Så börjar det då äntligen närma sig flytt för vår del, "bara" drygt två månader kvar. Hur gör ni andra vid flytt - städar ni själva eller anlitar ni städhjälp? Beställer ni flyttfirma eller kånkar ni på egen hand? Vad kan dessa respektive tjänster kosta? Vi flyttar från en ordinar villa, 1,5 plan, 133m2 + 90 m2 källare.

/Lena
 
Hemmakatten
Flyttat har vi gjort själva, även om jag nu är rejält trött på det. Men flyttstädningen har vi lejt ut. Det finns inget värre än att komma tillbaka till ett tomt hus och börja städa. Vilket dessutom tar många dagar om det skall göras ordentligt. I Sthlms-området får man betala ca 28-32 kronor per kvadratmeter bostadsyta inklusive fönstertvätt för ett hus. Källare (om den inte behöver städas lika noga som andra bostadsutrymmen) ungefär 50-75% av kvadratmeterpriset. Allt i vita pengar.
 
;) I vår familj fixar vi det tillsammans. Ungdomarna hyr bil och tar in ett par muskulösa kompisar för de tunga lyften. Döttrarna & jag moppar & städar.

Men hade jag inte haft denna möjlighet återstår då endast att hyra in tjänsterna.
 
Vi flyttar några gånger per år så vi har tröttnat på att kånka lådor och möbler. Är från och med i år medelålders så jag har väl skäl att vara lat. Har en flyttkille som jag brukar ringa nuförtiden vilket gör själva flytten smidigare men vi måste fortfarande packa ihop grejerna.

Angående byggstädning så har jag fått vita priser på 6.000 SEK + moms och svarta priser på 2.000 SEK för mellan 200-230 kvm. Den "vita" delen har gällt en bra städning. Den "svarta" delen har jag fått kompletteringsstäda efteråt på.

mvh
David
 
David skrev:
Är från och med i år medelålders så jag har väl skäl att vara lat.
Hur gammal är man då? :) Kan vara bra att veta när man kliver in i medelåldern, menar jag...
 
Jag/vi har både flyttat och städat innan, men nästa gång jag flyttar ska jag hyra in flyttstädningen. Det finns inget tråkigare än att flyttstäda, och dessutom gör man det för att någon annan ska få det fint.
 
Sist vi flyttade (10år sen) så tog vi in föräldrar och syskon, hyrde en stor lastbil och hade några släp till personbilar. Kvinnorna packade kartonger och städade vi killar bar och lastade ur allting. Slutstädat och klart på 1 dag :) + att vi hade väldigt kul när vi var många. Det var bara 1.5 mil som vi flyttade så det gick ju smidigt. Gången före så flyttade vi 16 mil. Då kändes det skönt att ha en flyttfirma som tog hand om allting förutom slutstädningen.

Appropå slutstädningen så vill jag bara säga det att det känns väldigt skönt att lämna snyggt och städat efter sig och veta att de nya kan dra fram kylen utan att få en dammshock. ;)
 
lbg skrev:
[quote author=David link=1143061603/0#4 date=1143065086]Är från och med i år medelålders så jag har väl skäl att vara lat.
Hur gammal är man då? :) Kan vara bra att veta när man kliver in i medelåldern, menar jag...
[/quote]

40. Iofs tyckte jag att 30 var medelålders när jag var 20. Och att 20 var gubbe när jag var 10. Så jag antar att jag skjuter upp det till 50. Ignorande is a bliss. :cool:

mvh
David
 
Jag flyttade närapå allt mha pirra på kvällar och helger. Två-tre kartonger per vända. För större möbler, som soffor och liknande, lånade vi in svågern som bärhjälp. Vi hade dubbelt boende i en månad pga renovering, jul och nyår.

Städning gjorde vi själva.

Då vi på 90-talet flyttade som mest var det tunnelbana och taxi som gällde. (Hyrde möblerat i andrahand...)
 
David skrev:
[quote author=lbg link=1143061603/0#5 date=1143066532][quote author=David link=1143061603/0#4 date=1143065086]Är från och med i år medelålders så jag har väl skäl att vara lat.
Hur gammal är man då?  :)  Kan vara bra att veta när man kliver in i medelåldern, menar jag...
[/quote]

40. Iofs tyckte jag att 30 var medelålders när jag var 20. Och att 20 var gubbe när jag var 10. Så jag antar att jag skjuter upp det till 50. Ignorande is a bliss.  :cool:

mvh
David[/quote]

;D

Tycker vi skjuter upp det till 50, då är det lååångt kvar, i alla fall för mig som har lite kvar till 40 ;) (fast inte så mycket...)


Det där med flyttstädning och flyttfirma låter ju väldigt lockande nu när man plötsligt ska flytta med två småbarn för första gången... Även om man har dubbelt boende en vecka eller två, så vore det ju skönt med städningen i alla fall kanske. Själva flytten brukar vi ta hjälp av starka män ur släkt och bekantskapskrets, som givetvis bjuds på mat. Vi får väl se hur vi gör denna gång, vi har endast 5 minuters bilväg till nya tomten, så det är ju inte så långt.

Kan i alla fall rekomendera dubbelt boende åtminstone en vecka, annars blir det stressigt (stressigare ;)).
 
Vi städar vårt nya hus imorgon lördag. Har vuxna barn (man är snart medelålders) så dom hjälper till. Likadant nästa helg när vi flyttar in så får dom bära möbler och sen även hjälpa till med städningen av gamla bostaden. Här sliter vi inte ut en generation i taget. Jag intar rollen som samordnare.

Sven
 
Flyttpris för 170 boyta + 80 kvm biyta samt dubbelgarage 35 kvm kostar oss ca 15 000 kr. Det är en herrans massa prylar. Då ingår packning av allt inkl t ex köksdetaljer.

Städningen ligger runt Davids priser. Jag har ingen ambition att städa vårt gamla när vi nu flyttar till nytt.
 
Calle Anka skrev:
...Då ingår packning av allt inkl t ex köksdetaljer.

...
Dom vi köpte huset av hade flytthjälp ikl. packning- ALLT virades in i papper. När porslin, glasprydnadssaker och dyl. skulle ställas in i det stooora vitrinskåpet hittade de inte skåpsnyckeln, den hade flyttfirmat virat in i papper och lagt i samma låda som glas, porslin, prydnadssaker och dyl..... Det var bara att börja vira upp de små paketen och leta- det blev glas, porslin, prydnadssaker och dyl. över hela lägenheten  :D

Vi gjorde allt själva, med hjälp från familj och vänner. Ingen match, bara men är förberedd på att jobba hårt i ett par dagar. :p

/U (snart medelålders, men fortfarande ganska rask ;))
 
Tack för alla svar. Kul att höra hur andra gör och få en uppfattning om priser.

Det lutar åt att vi flyttar själva. Maken gillar att bära och vi ska försöka engagera släkt och vänner i god tid. När vi tidigare flyttat har vi fixat mat, kaffe, dricka, osv... Lite svårare med markservicen nu när jag måste ta hand om två små busar. Men pizza-bagaren ska ju också leva, eller hur? ;)

Däremot tror jag vi hyr in städjälp. Inte minst för att slippa "klydd" med de nya ägarna - det är som bekant lätt att bli osams om städning. :-X

/Lena
 
H
Vi har både flyttat och städat tidigare gånger när vi har flyttat. Men nu sista gången hyrde vi in städhjälp. Gissa om det var skönt att slippa tänka på slutstädningen, bara koncentrera sig på inflyttningen i det nya.

Värt varenda krona ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.