Hej!

Vi bor i en 70-tals villa (1970 tyvärr) & vill sätta in en gammal kakelugn dels för charmens skull men även för värmen, men vi har ingen murstock i huset. Finns det något sätt att montera en kakelugn ändå? Eller måste kan mura upp en stor klumpig murstock i eller utanför huset.Tänkte att man kunde sätta en eldfast "platta" som ugnen kan stå emot & sedan dra rör igenom den & ut på ytterväggen & upp över nocken.
Vad tror ni?
 
Jag har sett en stuga en gång som hade en rörspis kopplad till ett enkelt plåtrör som skorsten. Det finns skorstenar att köpa färdiga. Både i plåt och av keramiska material. Dessa är smidigare än en hel murad skorsten och billigare att få till. Jag skulle gissa på att det största problemet är att förstärka golvet där kakelugnen skall stå, men det går det också. Prata med sotaren och med en kakelugnsmakare.

Erik
 
Det smidigaste hade ju varit ett sådant rör.
Huset är byggt på en betongsula så jag vet inte ifall man behöver gjuta ett fundament eller måste man det ändå tro? & hur tjockt isåfall?
 
En riktigt kakelugn väger närare ett ton, vilket är lite på gränsen vad en normaldimensionerad platta på mark klarar utan särskilda förstärkningar. Det finns risk för sättningar om man bara ställer dit en kakelugn.

Skorstenar finns det ju otaliga att välja på, allt från fullängds 4 mm stålrör med utanpåliggande schakt, till modulbyggda, såväl murade modulsystem som insticks plåtvarianter. Bara att kontakta någon kunnig, en kakelugnsmakare är ett bra starttips.
 
En bekant med nostalgiska impulser lät installera ny kakelugn (Cronspis) i sitt 70-tals radhus i Billdal.
När vi var där ville han passa på att elda för att få den rätta 'känslan'

- för det första blev det ganska snart så varmt därinne att vi var tvungna att gå ut. (huset för liten volym, för lågt i tak, för väl isolerat)
- för det andra såg den där platskrävande pjäsen helt malplacerad ut i den miljön, Dålig kitsch.
- för det tredje kostade det en hel del pengar som kunde använts till något smartare.

Kakelugn & 70-tal? Seriöst? Nej, nej, nej, installera en snygg funkis kamin istället, typ en rund Contura.
 
Troligen kan en hantverkare lätt ansluta en begagnad kakelugn till en nyproducerad modulskorsten av sten. En rökgång i sten lagrar värme mer effektivt än ett plåtrör. Eventuell merkostnad kommer därför att löna sig.
 
billy_baver skrev:
Troligen kan en hantverkare lätt ansluta en begagnad kakelugn till en nyproducerad modulskorsten av sten. En rökgång i sten lagrar värme mer effektivt än ett plåtrör. Eventuell merkostnad kommer därför att löna sig.
Jag är tveksam till om en modulskorsten i sten (keramisk) lagrar värme - som du kan tillgodogöra dig inne i huset - så värst mycket bättre än en skorsten i plåt. Både typerna har ju tjock isolering mellan inre och yttre rör just för att inte bli för varma på utsidan, så dom enkelt kan dras genom trossbottnar och vindar utan brandrisk.

Själva satte vi in en nyproducerad kakelugn från Bodums med modulskorsten i plåt i ett nybyggt hus. Med 1800 kg massa och bortåt 8 meter "inbyggd" rökgång behövs ingen murstock...
 
Redigerat:
Jag har inte sagt att murstock är "nödvändig". Jag har inte heller andats ett ord om brandsäkerhet. Det är inte alls om något sådant detta handlar. Jag påstår istället att en extra tillkommande massa lagrar extra värme, och distribuerar den via de utrymmen genom vilken rökgången är dragen. Därför gör varje kilo nytta.
 
Men... för att upprepa mig :) ... eftersom en modulskorsten är designad just för att inte bli varm på utsidan, så kommer den ju per definition inte att kunna distribuera värme inne i huset i någon större utsträckning...
 
Kakelugnar kräver en hel del tilluft. Vet ett visserligen nybyggt hus där man får öppna köksfönstret för att kunna elda i vedspisen....
 
Bäste krumelur! För att vara lika tjatig tillbaka avger modulskorstenar defacto massor av angenäm värme. Jag har sådana skorstenar själv. ;)

Och visst kräver kakelugnar tilluft! Eftersom TS´ byggnad ligger på gjuten sula bör man därför bila in trummor för inluft från grundens utsida. Alternativt kan man förstås installera ugnen mot en yttervägg för att förkorta "luftvägen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.