Jag bor jättebra här och har ett väldigt bra hyreskontrakt jämfört med det kommunala bolaget.
Hmm, jo som sagt - låter ju "bra" - men vis av erfarnenhet så finns det säkert 100 olika saker som kan hända där - ta bara en enkel sak som ett arv där många syskon helt plöstligt råkar i luven på varandra och skall dela arven på 10 olika sätt (som ett exempel - även om din hyresvärd bara har en son) - som sagt tala med en jurist om du inte är beredd att riska din pengar rakt av.
pe4r skrev:
Huset är trähus typ beige eller liknande, dagens garage är typ gult tegel, eller snarare betong på nån typ
av betongplintar,inte alls snyggt enligt mig, gammalt men perfekt som förvaring.

Jag och hyresvärden har båda en ny vän, en som verkar kunna en hel del sånt där
och har en hel del erfarenhet, man kan ju fundera med han hur man kunde göra upp ett
bra kontrakt ang ägar/använvadet av garaget.

O som sagt, jag är inte släkt med hyresvärden men man kan nästan tro det
med tanke på den relation vi har till varann.

Ang bygglov är det kanske 1,5-2 m till gränsen från garageväggen, vad händer där om man bygger ut åt andra sidan?
Om man bygger ut på den andra sidan är det 1,5-2 m som gäller då eller är det de senaste byggreglerna man går efter då?

Jag håller mig gärna till förum för diskussion, då får man höra flera olika infallsvinklar på det hela.
Återigen - kolla med kommunen - kostar bara ett telefonsamtal - var beredd med fastighetsbeteckningen så brukar det gå rätt smidigt - vissa kommuner kan även svara rel. snabbt via mail.

1-2 m från tomtgräns är normalt sett inga problem om grannen ger sitt skriftliga medgivande, behövs förstås ett nytt om du bygger ut, som sagt: alla ändringar på existerande byggnad medför nya lov (bygglov och/eller medgivanden etc)
Däremot blir det klurigare om garaget står mindre än 4 m från ngn byggnad - då måste man bygga det brandklassat, inte ha fönster där osv (finns lite på forumt och boverket om det).
Gör du ändringar är det alltid de senaste reglerna som gäller, möjligt att man kan få dispans för kulturmärkta fastigheter - men det kan jag inte så mkt om.

/K
 
Redigerat:
Finns bara en son......

Grannar finns det gott om, 3 våningshus och 2 eller 3 trapphus alldeles ovanför garaget ovanför en slänt.
Men knackar man på folket där och ger dom information om att man planerar utbyggnad så ger dom
säkert grönt ljus.

Så vad som gäller är väl att börja spara, jobba på lite ritningar och fundera ut den optimala lösningen.
Då jag kommit åt kommunens onlinekarta där jag även får ut fastighetsgränserna så har man mer att gå efter.
Man kan i tidigt skede planera ut nått, sen då man väl har ekonomin för det hela så
det är då det är dags att dra igång det hela och då kanske man hunnit läst in sig på
hur man ska gå till väga, har man tur så gör vi det mesta själva och låter det ta lite tid bara.
På så sätt kan man nog spara en hel del.

Men jag är lite nyfiken på måtten, vill ha in 2 bilar, en rejäl arbetsbänk längst in och ska även finnas lite uttrymme
i sidled för övriga grejer om tomten tillåter detta....eller så bygger man på längden,
kanske inte så 2 får plats bakom varann men nära på.

Vad skulle det kostat att riva väggar och tak på befintligt
och gjort en lätt utbyggnad på det med 2 m extra bredd på ena långsidan
och sen bygga allt ovan mark? Blir alltså 2 portar och en vanlig dörr.

Kanske smidigast? Så kan man lägga de pengar man sparar på en fin hobbybil eller nått.
Eller så kostar man på så man har gott om utrymme, maximal bredd utan att behöva köpa ut mark av grannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.