Har börjat fundera på en kombimaskin för snickeri.
Hittat en Luna Z50 som sågar, hyvlar och fräser, tror den är från mitten/slutet av 80-talet.

Är detta en bra maskin och skicket är ok, någon som har efranhetet av denna modell?
Något man bör tänka på vid eventuellt köp?
 
Hur ser den ut har försökt googla men hittade inget förmodligen jag som inte kan söka.

Pär
 
Är det maskinen för 2000kr på Blocket så är min gissning att den är long gone :) Den var värd mer än så...
 
Nix inte på blocket, inte utannonserad ännu, hittar ingen info om den.
Men har just fått veta att den har en del defekter och slitna stål och klinga, kanske om jag hade fått den för 2000 men den verkar vara borta på blocket redan :)
 
Kvalitetsmässigt sett tror jag inte du behöver oroa dig, jag letade runt lite efter en sådan men fick inte tag på någon. Känner dock tyvärr inte till några bra att veta före köp detaljer. Jag fick fick en kopia på orginal-broschyren för maskinen tillskickad mig från en tjej på Luna när jag var i kontakt med dem för lite specar då jag letade runt för några år sedan.
 
Det viktigaste vid begagnatköp är att man är insatt i vilka tillbehör och skydd som kan tänkas ha följt med när maskinen levererades! Dessa vill du nämligen väldigt gärna ha med då det kan vara drygt att tillverka egna eller köpa nya även om det är fullt görbart. En borttappad klyvkniv på sågen är inte hela världen så länge fästet till den är intakt. En ny kniv kan man enkelt tillverka själv.

Kniv/stål, klingor, lager och remmar är inga som helst problem att byta och uppgradera. Det får anses vara slitagedetaljer. Är många lager kassa kan det indikera att maskinen gått mycket men det är vanligtvis heller inte något problem med kvalitetsmaskiner. Kolla slitaget på borden på rikthyveln och sågen med en stålskala. Är de inte plana (ofta en ränna i matningsriktningen) så kan man tänka sig att maskinerna använts en del. Är oftast heller inget större problem, någon tiondels millimeter märks inte.

Är någon motor kass kan det innebära lite strul. Har man tur är den monterad på ett sätt som möjligör montering av någon normalt trefastmotor. Omlindning kan vara ett alternativ men inget jag själv fått gjort.

Slutligen lite om Lunas äldre maskiner. De flesta äldre trefas Luna snickerimaskiner, säg från nittiotalet och bakåt, är riktigt fina maskiner! Dessa är brandade maskiner från diverse kvalitetstillverkare i Italien, Österrike, Sverige etc. Luna har ofta rätt tunt med reservdelar till dessa äldre maskiner men luskar man ut vad det är för maskin i original brukar man kunna skaka fram originaldelar från tillverkaren.
 
Z50 är en mindre maskin med typ 250 klinga och 210 mm's hyvelbredd om jag minns rätt.
Den har en 30 mm's axel till fräsen och faktiskt ett litet justerbord med.
Bord av stålplåt.
Val av funktion med spak.
Den var rätt eftertraktad ett tag men är betydligt mindre än t ex Roblands maskiner i liknande storlek och betydligt lättare dvs mindre stabilitet.

/Kent
 
Här kommer ett litet nätt trådlyft.

Är det så att thomasx möjligen har kvar det du fick från Luna?
Det föll sig inte bättre än att jag kan få en z50 som ser ut att va i gott skick, men skulle vilja ha lite mer info innan jag baxar hem aset.
Finns det möjligen även någon form av manual till den som svävar ute på interwebzen?
 
Freddex skrev:
Här kommer ett litet nätt trådlyft.

Är det så att thomasx möjligen har kvar det du fick från Luna?
Det föll sig inte bättre än att jag kan få en z50 som ser ut att va i gott skick, men skulle vilja ha lite mer info innan jag baxar hem aset.
Finns det möjligen även någon form av manual till den som svävar ute på interwebzen?
Hejsan

Ja, någonstans finns den info jag fick från Luna, jag kan leta och se om jag hittar den.
Har du kontaktat Luna själv? De borde ju annars kunna skicka dig samma info som jag fick.
 
Nej, jag har inte kontaktat dom än.
Jag hittade den idag, tittade på den bakom lite bröt å filtar. Den ser fin ut men svårt att avgöra om den är något att ha utan att veta vad det är och vad den klarar.

Blev det någon för dig?
 
Inte en Luna, men den verkar helt klart vara en ok maskin. Jag har en Moretens såg/fräs kombi samt en Robland rikt/planhyvel, som jag fick köpa mycket fördelaktigt av en god vän.
 
  • Gilla
NyaTorpane
  • Laddar…
thomasx skrev:
Du hade tur, jag hittade papprena direkt, kommer här.

[bifogad fil]
Stort tack! 😁
 
Det var en liten smutt maskin.
 
Verkar vara en hyfsad hobbymaskin. Kan säkert behöva lite justering av borden och så, men det är inte svårt OM den inte blivit påkörd av en traktor e. dyl, håll utkik efter skador på underredet.

Christer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.