Till min nya snickarverkstad ska jag köpa ett tryckluftaggregat. Jag kommer främst att använda den till

1. Möbelsnickeri (dvs riktigt små spikar/nålar)
2. Rengöring av maskiner
3. Viss målning/ytbehandling

Eftersom jag inte kan ett dugg om dessa saker vill jag gärna ha lite konkreta råd. Jag vill ha bra grejer som håller.
Så vilket aggregat ska jag köpa samt vilken spik-/nålpistol respektive sprutpistol ska jag köpa?
 
ja..Ni bör tänka på att ha en med vatten avskiljare om ni skall sprutlackera.man vill helst undvika kondens fukt i tvåkomponents industrilack.
sedan är det ju bra om det är en rejäl tank så du slipper höra motorn gå igång i stup i kvarten samt att det är viktigt med ett konstant jämnt tryck vid lackering.

till dina små spikar kan du iprincip ha vad som helst på marknaden men när du skriver om att lackera så krävs det lite mer.

jag har själv en BIAB en DEWALT och en ATLAS Copco.

dewalten är en mindre bärbar modell som är smidig att ta med sig.
BIAB och ATLAS COPCO är två märken som kan vara aktuella i ditt fall.
kolla på blocket om du inte har lust att lägga ut 25000kr
 
Tänk på att tryckluftbehållaren skall besiktigas med 4-års intervall öm den används yrkesmässigt. Kostnad runt 1500:-
 
Jag glömde bort att skriva att besiktningskravet gäller behållar med högsta tryck(bar)X
Volym (liter) överstigande 1000.
 
Drift o underhållsteknik i Mönsterås har hyfsade grejjor, har kört en ~6hk maskin med stor tank för blästring, renblåsning, lackering, slipning etc ett antal år. Funkar klockrent. Men precis som sägs i tråden så är fuktavskiljare A o O, inte bara vid målning utan även vid slipning, blästring etc. Det är mer fukt i luften än man tror och kör man mycket kommer det vatten både i färg, genom verktygen och i blästermunstycket. Själv har jag två avskiljare och vid nogranna/större jobb tömmer jag tanken på vatten dagligen
 
Hej Felder!

Först tänkte jag råda Dig att absolut komplettera den kompressor Du avser köpa med en tryckregulator med manometer samt vattenavskiljare enligt bild (för sprutmålning, (200 kPa)

pic00086oz1.jpg

men förmodligen är det en bättre affär att köpa Biltema nr 17-631 (1995 kr) och komplettera med en vattenavskiljare typ 17-5010, om den nu fungerar.

Ett annat bra fabrikat är Kaeser. Jag har haft en sådan i 25 år, och det finns service och reservdelar.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.